چند نفر در سیل امامزاده داوود جان باختند؟/ اجساد 50 کیلومتر دورتر پیدا شد


چند نفر در سیل امامزاده داوود جان باختند؟/ اجساد 50 کیلومتر دورتر پیدا شد

باران شدید بارید. سیل جان 22 نفر از هموطنان را در امامزاده داوود گرفت. رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران می گوید امدادرسانی رو به اتمام است و برخی اجساد را سیل 50 کیلومتر با خود برد و در تهران کشف شد.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، بارندگی‌های شدید استان تهران در شامگاه چهارشنبه 5 مرداد آغاز شد. سیل امامزاده داوود را برد و تا کنون 22 نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند. قبل از وقوع سیلاب سازمان هواشناسی هشدار داده بود که بارش‌های شدیدی خواهیم داشت اما بر اساس گفته برخی از مسؤولین این هشدارها به درستی منتقل نشده است. بر اثر سیلاب گل و لای وارد حرم امامزاده داود در شمال‌غربی استان تهران شد و خسارات زیادی وارد کرد. در سال 1333 هم سیلی در امامزاده داود (ع) رخ داد که موجب بروز خسارت و تلفات شد.بارها در امامزاده داود (ع) سیل رخ داده است.

چند نفر در سیل امامزاده داوود جان باختند؟/ اجساد 50 کیلومتر دورتر پیدا شد

مأموران سازمان آتش‌نشانی و شهرداری تهران از ساعات ابتدایی حادثه در محل حضور داشتند این در حالی است که امامزاده داود (ع) جز شهر تهران محسوب نمی‌شود اما نیروهای امدادرسان به کمک حادثه‌دیدگان رفتند چند روز عملیات امداد و نجات ادامه داشت.

کار به انتها رسیده است/ رودخانه کن را پایش می‌کنیم/22 نفر در سیل امام زاده داوود جان خود را از دست داده‌اند

قدرت‌الله محمدی رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت کار رو به اتمام است و پاکسازی می‌کنیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که رودخانه کن را پایش می‌کنیم گفت:‌در حال جست‌وجو هستیم تا جسدی باقی نمانده باشد.

جانباختگان برای فرار از سیل به دو رستوران پناه بردند/سه جسد در بوستان جوانمردان 50 کیلومتر پایین‌تر از امامزاده داود کشف شد/نیروهای آتش‌ نشانی در حال آماده‌باش هستند

وی با بیان اینکه 22 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند گفت:‌همه این افراد برای فرار از سیل به دو رستوران پناه بردند اما در آنجا بر اثر وقوع سیل جان خود را از دست دادند.

چند نفر در سیل امامزاده داوود جان باختند؟/ اجساد 50 کیلومتر دورتر پیدا شد

محمدی با تأکید بر این موضوع که نیروهای آتش‌ نشانی در حال آماده‌باش هستند گفت:‌کار ما تقریبا به اتمام رسیده است و شب گذشته هم زیارت عاشورا برگزار شد؛ صحن خیلی آسیب ندیده ، بیشتر گل و لای وارد آن شده بود البته چند روز طول می‌کشد تا زیرساخت‌های آن مانند آب و برق وصل شود آسیب جدی به مراکز تجاری رسیده بود.

وی با بیان اینکه سه جسد در بوستان جوانمردان 50 کیلومتر پایین‌تر از امامزاده داود کشف شده است گفت: آب اجساد را به پایین آورده بود.

عدم رعایت حریم آب را تخریب کانال انتقال آب و همچنین ساخت و سازها در حریم رودخانه‌ها باعث می‌شود تا در مواقع سیل آسیب‌های جدی وارد شود.

دیواره‌های بلند شمال تهران محل مستعد تجمع بارندگی است/پوشش گیاهی مناسبی هم برای جذب آب وجود ندارد/تجریش و امامزاده داود (ع) در سال‌های گذشته هم در مرداد چنین سیلی را تجربه کرده‌اند

رضا شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: این رویداد یک رخداد حدی و بارش نامتعارف شدید است که در یک فصل نامتعارف رخ داده است. مناطقی مانند تجریش و امامزاده داود (ع) در سال‌های گذشته هم در مرداد چنین سیلی را تجربه کرده‌اند.

چند نفر در سیل امامزاده داوود جان باختند؟/ اجساد 50 کیلومتر دورتر پیدا شد

به گفته شهبازی دیواره‌های بلند شمال تهران محل مستعد تجمع بارندگی است ضمن آنکه حوزه آبخیز این منطقه نیز زمان تمرکز بسیار پایینی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که بارندگی‌ها به سرعت از ارتفاعات بالا به مناطق پایین منتقل شوند. همچنین پوشش گیاهی مناسبی هم برای جذب آب وجود ندارد.

بر اساس این گزارش عدم رعایت حریم رودخانه‌ها،‌ آبراه‌ها، روددره‌ها، تجاوز به حریم آبراه‌ها ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها باعث بروز مشکلات در هنگام بارش شدید می‌شود و همین ساخت‌و سازها باعث می‌شود سیل تبدیل به مخاطرات آسیب‌زا برای شهروندان شود و شاهدیم فقط در سیل امامزاده داود (ع) 22 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند.

تخریب‌های وارد شده به امامزاده داود (ع) بیشتر در پیرامون امامزاده و مراکز تجاری بود و این مکان‌ها نقاطی هستند که به عنوان آبراهه باید حریم آنها رعایت می‌شد تا آب در جریان باشد.

حجم آبی که از بالادست وارد منطقه امامزاده داود (ع) می‌شود از طریق کانالی که از گوشه صحن است به پایین‌‌دست تخلیه می‌شود ولی این کانال ظرفیت لازم را نداشته در نتیجه سیلاب وارده باعث تخریب و مرگ و میر تعدادی از شهروندان شده است.

دستگاه‌های مسوول برای امدادرسانی در منطقه حضور یافتند

مسؤولین به محل حادثه رفته و بازدیدهای میدانی انجام دادند. وحیدی وزیر کشور در خصوص سیل‌های رخ داده گفت: دستگاه‌های مسوول برای امدادرسانی در منطقه حضور یافتند و از همان ابتدای وقوع حادثه مسؤولان و دستگاه‌های مختلف مانند آتش‌نشانی، هلال‌احمر، بخشداری و ... به کمک آسیب‌دیدگان شتافتند.

حوزه آبریز بالادست امامزاده داود (ع) متشکل از 9 دره است/خودروی دردسرساز برای مردم امام زاده داوود/ساخت و سازهای غیرقانونی در بالای حیاط شمالی امامزاده باعث شد که به حریم آب مورد تعرض قرار گیرد

برخی دلیل وقوع سیلاب امامزاده داود (ع) را افتادن یک دستگاه خودرو در داخل کانال عنوان کردند. محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این باره می‌گوید: در سیلاب منطقه امامزاده داود (ع) یک دستگاه خودرو پارک شده در یکی از ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در حریم تنگه به کانال افتاد و مچاله شد و همین امر مسیر کانال را بست.

چند نفر در سیل امامزاده داوود جان باختند؟/ اجساد 50 کیلومتر دورتر پیدا شد

وی ادامه داد: حوزه آبریز بالادست امامزاده داود (ع) که متشکل از 9 دره است که در نهایت به تنگه ذیل امامزاده ختم می‌شود زمانی که بارش عادی و کمی فراتر از شرایط عادی باشد این تنگه برای عبور آب مناسب است. البته ساخت و سازهای غیرقانونی توسط افراد غیربومی در بالای حیاط شمالی امامزاده سبب شد تا حریم آب مورد تعرض قرار گرفته و شرایط برای گذر آب مهیا نشود.

بر اساس این گزارش شیب گذر آب در این مناطق بالاست. در طول چند سال گذشته شاهد چندین سیلاب در منطقه امامزاده داود (ع) بودیم که چند بار منتهی به ایجاد خسارت به ساختمان امامزاده داود (ع) شد در حادثه‌ای که هفته پیش رخ داد 22 نفر جان خود را از دست دادند و خسارات زیادی به اماکن وارد شد در حال حاضر کار امدادرسانی رو به اتمام است. اما اعلام شده که بارش ها تا امروز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ ت 54

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد