چطور با کودک سرطانی برخورد کنیم؟


چطور با کودک سرطانی برخورد کنیم؟

سرطان جدای از فشار بی حد و حصری که بر سر بیمار بویژه کودک مبتلا می‌آورد، همچون آواری است که روی خانواده فرد مبتلا خراب می‌شود و روح و جسم را به شدت می‌آزارد اما مادر خانواده از این سختی و مشقت درد بیشتری را باید تحمل کند.

گروه سلامت خبرگزاری فارس:داستان که روایت بیماری مهلک سرطان باشد خود مثنوی هفت من کاغذی از ایثار و از خود گذشتگی همراهانی است که باید لحظه لحظه اوقات همراه با بیمار بودن را همچون بیمار سرطانی بسوزند و بسازند! لحظه‌هایی که سراسر درد جسمی و دل آزردگی و خمودگی روحی است!

چطور با کودک سرطانی برخورد کنیم؟

باید خود چون کوه سرشار از عشق به خدمت به بیماران این چنینی باشی تا بتوانی در برابر درد، رنج و محنت این آزردگان خاطر، همچو فولاد تاب آورده و مُسکن آلام جسم و روحشان باشی.

سرطان جدای از فشار بی حد و حصری که بر سر بیمار به ویژه کودک مبتلا می‌آورد همچو آواری است که روی خانواده فرد مبتلا خراب می‌شود و روح و جسمی را که به شدت می‌آزارد؛ اما مادر خانواده از این سختی و مشقت درد بیشتری را باید تحمل کند.

روزها و شب‌هایی که باید همچو شمعی گرد پروانه نحیف و زجر کشیده خانه بچرخد و وجودش همچو کوه یخی آب شود.

او باید در مواجهه با کودک سرطانی خود همچو طبیب یا یک روانشناس ماهر مهارت داشته باشد تا تمام وجودش بشارت دهنده و امیدوار کننده جسم و روح بیمار فرزندش شود. هنری که باید یک مادر دارای کودک سرطانی به خوبی بداند.

چطور با کودک سرطانی برخورد کنیم؟

از مادران در خود فرورفته و مغموم کودکان سرطانی و پرستاران بخش سرطان می‌گوییم.همان فرشتگان زمینی که با دستان پر مهر و نگاه مملو از عطوفت و شفقت همچو پروانه‌ای به گرد شمع کم نور وجود آنها در گردش و خدمت رسانی هستند.

یکی از رایج‌ترین ابهامات میان والدین و اطرافیان کودکان مبتلا به سرطان، این است که پس از ابتلای کودک‌شان به بیماری سرطان،چگونه با او رفتار کنند؟ ساده‌ترین پاسخ این است که آگاهی‌بخشی به کودک در خصوص بیماری او اهمیت زیادی دارد.

چطور با کودک سرطانی برخورد کنیم؟

بیشتر کودکان در مراحل مختلف درمان بیماری، حالاتی چون اضطراب، ترس، خشم و ناراحتی بروز می‌دهند که رفتار صبورانه دیگران نقش زیادی در مدیریت این شرایط دارد. در کنار تمامی این موارد، رفتارهای دیگری نیز وجود دارند که به بهبودی کودک کمک زیادی می‌کند.

مریم محمدعلی، سرپرست واحد روان‌شناسی محک با بیان آنکه در ابتدا پس از تشخیص بیماری سرطان، خانواده‌ها با این چالش مواجه می‌شوند که آیا بیماری را از فرزند خود پنهان کنند یا حقیقت را با او در میان بگذارند می‌گوید:مواجهه کودک در هر سنی با بیماری‌اش، شوک بزرگی به او وارد می‌کند، بهتر است در هر سنی، اطلاعات در زمینه بیماری متناسب با سن کودک و راهنمایی روانشناس انجام شود تا کودک واکنش هیجانی کمتری نشان دهد.

وی ادامه می‌دهد:در کودکان زیر 7 سال با توجه به اینکه کودک درکی از بیماری سخت، زندگی یا مرگ ندارد، توصیه می‌شود والدین برای توضیح بیماری وارد جزییات نشوند تا سطح اضطراب کودک افزایش پیدا نکند.

به کودکان مبتلا اطلاعت بدهید

سرپرست واحد روانشناسی محک بیان می‌دارد: اما با توجه به رشد فکری و توجه کودکان بالای 7 سال به مسائل مختلف، لازم است اعضای خانواده با کمک روانشناس و پزشک معالج، اطلاعاتی در مورد بیماری‌ در اختیار او قرار دهند.

عوارض شیمی درمانی را توضیح دهید

محمد علی متذکر می‌شود: برای مثال، عوارض شیمی‌درمانی باید با لحنی قابل فهم و کودکانه برای کودک مبتلا به سرطان توضیح داده شود تا هنگام مواجه با تغییرات ظاهری مانند ریزش مو و ابرو، سیاهی زیر چشم و ضعف جسمانی نترسد.

اطمینان دهید که کنار او هستید

وی تأکید می‌کند:اطرافیان کودک باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم این پیام را به بیمار برسانند که او در این مسیر سخت تنها نیست و خانواده همواره در کنار او هستند.

چطور با کودک سرطانی برخورد کنیم؟

سرپرست واحد روانشناسی محک ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی کودکان بیمار،می‌گوید: روانشناسان و مشاوران محک، با همه کودکان تحت درمان و خانواده آنها در بیمارستان‌های سراسر کشور در ارتباط بوده و علاوه بر حضور فیزیکی خود، از طریق تماس تلفنی نیز دوشادوش کودکان و والدین در هموار نمودن مسیر سخت مبارزه با سرطان، تلاش می‌کنند.

عوارض شیمی‌درمانی باید با لحنی قابل فهم و کودکانه برای کودک مبتلا به سرطان توضیح داده شود تا هنگام مواجه با تغییرات ظاهری مانند ریزش مو و ابرو، سیاهی زیر چشم و ضعف جسمانی نترسد

یادمان باشد!سرطان خود دریایی از رنج و عذاب و محنت است؛ اما می‌توان با نگاه درست و روحیه ساز، بیمار سرطانی به ویژه کودکان مبتلا به این بیماری طاقت فرسا را در مسیر مبارزه با این بیماری قوی تر کرده و روح و روان او را التیام بخشید.

انتهای پیام/ ت 75

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد