زبان فارسی چقدر به پاسداشت واقعه عاشورا کمک کرد؟


زبان فارسی چقدر به پاسداشت واقعه عاشورا کمک کرد؟

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در ادبیات عرب اولین مقتل‌ها که روایتی از واقعه عاشورا بود در همان زمان نزدیک به عصر عاشورا شکل گرفت.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: زبان و ادبیات آینه‌ای است از بازتاب اجتماعی و آداب و رسوم مردمی که به آن زبان صحبت می کنند تمام ملت‌ها روز‌های تلخ و شیرین دارند و حوادث گوناگونی را تجربه می کنند که همه این‌ها در زبان بازتاب می‌شود تا به نسل‌های دیگر برسد.

به گفته رحیمی، قیام عاشورا در فرهنگ ما اهمیت بالایی دارد در ادبیات عرب اولین مقتل‌ها در همان نزدیک به عصر عاشورا شکل گرفته که روایت واقعه عاشورا بوده است. و در ادبیات فارسی در دوره‌های اول بروز علنی و ظهور اجتماعی مسئله عاشورا را نداشتیم بعد از آن‌که آل‌بویه قدرت خود ا تثبیت کرد ۲۹۰ سال بعد از واقعه عاشورا برای اولین بار مراسم عزاداری امام حسین را در محرم ۳۲۵ در بغداد داشتیم و رسما به صورت یک مسئله اجتماعی بازار‌ها بسته و پرچم‌های سیاه برافراشته شد و به سراسر کشور گسترش پیدا کرد.

او گفت: کسایی مروزی نخستین شعر مذهبی درباره واقعه عاشورا را سروده است و پس از آن شاعرانی دیگری هم به شعر عاشورایی رو آوردند اما در طول تاریخ هیچ شعری توفیق باز این چه شورش است که در خلق عالم است را نداشته چون این شعر برجسته‌ترین ویژگی عاشورا را در بزرگ بودن این واقعه دانسته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل