انتساب کریمانه


انتساب کریمانه

آیت الله جوادی آملی گفت: هر انسانی دو شناسنامه دارد که شناسنامه دوم به اختیار خود فرد است.

آیت الله العظمی جوادی آملی جمع طلاب و دانشجویان گفت: هر کسی دو شناسنامه دارد شناسنامه اقلیمی و عادی که به وسیله پدر و مادر او گرفته می ‌شود ، اینکه شخص از کدام پدر از کدام مادر به دنیا آمده است، این در اختیار فرزند نیست، فرزند هر پدر و مادری که داشته باشد آنها می ‌روند برایش شناسنامه می‌ گیرند و اسم انتخاب ‌می کنند؛ اما شناسنامه دومی به اختیار خود ماست، ما باید ببینیم بچه‌ های چه کسی هستیم.

به گفته جوادی آملی وقتی بالغ شدید عاقل شدید رشد کردید شما ببینید بچه چه کسی هستید، ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم؛ نه آن فرزند خوانده جاهلی ، حاضریم شما را به عنوان فرزند اسلامی بپذیریم به عنوان فرزند نبوی و علوی بپذیریم؛ فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة». ما هم گفتیم بسیار خب، ما هم مفتخر این هستیم که فرزندان شما باشیم و شما را به عنوان پدر قبول کردیم.

به گفته آیت الله جوادی آملی اگر این شد درباره شهیدی که مجاهد راستین «فی سبیل الله» است می ‌شود در برابر قبر او و مزار او گفت: «السلام علیک یابن رسول الله». برای اینکه این شناسنامه گرفته گفت من پسر علی ‌بن ‌ابی ‌طالب هستم پسر پیغمبرم، دیگر لازم نیست سید باشد؛ اگر کسی این‌ چنین شد فرزند معنوی آنهاست و می ‌شود به او گفت: «السلام علیک یابن رسول الله». البته احکام فقهی ندارد، از آن جهت بحث نیست، بحث کرامت معنوی است. در بحث کرامت معنوی اگر کسی سید هم نبود ولی آنها را به عنوان پدری قبول کرد و فرزند آنها شد و عاق آنها نبود این می‌ شود فرزند پیغمبر.

او می گوید : بنابراین در جریان این شعارهای رسمی محرم و صفر که این دو جمله را ما در برخوردها به یکدیگر می ‌گوییم، پیام دوم این تسلیت این است که چون پدران ما را شهید کردند چون عمه‌ هایمان را اسیر کردند ما باید خون بها بگیریم: «وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُمْ مِنَ الطَّالِبینَ لثارِهِ». اگر کسی با این نگاه وارد عزاداری محرم و صفر بشود دیدش خیلی عوض می ‌شود خودش را خیلی نزدیک می ‌بیند و حیا می ‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان