بایدن مدعی دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران شد


بایدن مدعی دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران شد

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای پیش از دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ادعا‌هایی را علیه ایران تکرار کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه در بیانیه‌ای پیش از دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) صادر کرد.

بایدن در بخشی از این بیانیه به مسئله مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران پرداخت و ادعا کرد: آمریکا مصمم است با قدرت مثالزدنی رهبری کند. ما از طریق دیپلماسی - ضمن هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود - پیشنهادی را برای تضمین بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تهیه کرده ایم تا از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان حاصل کنیم.

بایدن در بخش دیگری از این بیانیه به پیمان آکوس اشاره و ادعا کرد: ما از نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که پیمان آکوس (AUKUS) میان استرالیا، انگلیس و آمریکا بالاترین استاندارد‌های منع اشاعه را برآورده می‌کند؛ و ما رهبری خود را در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، از جمله به دنبال ایجاد پروتکل الحاقی آژانس به عنوان یک استاندارد جهانی هم برای پادمان‌های بین المللی و هم برای ترتیبات تامین هسته‌ای برقرار می‌کنیم و به تلاش هایمان برای محدود کردن گسترش غنی سازی ادامه می‌دهیم.

بایدن خواستار پیمان جایگزین استارت جدید با روسیه شد

رئیس‌جمهور آمریکا از روسیه خواست تا آمادگی خود را برای مذاکره درباره توافقی که جایگزین پیمان استارت جدید خواهد شد، نشان دهد.

جو بایدن در این بیانیه‌ تاکید کرد که واشنگتن «آماده مذاکره سریع» در مورد چنین توافقی است.

وی مدعی شد: «اما مذاکره مستلزم شریکی مشتاق است که با حسن نیت عمل کند؛ و تجاوز بی‌رحمانه و بی‌دلیل روسیه در اوکراین، صلح را در اروپا بر هم زده و حمله به اصول اساسی نظم بین‌المللی است.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین از چین خواست تا در مذاکرات هسته‌ای شرکت کند.

در ماه ژوئن، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه اعلام کرد که زمان مذاکره در مورد تمدید استارت جدید که قرار است در سال ۲۰۲۶ منقضی شود، نیست.

مدودف که در سال ۲۰۱۰ استارت جدید را با باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا امضا کرد، گفت که او «اکنون مذاکرات جدید را نامناسب‌ترین زمان» می‌داند، زیرا روسیه در حال حاضر هیچ رابطه‌ای با آمریکا ندارد «این قرارداد که به دنبال کاهش تعداد موشک هسته‌ای است، آخرین بار در سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد.

با وجود تمدید پیمان استارت جدید بین روسیه و آمریکا تا سال ۲۰۲۶ در اوایل دوران ریاست جمهوری جو بایدن، اعمال تحریم‌ها علیه روسیه اوضاع مربوط به کاهش رقابت‌های تسلیحاتی در فضا را که از اصل ملتهب بود، ملتهب‌تر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار