نگرانی فیلمسازان ایرانی از بیکاری


نگرانی فیلمسازان ایرانی از بیکاری

دنیای اقتصاد : در دو سال اخیر، خبرهای بسیاری درباره کاهش تولید در سینمای ایران منتشر شده است. علت این امر فقط شیوع کرونا نبود. بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان به خاطر بالا رفتن دستمزد بازیگران، افزایش هزینه‌های فنی تولید و همچنین نامشخص بودن...

برخی کارگردان‌ها هم تلاش کردند با ساختن فیلم‌های کم‌هزینه و مستقل، آبی بر آتش بیکاری سینماگران بریزند. منیژه حکمت، کارگردان مطرح ایرانی، سال گذشته با ساخت فیلم کم‌هزینه «بندربند» خواست جریانی را برای تولید این‌گونه فیلم‌ها به راه بیندازد. با این حال، ‌جریان تولید فیلم‌های کم‌هزینه نتوانست چندان که باید و شاید موفق شود. اتفاقی که شاید می‌توانست روند تولید فیلم در ایران را دگرگون کند. به هر روی، موج نگرانی سینماگران از بیکاری روز به روز بلند‌تر شد. اسفند سال گذشته جمعی از کارگردان‌های سینما برای بحرانی که پیش‌بینی می‌کردند امسال برای خیل عظیمی از اعضای صنوف سینمایی رخ دهد، ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب آن هشدار دادند. آن‌ها معتقد بودند با شرایطی که در جریان صدور پروانه ساخت و نمایش سینمایی و همین‌طور در ساترا و سامانه الماس (سامانه صدور مجوز تولید سریال در VOD) در شبکه نمایش خانگی ایجاد شده، سینمای ایران با یک بحران شدید بیکاری در بهار و تابستان ۱۴۰۱ مواجه خواهد شد.

حالا در نیمه تابستان ۱۴۰۱ شورای مرکزی کانون کارگردانان در نامه‌ای خطاب به محمد خزاعی خواستار اندیشیده شدن تمهیدی برای رفع بحران بیکاری شده است. در این نامه آمده است: «همان‌گونه که استحضار دارید و برابر نامه هشدارآمیز سال گذشته ۲۸ صنف سینمایی در خصوص ابراز نگرانی از فرآیند صدور مجوز تولید و پخش آثار نمایش خانگی توسط ساترا و نیز با توجه به چگونگی رویکرد و عملکرد سختگیرانه آن در ماه‌های اخیر، قابل پیش‌بینی بود که سیاست و رویه فعلی ساترا نتیجه‌ای جز سنگ‌اندازی، بی‌توجهی به جریان تولید و در نهایت رکود و بیکاری اهالی سینما نخواهد داشت. اینک و با توجه به مشکلات بی‌شمار معیشتی که با ادامه این روند پیش‌روی فعالان و اهالی سینما قرار گرفته و بی‌تردید راکد نگه داشته شدن جریان تولید و پخش آثار نمایش خانگی، ما را با بحران بیکاری‌های بیشتری مواجه خواهد کرد، یک بار دیگر درخواست می‌شود دلسوزانه و در پاسخ به مطالبه به‌حق سینماگران در این باره شرایطی فراهم نمایید تا در این دوران سخت اقتصادی با تدبیر و درایت جنابعالی این گره بزرگ از مشکلات اهالی فرهنگ گشوده شود.»

علاوه بر این درخواست‌های صنفی همچنین در ماه‌های گذشته کارزاری از سوی تعدادی از سینماگران با نوشتن نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای بازگشت مدیریت شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به راه افتاد و به امضای بیش از چهارهزار نفر رسید که البته هنوز به سرانجامی نرسیده. این در حالی است که در چند هفته اخیر دامنه اختلاف بین پلتفرم‌ها و ساترا نیز بالا گرفته و کار به هشدار برای جلوگیری از فعالیت یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های نمایش اینترنتی رسید. البته در این زمینه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم تاکید کرد: ممکن است مثل هر بخش دیگری در شبکه نمایش خانگی هم اشکالی باشد، اما بنای ما این است که کمک کنیم تا این مشکلات حل شود و اصلا نمی‌پسندیم که نگاه تهدیدمحور به این حوزه وجود داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی