مادرها بخوانند؛ تکنیک هایی برای دادن شیر خودشان به دوقلوها


مادرها بخوانند؛ تکنیک هایی برای دادن شیر خودشان به دوقلوها

شیردهی به دوقلو ها کار آسانی نمی باشد و هر مادری می تواند با این مشکل رو در رو گردد از این رو به شما توصیه می کنیم اطلاعات خود را در این مورد بالا ببرید تا بتوانید از تغذیه شدن درست کودک خود اطمینان حاصل نمایید.

شیردهی به نوزاد دوقلو و آنچه مادر باید بدانید

به گزارش اقتصاد آنلاین، شیر دادن به دوقلو ها می تواند برای مادری که برای اولین بار تجربه بچه داری دارد بسیار سخت باشد ولی جالب است بدانید که این کار با دانستن یک سری از تکنیک ها به راحتی امکان پذیر می باشد و شما می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. در ادامه شیردهی به دوقلو ها و نکاتی که باید بدانید را برای شما بررسی می کنیم.

تکنیک های شیردهی به دوقلو ها

مادرها بخوانند؛ تکنیک هایی برای دادن شیر خودشان به دوقلوها

شیر دادن به دوقلو ها و یا چند قلو ها در عین حال که هیجان انگیز می باشد ممکن است برای مادر کمی سخت باشد. برای این که بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید باید یک سری نکات ساده را برای ساده سازی این کار بدانید در غیر این صورت نمی توانید از تغذیه درست کودک خود اطمینان داشته باشید. به صورت کلی این کار بسیار سخت می باشد خصوصا در روز های اول زندگی این کار برای مادران ممکن است خسته کننده باشد و هیچ انرژی را برای او باقی نگذارند. در این میان مادر است احساس خستگی و ناتوانی داشته باشد. اگر در این میان مادر را تنها بگذارید و کسی نباشد که به او کمک کند به صورت طبیعی نگهداری از دو نوزاد و شیر دادن به آن ها سخت تر نیز خواهد شد.

بسیاری از مادران فکر می کنند که شیر دادن با شیشه به نوزادان چند قلو راحت تر می باشد که سخت در اشتباهند زیرا استریل کردن و شستن این شیشه ها در طی شبانه روز می تواند سختی های بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد و کار مادر را چند برابر خواهد کرد. بهترین و آسان ترین راه برای مادران این است که نوزاد آن ها از شیر خودشان تغذیه نماید. در ادامه چند ترفند برای شما معرفی می کنیم که می توانید با استفاده از آن ها سختی های این کار را به حداقل برسانید.

داشتن برنامه انعطاف پذیر

شیر مادر یکی از بهترین تغذیه ها برای نوزادان زیر ۶ ماه می باشد و به آن ها کمک می کند تا وزن گیری خوبی داشته باشند. اگر بتوانید این کار را با شیر مادر انجام دهید می توانید آن ها را به خوبی تغذیه کنید مگر این که شیر مادر کم باشد و پزشک آن را تایید نماید و برای فرزندان شما شیر خشک تجویز نماید. بهتر است مادر در حین شیر دادن به نوزادان خود برنامه ای انعطاف پذیر داشته باشد و خود را مقید نکند که حتما به هر دو همزمان شیر بدهد مگر این که تقاضا برای این کار باشد.

بهره بردن از فواصل زمانی

نیازی نیست خود را به این موضوع مقید کنید که حتما هر دو ساعت به نوزاد خود شیر بدهید زیرا ممکن است در برخی از مواقع نوزاد کمی دیر تر و یا کمی زود تر از شما شیر بخواهد و این کار را معمولا با گریه نشان می دهد از این رو بهتر است از فواصل زمانی که بین شیردهی برای هر دو نوزاد وجود دارد نهایت استفاده را ببرید.

توجه به تقاضای واقعی

بهتر است به نوزاد خود اجازه دهید گرسنه که شد این موضوع را به شما اطلاع دهد و هر زمانی که دوست دارید بهتر است به نوزاد شیر ندهید. این کار کمک می کند تا نوزاد نیز از سیستم گوارشی خود به نحو بهتری استفاده نماید و مشکلات گوارشی را در بین آن ها به شدت کاهش می دهد.

آماده کردن بدن خود برای شیر دادن به نوزادان

در نظر داشته باشید که استراحت کافی و داشتن تغذیه مناسب به مادر کمک می کند تا برای شیر دادن به نوزاد های چند قلو آماده باشد و آن ها را به بهترین شکل ممکن سیر نماید. اگر مادر تغذیه مناسبی نداشته باشد ممکن است بر روی شیر او تاثیر بگذارد و در نتیجه نوزادان در زمان های کوتاه تری گرسنه خواهند شد.

تغذیه از پستان های متفاوت

در هر نوبتی که به نوزادان خود شیر می دهید حواستان باشد تا پستان ها را عوض کنید و همیشه از یک پستان برای این کار استفاده نکنید. با این کار هم می توانید به نوزادان خود اجازه بدهید از یک اندازه شیر استفاده کنند و هم برای خودتان مشکلی ایجاد نمی شود و هر دو پستان به یک اندازه تحریک می شوند و مشکلات جانبی برای مادر ایجاد نمی شود.

تمرین برای شیردهی همزمان

شیر دادن همزمان به دو نوزاد کار بسیار سختی می باشد دو باید مادر بسیار حواس خود را جمع نمایید در غیر این صورت ممکن است یکی از نوزادان دچار خفگی شود. باید خود را برای این شرایط آماده کنید زیرا ممکن است نوزادان شما همزمان گرسنه شوند و شما باید بتوانید از پس این کار به خوبی بر بیایید. تمرین برای این کار بسیار خوب می باشد و می تواند مهارت های شما را بالا تر ببرد.

آغاز کردن شیر دهی در ساعات اولیه

بهتر است شیر دادن به نوزاد خود را در همان ابتدای تولد آغاز کنید. در این زمان نوزاد شما بسیار زیرک تر می باشد و می تواند بهتر سینه مادر را قبول کند.

شروع کردن با نوزاد گرسنه تر

بهتر است سعی کنید ابتدا به نوزاد گرسنه خود شیر بدهید و او را ساکت کنید و بعد به نوزاد دیگر خود شیر بدهید. در نظر داشته باشید که شما می توانید این کار را به صورت همزمان انجام دهید و یا هر کدام از آن ها را به صورت جدا شیر بدهید. در هر صورت لازم است هر دو روش را یاد گرفته و. مهارت های خود را افزایش دهید تا بتوانید در زمان مورد نیاز از هر کدام از روش ها استفاده نمایید.

بی مشکل شدن شیردهی

شیردهی به دوقلو ها بی مشکل نمی باشد ولی زمانی می توانید این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید که دفعات شیر دادن به نوزادان، وضعیت صحیح گرفتن پستان ها و استراحت مادر کامل باشد. در این صورت حجم شیر مادر برای نوزادان چند قلو کافی خواهد بود. یادتان باشد که در حین شیر دادن سعی کنید سینه خود را به دهان نوزاد نزدیک تر نمایید و بگذارید او با دست خود پستان های مادر را لمس نموده و سر سینه خود را در دهان نوزاد قرار دهید و سعی کنید همه هاله را به دهانش ندهید زیرا این کار می تواند امکان خفگی را ایجاد کند.

شیر نخوردن یکی از نوزادان

اگر یکی از نوزادان شما قادر به مکیدن شیر نبود باید سعی کنید او را نیز از شیر خود تغذیه کنید و بهتر است برای این کار یک شیر دوش تهیه نمایید. یادتان باشد که همیشه باید از سینه های شما به یک اندازه شیر خارج شود.

عدم استفاده از وسایل کمکی

برای این که شیردهی به دوقلو ها راحت تر باشد بهتر است سعی کنید به آن ها شیشه شیر و یا پستانک ندهید زیرا این منجر به ایجاد وابستگی های شدید آن ها می شود و در نهایت ممکن است دیگر سینه مادر را قبول نکنند. اگر احساس می کنید نوزاد شما در گرفتن پستان مادر زرنگ نمی باشد باید سعی کنید وقت بیش تری را به او اختصاص بدهید و هرگز از وسایل کمکی استفاده نکنید.

کمک گرفتن از نوزاد قوی تر

معمولا بین دوقلو ها و یا چند قلو ها یکی از نوزادان قوی تر از دیگران می باشد و شما می توانید با کمک گرفتن از این نوزاد و شیر دادن به او ترتیب تولید شیر در پستان های خود را تنظیم نمایید. این کار منجر به کاهش مشکلات بعدی برای مادر می شود و شما می توانید بدون هیچ مشکلی نوزادان خود را تغذیه نمایید.

شیردهی در وضعیت مناسب

برای این که بتوانید نوزادان خود را راحت تر شیر دهید باید به راحت بودن آن ها نیز توجه داشته باشید. سعی کنید آن ها را از هر دو پستان خود تغذیه نمایید زیرا هر نوزادی باید از هر دو پستان تغذیه شود و این که در همه موارد یکی از پستان های خود را یک قل و پستان دیگر را به قل دیگر اختصاص دهید کاری بسیار اشتباه می باشد.

روش های اطمینان پیدا کردن از تغذیه نوزاد

برای این که بدانید نوزادان شما به خوبی تغذیه می شوند یا خیر باید چند تکنیک را بلد باشید در غیر این صورت نمی توانید به این راحتی ها به این موضوع ها پی ببرید.

وزن گیری نوزاد

یادتان باشد که یکی از دلایل وزن گیری مناسب نوزاد شیر مناسب مادر می باشد. به صورت کلی باید در هر روز ۸ بار به نوزاد خود شیر بدهید و این کار از هفته چهارم زندگی آن ها تا حدودی کاهش پیدا می کند. این کار کمک می کند تا نوزادش ما بتواند وزن گیری بهتری داشته باشد و به خوبی تغذیه خواهد شد. اگر شیر دهی اصولی باشد نوزادان روزانه ۵۰ گرم وزن اضافه می کنند و این روند تا سه ماهگی آن ها ادامه پیدا خواهد کرد.

اجابت مزاج

اگر نوزاد شما در روز سه الی چهار بار مدفوع می کند بدین معنا می باشد که تغذیه خوبی دارد و شما می توانید با خیال راحت به او شیر بدهید. رنگ مدفوع نوزاد از روز ۵ ام به بعد به رنگ زرد خردلی می باشد و هر رنگ دیگری می تواند نشانه ای از تغذیه نامناسب باشد.

تعداد پوشک ها

اگر در روز ۸ عدد پوشک استفاده می کنید بدین معنا می باشد که تغذیه نوزاد شما بسیار خوب است و نیازی به نگرانی در مورد این موضوع وجود ندارد.

صدای نوزاد در حین خوردن شیر

یکی دیگر از فاکتور هایی که نشان می دهد شما به درستی نوزادان خود را تغذیه می کنید شنیدن صدای نوزاد در حین بلعیدن شیر می باشد. این موضوع همچنین نشان می دهد که نحوه درست شیردهی به دوقلو ها را رعایت کرده اید.

احساس مادر بعد از شیر دهی

آخرین فاکتوری که به شما نشان می دهد شیردهی به دوقلو ها به درستی انجام شده است این است که مادر شیرده بعد از شیر دادن احساس سبکی و نرمی در سینه های خود دارد. بهتر است این فاکتور را از قلم نیندازید زیرا این مورد از مهم ترین فاکتور ها به حساب می آید و می تواند انواعی از عفونت ها را در بدن مادر که بر اثر تجمع شیر ایجاد می شود پیشگیری نماید.

شیردهی به دوقلو ها تا شش ماه اول سخت می باشد و بعد از این که آن ها کمی بزرگ تر شدند شما می توانید به راحتی آن ها را تغذیه نمایید و از غذا های کمکی نیز در این زمینه کمک بگیرید. همه کار ها در ابتدای شروع سخت و طاقت فرسا به نظر می رسند ولی یک مادر برای فرزندان خود می تواند از پس هر کاری بر بیاید. اگر مادر هستید و احساس می کنید که این روزها زندگی شما کمی سخت شده است باید بدانید که ساعت ها همانند برق و باد می گذرند و به زودی این روز های سخت شما نیز تمام خواهد شد و یاد می گیرید که چه زمانی و چگونه به نوزادان خود شیر بدهید.

منبع: آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...