2527 نفر در خراسان جنوبی در صف وام ازدواج هستند


2527 نفر در خراسان جنوبی در صف وام ازدواج هستند

زرنگ با بیان اینکه ۴۰ درصد مصارف قرض الحسنه بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات ازدواج مصرف شده است، گفت: اکنون ۲ هزار و ۵۲۷ نفر در انتظار دریافت تسهیلات ازدواج هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «محمدعلی زرنگ» امروز (۸ مرداد) در جلسه کمیسیون هماهنگی بانک های استان اظهار کرد: خراسان جنوبی در رتبه پنجم بیشترین مصارف اعتباری در شبکه بانکی کشور تا پایان خردادماه امسال قرار دارد و حدود ۹۹ درصد منابع بانک‌ها خرج شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: بانک‌ها مجازند حداکثر ۸۰ درصد منابع قابل تخصیص خود را تسهیلات پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه منابع استان ۲۶۱ هزار میلیارد ریال است که بعد از کسر موارد قانونی حدود ۲۳۱ هزار میلیارد ریال می‌شود، افزود: مصارف اعتباری بدون در نظر گرفتن مطالبات معوق ۲۳۰ هزار میلیارد ریال و مطالبات معوق نیز ۵.۲ میلیارد ریال است.

زرنگ با اشاره به اینکه در استان نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) از نرم کشور بسیار پایین تر و حدود ۲.۱۳ درصد است، ادامه داد: غیر فعال بودن تعدادی از بنگاه‌ها و عدم باز پرداخت بدهی برای برگشت منابع به چرخه اعطای تسهیلات از نگرانی‌های موجود در این زمینه است.

بی رغبتی مردم خراسان جنوبی به سرمایه گذاری مولد

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی بیان کرد: ترکیب منابع استان ۳۴ درصد بلندمدت، ۳۲ درصد کوتاه مدت سرمایه گذاری، ۱۲ درصد منابع قرض الحسنه پس انداز و ۱۸ درصد قرض الحسنه جاری است که نشان می دهد مردم خراسان جنوبی خیلی رغبت به سرمایه گذاری مولد ندارند.

وی تصریح کرد: میانگین سپرده سرمایه گذاری ارزی و جاری ۷۳ هزار و ۱۷۴ دلار است که میزان آن نسبت به خرداد سال گذشته ۱۶ درصد رشد دارد، گفت: ۴۰ درصد مصارف قرض الحسنه بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات ازدواج، ۱۳ درصد در خوداشتغالی، سه درصد فرزندآوری و سه درصد برای مشاغل خانگی مصرف شده است.

زرنگ عنوان کرد: اکنون ۲ هزار و ۵۲۷ نفر در انتظار دریافت تسهیلات ازدواج هستند و تا پایان خردادماه به ۲ هزار و ۸۰۷ نفر وام ازدواج پرداخت شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی از پرداخت ۱۳۵.۵ میلیارد تومان وام فرزندآوری خبر داد و گفت: همچنین هزار و ۹۴۶ نفر برای دریافت این تسهیلات در خراسان جنوبی در انتظار هستند.

وی در ادامه عدم حمایت کافی دستگاه‌های اجرایی برای دریافت مطالبات، وجود تعدادی از بدهکاران حرفه ای که از همه ظرفیت‌ها برای اخذ تسهیلات استفاده می‌کنند، وجود قوانین متعارض برای اعطای تسهیلات و وصول مطالبات، کمبود نیرو، عدم استقرار ناظر پولی بانک مرکزی در استان و عدم تطابق نرخ تسهیلات با نرخ تورم را از جمله چالش‌های موجود در این حوزه اعلام کرد.

زرنگ در پایان متذکر شد: متاسفانه ۱۲ بانک و موسسه خصوصی در استان وجود دارد که عضو کمیسیون نیستند و هیچ گونه اطلاعاتی از وضعیت پرسنلی و منابع و مصارف آنها در دسترس نیست.

پایان پیام/375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها