گفت‌وگوی مفیدی با مدیر کل آژانس انرژی اتمی داشتم


گفت‌وگوی مفیدی با مدیر کل آژانس انرژی اتمی داشتم

​اقتصادنیوز:آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که هر دو در نیویورک برای شرکت در دهمین اجلاس بازنگری ان پی تی بسر می برند، دیدار کرد و گفت که گفتگوی مفیدی با او داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز وزیر خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی افزود: گفتگوی مفیدی با رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی اتمی در حاشیه کنفرانس ان پی تی در نیویورک داشتم.

بلینکن اضافه کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش حیاتی در پیشبرد عدم اشاعه هسته ای، پادمان ها و استفاده مسالمت آمیز انرژی هسته ای ایفا می کند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: همه ما باید از کار مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کنیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که بلینکن در دیدار خود با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر همکاری مهم آژانس و آمریکا و نقش حیاتی این نهاد در پیشبرد عدم اشاعه هسته ای، پادمان ها و استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای بار دیگر تکرار کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی گفت: اگر می‌خواهیم تضمین‌های معتبری ارائه دهیم که برنامه هسته‌ای رو به رشد ایران منحصراً برای اهداف صلح‌آمیز باشد، باید زمینه همکاری و اطمینان از دسترسی بازرسان به برنامه‌های هسته‌ای را فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا از سایت آژانس بین‌المللی اتمی، رافائل گروسی در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته ای (ان پی تی) سازمان ملل افزود: از مسئولان ایران می خواهم اطلاعات کاملی را در اختیار آژانس قرار دهند.

وی گفت: عدم پیشرفت در راستی آزمایی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران پیامدهایی بر چشم انداز امنیت منطقه خواهد داشت.

گروسی با اشاره به اینکه کشورهای جهان باید دوباره به این معاهده (ان پی تی) پایبندی خود را اعلان کنند و از کشورهای جهان خواست دور هم جمع شوند و دوباره به اصول ان‌پی‌تی در ترویج همکاری برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای متعهد شوند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی در جمع ۱۸۰ کشور حاضر در نشست امروز گفت: با سلاح‌های هسته‌ای بیشتر و ساختن زرادخانه ها نمی‌توانیم دنیای امن‌تری داشته باشیم.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در کنفرانس بازنگری ان پی تی در مقر سازمان ملل در نیویورک مدعی شد: ایران همچنان در مسیر تشدید هسته ای است.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به عدم تصمیم سیاسی کشورش برای بازگشت به برجام و نیز عدم اقدام عملی موثر دولت بایدن در این زمینه ادعا کرد: اگرچه این کشور به صورت عمومی ادعا می کند که خواهان بازگشت به برجام است، اما از ماه مارس تاکنون ایران یا نخواسته یا نتوانسته توافق را بپذیرد.

وی بدون اشاره سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار دولت بایدن مدعی شد: بازگشت به برجام همچنان بهترین نتیجه برای آمریکا، ایران و جهان است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که کره شمالی آماده هفتمین آزمایش هسته‌ای خود می‌شود.

آمریکا، فرانسه و انگلیس همزمان با برگزاری دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) سازمان ملل ادعاهای خود درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و مذاکرات رفع تحریم ها را تکرار کردند.

بر اساس بیانیه ای که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با عنوان بیانیه مشترک خود، فرانسه و انگلیس منتشر کرد، ادعا شده است که ما متعهد به رسیدگی به بحران های اشاعه تسلیحات در تمام جهان هستیم.

در این بیانیه ادعا شده است: ما بار دیگر تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. ما متأسفیم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید، ایران هنوز از فرصت موجود برای احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز ادعا کرد: ما از طریق دیپلماسی و با هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود پیشنهادی را برای تضمین بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام جهت اطمینان عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مطرح کرده ایم.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته و سیاست شکست خورده فشار حداکثری را در پیش گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»