برنامه اصلاح بانک های ناتراز تدوین شد


برنامه اصلاح بانک های ناتراز تدوین شد

رئیس کل بانک مرکزی از تدوین برنامه ای برای برخی بانک‌های ناتراز خبر داد که بر مبنای آن وظایف مدیریت بانک، سهامدار، بانک مرکزی و قوه قضاییه مشخص شده است تا با انجام اقداماتی، وضعیت ناترازی این بانک ها مرتفع شود.

به گزارش بنکر (Banker وضعیت ناترازی بانک‌های بد در سال‌های اخیر تشدید شده است و با وجود برخی تغییرات در ترکیب هیئت مدیره و سلب حق رای سهامدار، روند انباشت زیان در این بانک‌ها ادامه دارد، چراکه صرفا با تغییر مدیریت مشکل حل نخواهد شد و باید منابع قابل توجهی توسط سهامدار به بانک تزریق تا جایگزین دارایی‌های سوخت شده شود.در همین خصوص ، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی به پرسش های خبرگزاری فارس پاسخ داده است:

* بانک مرکزی در چند وقت اخیر کارهای خوبی را شروع کرده مانند کنترل ترازنامه بانک‌ها، اما این سیاست برای برخی بانک‌ها که شرایط بدی دارند مثل بانک آینده، بانک سرمایه و بانک ایران زمین، کارساز نیست. آخرین صورت مالی حسابرسی نشده بانک آینده نشان می‌دهد که زیان انباشته بانک آینده به 103 هزار میلیارد تومان رسیده است. برای این بانک چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ نمی‌خواهید به سمت گزیر این بانک بروید؟
صالح آبادی: بحث گزیر در طرح قانون بانک مرکزی وجود دارد و اگر این طرح در مجلس تصویب شود و به قانون تبدیل شود، امکان گزیر را به بانک مرکزی می‌دهد. اما برای کنترل ترازنامه، بانک‌ها را طبقه‌بندی کردیم و دامنه رشد ترازنامه بانک‌ها حدود 1.5 تا 2.5 درصد است که بر اساس شاخص‌های سلامت بانکی برای تک تک بانک‌ها محاسبه شده است. بانک‌هایی که شرایط خاصی دارند، از این قاعده مستثنا هستند و محدودیت‌های خاص خودشان را دارند. مثلا ممکن است در یک بانکی تسهیلات کلان محدود شود. پس این رشد ترازنامه سایر بانک‌هاست و حدود رشد ترازنامه برای بانک‌هایی که وضعیت مساعدی ندارند، متفاوت است.

* آیا بانک مرکزی همچنان می‌خواهد با این بانک‌های ناسالم مدارا کند؟
صالح آبادی: ببینید، بعضی بانک‌ها دارایی خوبی دارند، اما نقدینگی لازم را ندارند که باید برنامه تنظیم نقدینگی خودشان را به بانک مرکزی بدهند. درباره بانک‌هایی که ناترازی دارند، یک سری کارها باید مدیریت بانک انجام دهد، برخی اقدامات را باید سهامدار انجام دهد، بعضی اقدامات را هم بانک مرکزی و دستگاه‌ قضایی باید انجام دهند. برای برخی بانک‌های ناتراز برنامه‌‌ای تدوین و مشخص کردیم مدیریت بانک، سهامدار، بانک مرکزی و قوه قضاییه چه کارهایی انجام دهد تا وضعیت ناترازی آن ها مرتفع شود.

* آثار آن را امسال در ترازنامه بانک‌ها می‌بینیم؟
صالح آبادی: اجرای برنامه اصلاح ساختار بانک زمان‌بر است و به‌ تدریج آثار آن مشخص خواهد شد.
بررسی ها نشان می دهد که چند بانک با زیان انباشته بالا و چند برابر سرمایه و ناترازی بسیار بالا در پرداخت سود سپرده از محل درآمد سود تسهیلات مواجه هستند. به طور مشخص، براساس صورت های مالی تا پایان سال گذشته به ترتیب بانک های سرمایه و آینده، بیشترین نسبت زیان انباشته به سرمایه ثبت شده را در بین بانک ها دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت