رتبه برتر بانک کشاورزی در پرداخت وام قرض الحسنه


رتبه برتر بانک کشاورزی در پرداخت وام قرض الحسنه

سرمایه نقش به سزایی در افزایش سطح تولید بخش های اقتصادی و از جمله بخش کشاورزی دارد.

به گزارش بنکر (Bankerدر نظام مالی و اعتباری بخش کشاورزی ایران، مهمترین منابع مالی بلندمدت و کوتاه مدت، از طریق بودجه دولت و موسسات اعتباری تامین می شود.
در این خصوص متغیرهایی که می توانند ارزش افزوده بخش کشاورزی را افزایش دهند بیشتر مورد توجه قرار گرفته و از سوی دولت حمایت می شوند.

در این راستا یکی ازاین سیاست ها، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از سوی بانک های تخصصی به بخش کشاورزی است که طی سال های گذشته این سیاست در دستور کار بانک کشاورزی قرار گرفته است.

وزیر امور اقتصادی ودارایی نیز با اشاره به اهمیت موضوع تسهیلات قرض الحسنه ، و با توجه به تاکیدات مکرر رییس جمهوری در خصوص افزایش سهم تسهیلات قرض الحسنه گفت: در این زمینه نیز تلاش خواهیم کرد، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های دولتی نیز گردش مالی خود را در حساب‌های قرض‌الحسنه بیاورند تا این منابع جهت پرداخت تسهیلات مورد استفاده مردم قرار گیرد.

در همین راستا بانک مرکزی نیز در فروردین ماه سال جاری در بخشنامه‌ای افزایش سقف و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را ابلاغ کرد.

بر این اساس سقف تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به اشخاص حقیقی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه افزایش می‌یابد.

گفتنی است با توجه به این‌که بانک کشاورزی دست یافتن به جایگاه نخست در شبکه بانکی کشور را در برنامه راهبردی خود برای افق 1404 قرار داده است، سیر صعودی عملکرد این بانک در ماه های آغازین سال را می توان اتفاقی مبارک برای بخش کشاورزی و فعالان این بخش و حرکتی رو به جلو در مسیر تحقق اهداف بانک کشاورزی قلمداد کرد.

منابع بیشتر،حمایت بیشتر در افق 1404

ماموریت‌هایی که دولت‌های مختلف بر عهده بانک کشاورزی گذاشتند نشان از اهمیت این بانک دارد. دکتر مهدی رضایی سرپرست بانک کشاورزی با اشاره به کارنامه ی نه دهه فعالیت برای گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و دانش بنیان از پرداخت نزدیک به یکصد و ده هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال 1400 برای حمایت از تولید و اشتغال خبر داد و گفت: بیش از 88 درصد از تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی برای حمایت از بخش کشاورزی و زیر بخش های مرتبط مصرف شده و همچنین بیش از 3400 میلیارد تومان نیز به صورت تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سند راهبردی بانک کشاورزی در افق 1404 بر جذب منابع مالی برای حمایت بیشتر و موثر تر از فعالان بخش کشاورزی ، حمایت از استارت آپ ها و فین تک ها ی مرتبط با بخش کشاورزی، توسعه پایدار این بخش با پشتیبانی از خرید تجهیزات وماشین های نوین کشاورزی و صنایع وابسته، روش های نوین کشت و تولید محصولات کشاورزی با تاکید بر مصرف بهینه منابع آب و خاک و نهایتا امنیت غذایی تاکید دارد و در این راستا برنامه هایی را در اولویت و دستور کار قرار داده است.


جایگاه برتر بانک کشاورزی در پرداخت وام قرض الحسنه


بانک کشاورزی به منظور توانمندسازی محرومان و نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) با محوریت اشتغال، از محل اعتبار بند ب تبصره 16 ، با پرداخت 11 هزار میلیارد ریال تسهیلات ، 97 درصد اعتبار ابلاغی را جذب کرده است.

اعتبار ابلاغی این بانک برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بند ب تبصره16 مبلغ 11 هزار میلیارد ریال بوده است و بانک کشاورزی با پرداخت بیش از 10719 میلیارد ریال تسهیلات به 21 هزار و 172 نفر از واجدان شرایط تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ، از لحلظ عملکرد در بین 16 بانک عامل در جایگاه دوم قرار گرفت.


رشد بیش از 100 درصدی پرداخت وام قرض الحسنه


تسهیلات قرض الحسنه پرداختی بانک کشاورزی در سه ماهه نخست سال 1401 نسبت به همین مقطع در سال گذشته 103 درصد رشد داشته است.

این بانک از ابتدای سال 1401 تا پایان خرداد جمعا 13 هزار و 372 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به 10 هزارنفر از متقاضیان پرداخت کرده است.

این گزارش می افزاید: در مقطع یاد شده، تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی نسبت به سال گذشته بیش از 6779 میلیارد ریال افزایش داشته است.

شایان ذکر است تسهیلات قرض الحسنه بانک کشاورزی در سرفصل های گوناگون از جمله ازدواج، توانمندسازی روستائیان، جبران خسارت سیل، اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و ... پرداخت می شود.


رشد 22 درصدی پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج


تا پایان تیرماه جمعا 22 هزار میلیارد ریال اعتبار قرض الحسنه ازدواج به شعب بانک کشاورزی در کل کشور ابلاغ شده که 87 درصد آن معادل 19187 میلیارد ریال جذب و به 13910 نفر از واجدان شرایط پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی توسط بانک کشاورزی نیز در این مقطع نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد داشته که با توجه به افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج از 70 میلیون تومان به 120 میلیون تومان، این رشد عملکرد نشانگر روند مثبت پرداخت ها و اهتمام بانک کشاورزی برای حمایت از تشکیل خانواده و رضایت مندی متقاضیان این تسهیلات است.

همچنین بررسی وضعیت عملکرد 28 بانک و موسسه مالی و اعتباری نشان می‌دهد بالاترین رقم عملکرد اختصاص منابع قرض الحسنه به تسهیلات ازدواج در سال گذشته مربوط به بانک کشاورزی بوده است.

به گزارش بنکر، این بانک از ابتدای سال 1401 تا پایان خرداد جمعا 234 هزار و 278 میلیارد ریال تسهیلات به 186 هزار نفر از متقاضیان پرداخت کرده است.

بر اساس این گزارش، بیش از 81 درصد تسهیلات بانک کشاورزی تا این مقطع در زیربخش های مختلف بخش کشاورزی پرداخت شده و الباقی نیز در بخش قرض الحسنه و یا در حمایت از اشتغال آفرینی و بهبود کسب و کار و معیشت هموطنان بوده است.

این گزارش می افزاید: در مقطع یاد شده، تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی نسبت به سال گذشته بیش از 98 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403