تاثیرطوفان خورشیدی امروز، روی زمین بسیار اندک است


انتظار می‌ رود که امروز چهارشنبه شاهد یک طوفان خورشیدی باشیم که از سوراخی در اتمسفر خورشید به وجود آمده است، این طوفان امروز به میدان مغناطیسی زمین برخورد می کند. به گزارش سیناپرس،...

تاثیرطوفان خورشیدی امروز، روی زمین بسیار اندک است

انتظار می‌ رود که امروز چهارشنبه شاهد یک طوفان خورشیدی باشیم که از سوراخی در اتمسفر خورشید به وجود آمده است، این طوفان امروز به میدان مغناطیسی زمین برخورد می کند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان مرکز پیش بینی هوای فضایی سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده در انتظار احتمال وقوع یک طوفان ژئومغناطیسی هستند که ناشی از یک سوراخ جنوبی در جو خورشید است. پیش بینی شده است طی این طوفان، مواد گازی از سوراخ اتمسفر خورشید جاری شود.
به گفته مرکز پیش ‌بینی هوا فضایی ناسا، حفره‌ های تاجی می ‌توانند در هر زمان و مکانی روی خورشید ایجاد شوند، اما در طول سال ‌های اخیر این پدیده در خورشید رایج‌ تر و پایدارتر هستند.

به گفته ستاره شناسان، طوفان های خورشیدی که از مرکز یک حفره تاجی خارج می‌ شود، بسیار سریع بوده و تا ۵۰۰ مایل در ثانیه حرکت می ‌کند. این ذرات خورشیدی بسته به سرعتشان بین دو تا چهار روز به زمین رسیده و می توانند طیف وسیعی از طوفان‌های ژئومغناطیسی را ایجاد کنند.

به گفته متخصصان، وزش بادهای پرسرعت می تواند ماهواره ها را در مدار زمین نیز مختل کند. طبق گفته دانشمندان، طوفان خورشیدی چهارشنبه به عنوان یک طوفان ضعیف طبقه بندی شده است.

به گزارش سیناپرس، این طوفان با نام G1 معرفی شده و دارای پتانسیل تأثیرات جزئی بر شبکه های برق است و می تواند بر برخی عملکردهای ماهواره از جمله دستگاه های تلفن همراه و سیستم های جی پی اس تأثیر بگذارد.

به گزارش سیناپرس،البته باید توجه داشت که طوفان های ژئومغناطیسی قوی تر می توانند میدان مغناطیسی سیاره را به اندازه ای مختل کنند که ماهواره ها را از مدار خارج کرده و در فناوری های ارتباطی اختلال ایجاد کنند. برای نمونه در ماه فوریه، ۴۰ ماهواره استارلینک که توسط اسپیس ایکس به فضا پرتاب شده بودند، مورد اصابت طوفان خورشیدی قرار گرفته و از بین رفتند.

مترجم: لیلی دهقان پور
منبع: upi

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس