شاید اوپک پلاس مجبور شود تولید نفت را افزایش دهد


شاید اوپک پلاس مجبور شود تولید نفت را افزایش دهد

قزاقستان اعلام کرد ممکن است اوپک پلاس ناچار شود در نشست روز جاری با افزایش تولید نفت برای جلوگیری از داغی بیش از حد بازار، موافقت کند.

شاید اوپک پلاس مجبور شود تولید نفت را افزایش دهد

به گزارش ایران اکونومیست، بولات آکچولاکوف، وزیر انرژی قزاقستان که یکی از اعضای اوپک پلاس است، به خبرنگاران گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم قیمت نفتی که ترجیح ماست، بین ۶۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه است. قیمت کنونی ۱۰۰ دلار است. بنابراین شاید ناچار شویم تولید نفت را برای اجتناب از داغی بیش از حد بازار افزایش دهیم.

بازار منتظر تصمیم اوپک پلاس درباره سطح تولید سپتامبر است. سه منبع آگاه در اوپک پلاس روز جاری اظهار کردند که همچنان احتمال اندکی برای تغییر سیاست تولید وجود دارد.

آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از بزرگترین اعضای اوپک هستند را برای تولید بیشتر نفت و کنترل قیمت‌ها تحت فشار قرار داده است. تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو که به تلافی جنگ اوکراین اعمال شد، باعث افزایش قیمت انواع انرژی شده و نرخ تورم را به بالاترین رکورد چند دهه اخیر رسانده و بانک‌های مرکزی را وادار کرده است برای مقابله با تورم، نرخهای بهره را با سرعت بیشتری افزایش دهند.

اوپک برای پایان دادن به محدودیت عرضه‌ای که در اوج بحران پاندمی کووید در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته بود، از اوت سال گذشته هر ماه تولید نفت را به میزان ۴۳۰ تا ۶۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است اما حاضر نشده است تولیدش را به میزان بیشتری افزایش دهد.

منابع آگاه در اوپک پلاس عدم ظرفیت مازاد تولید در بعضی از اعضای این گروه و ضرورت حفظ همکاری با روسیه را علت امتناع از افزایش بیشتر تولید اعلام کرده‌اند.

کالوم مکفرسون از شرکت اینوستک با اشاره به افزایش نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی و عدم ظرفیت مازاد تولید، اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد اوپک پلاس در دیدار روز جاری وزیران، در سیاست تولید خود تغییری دهد. اوپک پلاس برای رسیدن به اهداف تولید به سختی تلاش می‌کند و تصمیم غیرمنتظره برای افزایش تولید، قیمت نفت را در معرض کاهش بیشتر در پایین مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه قرار می‌دهد.

قیمت نفت برنت روز چهارشنبه بیش از یک دلار سقوط کرد و به حدود ۹۹ دلار در هر بشکه رسید.

بر اساس گزارش رویترز، اگرچه محدودیت عرضه اوپک پلاس تا سپتامبر باید به پایان برسد اما این گروه تا ژوئن، سه میلیون بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید کرد که ناشی از تحریمها علیه بعضی از اعضا و سرمایه گذاری اندک بعضی از اعضا در تولید جدید بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل