تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر بسیار زیبایی از کهکشان چرخ گاری ثبت کرده است. این کهکشان جزئیات جدیدی را درباره اسرار کیهان فاش می‌کند.ناسا تصاویر بسیار تماشایی از تلسکوپ جیمز وب به اشتراک گذاشته است. تصویر جدیدی با وضوح بالا از کهکشان چرخ گاری منتشر...

ناسا تصاویر بسیار تماشایی از تلسکوپ جیمز وب به اشتراک گذاشته است. تصویر جدیدی با وضوح بالا از کهکشان چرخ گاری منتشر شد که جزئیات جدیدی را در مورد شکل گیری ستاره‌ها و سیاهچاله در مرکز این کهکشان فاش می‌کند. ناسا این کهکشان را منظره‌ای نادر و سرشار از هرج و مرج توصیف می‌کند.

بررسی تصویر جیمز وب از کهکشان چرخ گاری

آژانس فضایی اروپا گفت که این کهکشان در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و در گذشته در غباری از رمز و راز پوشیده شده بود.

جیمز وب با استفاده از تشخیص نور مادون قرمز موفق شد از میان غباری که کهکشان چرخ گاری را پنهان کرده بود، این کهکشان را مشاهده کند. این تصویر از ترکیب دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و دوربین مادون قرمز میانی (MIRI) جیمز وب به وجود آمده است.

دوربین مادون قرمز میانی جیمز وب توانست جزئیات بیشتری را در مورد غبار این کهکشان کشف کند. MIRI مناطقی سرشار از هیدروکربن، سایر ترکیبات شیمایی و غبار سیلیکات را کشف کرد که بسیار مشابه غبارهای موجود در زمین است.

تصویر تماشایی تلسکوپ فضایی جیمز وب از کهکشان چرخ گاری، اسرار جدیدی را برملا می‌کندتصویر تماشایی تلسکوپ فضایی جیمز وب از کهکشان چرخ گاری، اسرار جدیدی را برملا می‌کند

علت نام گذاری این کهکشان به چرخ گاری،‌ وجود چندین پره مارپیچ است. هابل در گذشته از این پره‌ها تصویربرداری کرده بود؛ اما تصویر جیمز وب بسیار واضح‌تر است. ناسا یک تصویر دیگر نیز منتشر کرد که فقط با استفاده از MIRI گرفته شده است.

ناسا این کهکشان را به امواج برکه‌ای تشبیه کرد که سنگی به آن برخورد کرده باشد. کهکشان چرخ گاری در مرحله‌ای بسیار گذرا قرار دارد و احتمالاً به تغییر شکل ادامه خواهد داد. این کهکشان احتمالا قبلاً یک کهکشان معمولی مارپیچی مانند کهکشان راه شیری بوده است.

کهکشان چرخ گاری دارای دو حلقه است. حلقه داخلی آن روشن و حلقه بیرونی آن رنگارنگ است. حلقه بیرونی تقریباً ۴۴۰ میلیون سال است که منبسط شده‌‌است.

به گفته ناسا حلقه داخلی حاوی مقدار زیادی گرد و غبار داغ است و درخشان‌ترین مناطق آن میزبان خوشه‌های ستاره‌ای جوان غول پیکر است. حلقه بیرونی کهکشان چرخ گاری، نشان دهنده محل شکل گیری ستاره‌ها و ابرنواخترها است. در واقع وقتی منبسط می‌شود و به گاز اطراف برخورد می‌کند، ستاره‌ها شکل می‌گیرند.

تلسکوپ جیمز وب هنوز روزهای اولیه فعالیت خود را در پیش دارد؛ با این وجود به پیشرفت‌های زیادی دست یافته و مشاهدات بسیاری از جمله دورترین ستاره جهان،‌ سحابی کارینا و چندین مورد دیگر را داشته است.

منبع :CNETengadget

فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !