ارمغانی: چوب جادویی دست من نیست/ بسکتبال بازی اشتباهات است


ارمغانی: چوب جادویی دست من نیست/ بسکتبال بازی اشتباهات است

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: چوب جادویی دست من نیست که بتوانم شرایط را تغییر دهم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بسکتبال در نشست خبری درباره شرایط تیم ملی اظهار داشت: دوست دارم مطالبی را در این دو ماه که با تیم ملی ایران کار کردم با آمار و ارقام بازگو کنم. باید اهداف را بررسی کنیم و ببینیم به کجای کار رسیدیم و ببینیم در آینده باید چه برنامه‌ای داشته باشیم. کار در تیم ملی با هر باشگاهی فرق می‌کند. دو ماه پیش کارمان را با تیم ملی شروع کردیم و 48 برنامه تمرین با تیم ملی داشتیم. 30 تمرین از این تعداد در سه هفته برگزار شده است و بعد از اینکه به صربستان و قزاقستان رفتیم، تعداد تمرینات‌مان کم شد. شدت کار بعد از این هفته کمتر شد.

وی اشاره کرد: سفرهای طولانی و با توقف‌های طولانی داشتیم و این کار را برای آماده سازی تیم سخت کرده بود. در این مدت 6 بازی رسمی داشتیم که 4 بازی آن در کاپ آسیا بود. در دو ماه با 4٨ تمرین و 6 بازی کار را جلو بردیم ولی یک تیم باشگاهی بیش از 200 تمرین و 50 بازی انجام می‌دهد در طول 10 ماه. این نشان می‌دهد مربیان تیم‌های ملی در همه جای دنیا کار سختی دارند. بخصوص اینکه ما کادر تازه‌ای بودیم. برای همین به خاطر کمبود وقت یکسری کارها را نمی‌توانیم در تیم ملی انجام دهیم. از لحاظ فیزیکی و تاکتیک فردی نمی‌توانیم خیلی بازیکنان را در تیم ملی ارتقا دهیم. بازیکنان ملی در دورانی که در باشگاه‌ها هستند روی این مسائل کار می‌کنند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران تصریح کرد: بسکتبال ایران در دهه‌ اخیر در سطح بالایی بوده و مقام‌های خوبی کسب کرده ولی نسل طلایی ما کم کم رو به انقراض است و باید به فکر ایجاد یک نسل جدید باشیم. یکی از اهداف ما با آقای داوری این بود و قرار شد این قدم را برداریم و در مرحله اول نیز چند بازیکن جوان را اضافه کردیم که خیلی خوب کار کردند. ما به دلیل کمبود وقت ٣ فاکتور را مشخص کردیم که اولی و مهمترین این بود که تشکل تیمی خوب داشته باشیم. چون گفته می‌شد در تیم مشکلات داخلی وجود داشته و ما این را با بازیکنان باتجربه تیم مثل حدادی، یخچالی و جمشیدی در میان گذاشتیم و آنها را در یک مسیر قرار دادیم. بچه‌ها از جان مایه گذاشتند و نتیجه‌ای که به دست آوردیم حاصل تلاش بازیکنان بوده. دو نکته فنی هم بود که در این دو ماه روی آن کار کردیم.

وی اضافه کرد: در به ثمر رسیدن پرتاب پنالتی‌ها پیشرفت خوبی داشتیم و به موفقیت ۷۵ درصدی رسیدیم. حتی در بازی با ژاپن به درصد موفقیت 90 درصدی رسیدیم که یادم نمی‌آید در تیم ملی چنین آماری ثبت شده باشد.

ارمغانی با بیان اینکه فلسفه کاریمان را روی دفاع گذاشتیم، گفت: اعتقاد داریم تیمی که خوب دفاع کند، می‌تواند حمله خوبی هم داشته باشد. هنوز خیلی جای پیشرفت وجود دارد و باید کار کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران درباره انتقاداتی که به کادر او وارد است، تاکید کرد: به همه اعضای کادرم اعتقاد دارم. ما یک خانواده هستیم و همه از تمام وجود و دانش‌شان استفاده می‌کنند که موفق شویم.

وی درباره انتقاداتی که به بازی تیم ملی در بازی با اردن وارد است، اشاره کرد: همه جای دنیا، بسکتبال در حال پیشرفت است. بازیکنان در سطح خیلی بالایی قرار دارند و نمی‌توان گفت اردن، بحرین یا چین تایپه تیم‌های دسته دوم آسیا هستند و خیلی راحت باید شکست‌شان بدهیم. نمی‌خواهم شکست را توجیه کنم ولی با ارقام و آمار استدلال می‌آورم. یکی از اهداف ما این است که به مرور زمان نسل جدیدی را به تیم ملی وارد کنیم.

ارمغانی تصریح کرد: این کار برای من خیلی ما آشنا نیست. در سال 2000 در تیم ملی بودم و قدم اول برای تغییر نسل برداشتم. در آن زمان بعد از ٧ سال کار مداوم با مربیان خارجی این تغییر نسل توانست قهرمان آسیا شود و بعد از آن افتخارات دیگر را به دست بیاورد. چوب جادو دست من نیست که در لحظه شرایط را عوض کنم. الان با تیم ایران نوین کار می‌کنیم و باید ببینیم در بازی‌ها بین‌المللی چطور جواب می‌دهند. نیاز به تورنمنت‌های مختلف داریم تا ببینیم چه بازیکنانی می‌توانند پرچم بسکتبال را سرافراز کنند حتما این کار را ادامه خواهیم داد. فقط از رسانه‌ها می‌خواهم صبر داشته باشند و شرایط تیم و پیشرفت بازیکنان را در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: این دلیلی بر این نیست که تیم ما اشتباه نداشته باشد. بسکتبال بازی اشتباهات است و نه داخل زمین و کنار زمین نمی‌توان این ورزش را بدون اشتباه انجام داد. باید رو به جلو باشیم و کارمان را با اعتقاد ادامه دهیم.

ارمغانی درباره اینکه شرایط صعود به جام جهانی سخت شده، گفت: هنوز از صعود به جام جهانی ناامید نشده‌ایم و همه تلاش مان را می‌کنیم که به این مهم دست پیدا کنیم. ۶ بازی داریم که ٣ بازی در خانه انجام می‌شود و امیدواریم این ٣ بازی را پیروز شویم و به شکست قزاقستان امیدوار باشیم. بین چین، قزاقستان و ایران دو تیم صعود خواهند کرد و همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا حتما بازی‌های داخل کشور را با پیروزی پشت سر بگذاریم و ببینیم خارج از کشور چه کار می‌توانیم انجام دهیم. اگر خدای ناکرده موفق نشدیم به جام جهانی برویم، باید پروسه کاری‌مان را ادامه دهیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه از عملکرد تیمش در کاپ آسیا رضایت دارد، عنوان کرد: فکر می‌کنم انعکاس بازی‌های‌مان در جامعه بسکتبال تا پیش از بازی با اردن خیلی خوب بود و همه اهالی بسکتبال از نتیجه و سبک بازی خوشحال بودند. نظر همه این بود که تیم منسجم و با دفاع خوبی داریم ولی در بازی اردن این اتفاقات رخ داد و نتوانستیم بالا برویم. شکست در تورنمنت برای تیم‌های بزرگ هم رخ می‌دهد ولی ایران می‌توانست در آسیا جزو 4 تیم باشد و حتی به فینال برود ولی در این مسابقات تک بازی‌ها هم تاثیرگذار هستند.

ارمغانی درباره جدایی زلاتکو ایوانوویچ از تیم ملی خاطرنشان کرد: ایشان چون در اسلواکی مربی یک تیم باشگاهی است و اردوی تابستانی دارد، قرار بود در ایران حضور پیدا کند و تا آخر پنجره سوم همراه ما باشد. من زلاتکو را یک مربی فوق‌العاده با استعداد می‌دانم و در زمانی که اینجا بود خیلی به ما کمک کرد. نیاز داشتیم در ٣ هفته اول که پایه استراتژی تیم را درست‌ می‌کنیم همه باشند و گوشه کار را بگیرند. او یک مربی خارجی است ولی با فرهنگ ایران آشنایی دارد. او نه تنها در کار فنی بلکه برای همبستگی تیمی خیلی کمک کرد. او الان به کشورش برگشته و چون در اسلواکی کار می‌کند و به عنوان کمک مربی این کشور انتخاب شده و در کنار تیم باشگاهی‌اش کار می‌کند.

وی درباره اینکه چرا با ترکیب جوان‌‌ها تیمش را به مسابقات کاپ آسیا اعزام نکرده، عنوان کرد: زمانی که در سال 2000 تغییر نسل شد، با الان فرق می‌کند. الان بازیکنان قابلی در تیم ملی در سطح آسیا حضور دارند و فکر می‌کنم جوان‌گرایی را باید به تدریج انجام داد و پله پله به هدف‌مان برسیم. گاهی اوقات حضور یک بازیکن جوان در کنار باتجربه می‌تواند به او کمک کند. متین آقاجان پور در آسیا خوب کار کرد و چیزی که ما توقع داشتیم را خوب انجام داد. در این دو ماهی که با او کار کردیم در فاکتورهای مختلفی پیشرفت داشته. ما این راه انتخاب کردیم که به یکباره بازیکنان باتجربه مان را از تیم ملی خارج نکنیم.

ارمغانی در واکنش به این سوال که به نظر می‌رسید ما خیلی زود در بازی با اردن، تیمی که حریف تمرینی ما بوده دست‌مان را بالا بردیم و شکست را قبول کردیم، گفت: موافق این مسئله نیستم و حاضرم فیلم بازی را بیاورم و نشان بدهم. اردن را یک تیم خوب می‌بینیم. من گفته بودم که مقابل اردن از پیش برنده نیستیم و کار سختی خواهیم داشت. اردن نه تنها تیم درجه دوی آسیا نیست، الان جزو تیم‌های درجه یک آسیا است. من اردن را یک تیم خوب و با بازیکنان خیلی خوب می‌بینیم و نتایج هم این را نشان می‌دهد.

وی درباره اینکه گفته شده بود به دلیل بازنشستگی به مجارستان رفته بود، افزود: این هیچ ربطی به بازنشستگی ندارد و من طبق قوانین مجارستان 5 سال دیگر بازنشسته می‌شوم. نمی‌خواهم خودم را بازنشسته کنم و پایم را روی مبل بگذارم. عاشق بسکتبال هستیم و تا زمانی که سرپا باشم، در بسکتبال کار می‌کنم. با تیم ملی هم تا آخر جام جهانی قرارداد دارم و امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد.

ارمغانی درباره اینکه آیا احتمال دارد بازیکنان با تجربه‌ای مثل صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی به تیم ملی بازگردند، گفت: همه می‌توانند به تیم ملی دعوت شوند. جوان‌گرایی مد نظر ماست ولی صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی از لحاظ جسمانی در شرایط بازگشت نیستند و مدت‌هاست که در بسکتبال کار نمی‌کنند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران درباره ترکیب تیم ملی در ژاپن عنوان کرد: سعی کردیم به بازیکنان با تجربه در ژاپن استراحت بدهیم و با ترکیب جوان‌ها به این مسابقات برویم.

ارمغانی درباره سفر به ژاپن می‌تواند برای ما مفید باشد، اشاره کرد و گفت: ما با تیم جوان به این بازی‌ها می‌رویم و فکر می‌کنم لطمه‌ای به تیم ما زده نمی‌شود. بازیکنانی که پا به سن گذاشته‌اند اینجا تمرین می‌کنند و در نهایت منتخب نفرات به مسابقات آتی اعزام می‌شوند.

وی درباره اینکه در ایران حضور نداشته و چقدر شناخت از بازیکنان داشته، تاکید کرد: ٢ ماه وقت داشتیم تیم را بشناسیم و همکاران هم کمک کردند تا کار را جلو ببریم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، درباره افت بدنی بازیکنان در مقابل اردن تصریح کرد: تیم با تمام وجودش در زمین جنگید و تیم ما در کوارتر سوم انرژی فوق‌العاده‌ای را خرج کرد و دیگر انرژی زیادی برای کوارتر چهارم وجود نداشت تا آنطور که باید و شاید بتوانند پرانرژی ظاهر شوند.

وی درباره اینکه آیا فدراسیون در تشکیل یک لیگ موفق و پویا موفق بوده تا بازیکنان آماده ای به تیم ملی راه پیدا کنند، اظهار داشت: ما از ابتدا لیگ پویایی نداشته‌ایم و زمان کوتاهی داشته‌ایم. در اروپا دو ماه تیم‌ها آماده می‌شوند و ٨ ماه هم بازی می‌کنند. متاسفانه از سالیان قبل این مشکل را داشتیم که لیگ در مهر آغاز و اسفند تمام می‌شد. امیدوارم هستم تغییراتی در این موضوع ایجاد شود، چون هرچقدر لیگ طولانی باشد از هر لحاظ برای ما بهتر است. بسکتبال ایران از لحاظ فنی و اقتصادی در این شرایط پیشرفت می‌کند.

ارمغانی درباره اینکه تیم ایران با سابقه چندین قهرمانی در آسیا و غرب آسیا موفق به صعود به نیمه نهایی نشده و جامعه بسکتبال دچار سرخوردگی شده و به نظر می‌رسد سقف آرزوهای ما کاهش پیدا کرده، تاکید کرد: نباید درباره سقف آرزوها صبحت کرد. باید کار کرد و پشت کار داشت. باید بسکتبال را در آینده بهتر کنیم. با کارشناسان صحبت کردم و آنها هم اعتقاد داشتند ما خوب کار می‌کنیم. باید کل روال ما را در ٢ ماه دید. بازیکنان ما در زمین تمام قدرتشان را گذاشتند و سعی کردند بهترین نتیجه را بگیرند. ماهم در کادر فنی تمام تلاش‌مان را کردیم. در کاپ آسیا 4 تیکه وجود دارد ولی شما فقط یک تیکه آن را می‌بینید. بعد از بازی با قزاقستان شما چه گفتید؟ الان نیز انتظار دارم 4 فیلم را باهم ببینید و روال پیشرفت را در نظر بگیرید. اگر جامعه بسکتبال واقع بین باشد، نباید نتایج 6 سال پیش را ببیند. در این مدت باید دید چه اتفاقی در بسکتبال ایران و اردن و چین دیگر کشورها رخ داده. ما در این 6 سال چه کار کردیم؟ انتقاد اگر وجود دارد باید از روی مدرک باشد و گفته شود تیم ملی در فلان دفاع یا فلان حرکت ضعف داشته است. افتخار می‌کنم که با این بازیکنان کار می‌کنم و می‌بینیم که روز به روز بهتر می‌شوند.

وی اشاره کرد: همه بازیکنانی که به تیم ملی دعوت شده‌اند، از سوی من دعوت شده‌اند. بعد از روز عاشورا اردوی تیم ملی آغاز خواهد شود و حامد حدادی و دیگر بازیکنانی که به ژاپن اعزام نمی‌شوند در تهران اردو خواهند داشت و بعد از آن منتخبی از تیم ایران نوین و بازیکنان با تجربه به مسابقات نهایی اعزام می‌شوند.

وی درباره وضعیت آمادگی جعفری و اینکه طبق چه شناختی به تیم ملی دعوت شده، عنوان کرد: او در کالج‌های آمریکا بازی کرده و برای همین او را دعوت کردیم تا وضعیتش را از نزدیک نگاه کنیم.

ارمغانی درباره قول حضور در جام جهانی گفت: هیچکس نمی‌تواند قول بدهد ولی از بازیکنانم می‌خواهم همه تلاششان را به کار ببندند تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.

سرمربی تیم ملی درباره اینکه دستیارانش در تیم ملی ارتباط نزدیکی در حال حاضر با بسکتبال ندارند، اضافه کرد: اصلا اینطور نیست. هر مربی که کنار من است بخشی از کار تیمی ما را جلو می‌برد. این اتفاق همیشه رخ می‌دهد و از اطلاعات مربیانم استفاده می‌کنم و اصلا قبول ندارم که این مربیان به من کمک نمی‌کنند. به طور 100 درصد آنها تلاش و تمرکز دارند.

وی درباره اینکه چرا از تجربیات حاتمی، هاشمی و شاهین طبع استفاده نمی‌شود و اتاق فکری را برای تیم ملی تشکیل نمی‌دهد، ابراز داشت: نظر من حق مسلم هر مربی است که کادرش را انتخاب کند ولی این دلیل بر این نمی‌شود که از تفکرات دیگر مربیان استفاده نشود. حتما تصمیمم این بود بعد از آسیا از مربیان و صاحب نظران دعوت کنیم و مفصل درباره کارهای فنی صحبت کنیم. در این جلسه آمار و ارقام خواهد بود و شاید خیلی بهتر بتوانیم وضعیت را بررسی کنیم.

ارمغانی درباره اینکه چرا مهدی کامرانی و صمد نیکخواه بهرامی را به دلیل دوری از بسکتبال به تیم ملی دعوت نمی‌کند ولی مربیانی را در کنار خودش دارد که مدت‌هاست از بسکتبال دور بوده‌اند، گفت: یک بازیکن وقتی 6 ماه از بسکتبال دور باشد، از لحاظ بدنی افت می‌کند ولی یک مربی می‌تواند در این مدت از لحاظ فنی کار و آنالیز و پیگیری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!