تعارض منافع در کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال


تعارض منافع در کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال

برنامه مجله فوتبال امشب با موضوع بررسی رای کمیته بدوی درباره صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال روی آنتن رفت.

برنامه مجله فوتبال از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه آغاز شد و در این برنامه پس از پخش چند گزارش وضعیت بررسی نامزد‌های رد صلاحیت شده و نشده توسط کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال پخش شد.

صادق رئیسی کیا، کارشناسی حقوقی درباره طی شدن مراحل قانونی اعلام صلاحیت نامزد‌های انتخابات فدراسیون فوتبال گفت:ما در اساسنامه فدراسیون فوتبال صحبت از رای کمیته بدوی داریم و تاکنون کمیته بدوی در خصوص تایید صلاحیت شدگان نامزد‌های انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال صادر نشده است. گرچه به تعدادی از آن‌ها گفته شده بود که به دلیل نقض مدارک لازم در زمان ثبت نام رد صلاحیت شده اند، اما کمیته بدوی باید خود رای خود را به صورت رسمی اعلام می‌کرد و آن زمان مشخص می‌شد چه کسانی این رای را امضا کرده اند و آیا صلاحیت این افراد صخودشان صلاحیت لازم را داشته اند چرا که برخی از نامزد‌ها به بحث تعارض اعتراض کرده و یکی از نامزد‌ها به کمیته اخلاق نیز شکایت کرد و با این وضعیت باید منتظر رای کمیته استیناف باشیم.

امیر ساعدوکیل، کارشناس حقوقی ورزش گفت: آیین نامه ماده ۱۴ صراحتا می‌گوید که از صدور رای کمیته بدوی که ۵ مرداد ماه اعلام شد و ۳ نامزد رد صلاحیت شدند نامزد‌های رد صلاحیت شده ۲ روز اداری فرصت دارند درخواست اعتراض خود را به کمیته استیناف اعلام کنند و تا جایی که من خبر دارم ۲ نامزد در این خصوص درخواست خود را در دبیرخانه فدراسیون فوتبال ثبت کرده اند. براساس ماده ۱۴ آیین نامه کمیته استیناف ۵ روز کاری فرصت دارد درباره اعتراض خواهی نامزد‌ها رای خود را صادر کند. براساس ماده ۱۶ آیین نامه ۲۱ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فدراسیون لیست نامزد‌های انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال باید به اطلاع اعضای مجمع و در سایت فدراسیون منتشر شود؛ بنابراین کمیته استیناف باید تا روز ۱۸ مرداد ماه رای نهایی خود را در خصوص نامزد‌های تایید شده صادر کند.

در ادامه این برنامه گزارشی در خصوص سرمربیان تیم‌های لیگ برتری پخش شد.

رئیسی کیا بیان کرد: ما در حال حاضربا موضوع تعارض منافع در کمیته بدوی و استیناف رو به رو هستیم. آقای فلاحتی در برنامه فوتبال برتر رسما نظر خود را پیش از صدور رای کمیته بدوی اعلام کرد و این موضوع بحث تعارض را دارد و او نباید در جلسات کمیته بدوی شرکت کند. حتی من فکر می‌کنم آقای وثوق احمدی، وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس نیز، چون از فدراسیون حقوق دریافت می‌کند حضور او نیز به عنوان رئیس کمیته استیناف می‌تواند تعارض منافع را به وجود بیاورد.

رئیسی کیا درباره اینکه چه مرجعی باید به بحث تعارض منافع نظارت داشته باشد، گفت: هر کسی که فکر می‌کند شرایط لازم را برای حضور در این کمیته ندارد باید این موضوع را به کمیته بدوی اعلام کند. اگر این موضوع توسط اعضای کمیته بدوی مورد توجه قرار نگیرد کمیته استیناف می‌تواند به این موضوع رسیدگی کند، همچنین در خصوص کمیته استیناف مرجع خاصی وجود ندارد، اما تصمیمات این کمیته‌ در فیفا و دادگاه CAS قابل تجدید نظر خواهی است.

رئیس کیا ادامه داد: مطرح شده است آقای کردانی در زمانی که به عضویت کمیته بدوی درآمده است با فدراسیون قرارداد داشته است واگر چنین موضوعی وجود داشته است انتخاب او از ابتدا باطل است و حتی اگر قراردادش نیز باطل شود باز هم او صلاحیت حضور در کمیته بدوی را ندارد، همچنین آقای شاکرمی در زمان عضویت در کمیته بدوی سمتی در دولت نداشته است، اما در حین عضویت به عنوان سمت مدیرکلی مجلس وزارت نفت منصوب شده اند و از تاریخی که سمتی را قبول کرده اند دیگر نباید در کمیته بدوی حضور داشته باشند. دلیل اصرار من به انتشار رای کمیته بدوی به خاطر این است که اگر این ۳ نفر به دلیل نداشتن صلاحیت از ترکیب خارج شوند طبق قانون ۲ نفر علی البدل باید جایگزین شوند.

امیر ساعد درباره اینکه آیا کمیته استیناف به طور مستقل نامزد‌ها را احراز می‌کند یا به رای کمیته بدوی استناد می‌کند، گفت: قطعا کمیته استیناف این صلاحیت را دارد و هم درباره محتوا و چنان چه هر ایرادی نسبت به ترکیب اعضای کمیته بدوی وجود داشته باشد صلاحیت ورود به این موارد را دارد.

او درباره اینکه آیا با وجود این ایرادات امکان دارد انتخابات به تاخیر بیفتد، گفت: از نظر حقوقی این رخ نخواهد داد.

رئیس کیا در پایان گفت: اگر کمیته بدوی به واسطه نداشتن صلاحیت اعضا یا تعارض منافع در وضعیتی قرار بگیرد که چهار نفر صلاحیت حضور در این کمیته را نداشته باشند اساسا ما چیزی به عنوان رای کمیته بدوی را نداریم و این باید به این موضوع در زمان بررسی نامزدهای تایید صلاحیت‌ها توجه خاصی می‌شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی