ماجرای چگونگی انتخاب نام برای تکنولوژی وای فای


ماجرای چگونگی انتخاب نام برای تکنولوژی وای فای

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چگونه نام «وای فای» امروزه در صنعت فناوری تا این اندازه به اشتباه توسعه یافته است.

به نقل از techradar، بگذارید یک سوال از شما بپرسیم: معنی نام «Wi-Fi» چیست؟ با توجه به اینکه اتصالات Wi-Fi در همه جا حضور دارند، پاسخ به این سوال باید آسان باشد. به خصوص اگر در صنعت فناوری کار می‌کنید؛ اگر پاسخ شما «اتصال/ ماندگاری بی‌سیم» است، در واقع نادرست است.

یک مصاحبه قدیمی در سال ۲۰۰۵ با یکی از اعضای بنیانگذار Wi-Fi Alliance بار دیگر در حال بازنشر است و داستان منشاء Wi-Fi را بازگو می‌کند. به گفته فیل بلانگر، یکی از اعضای مؤسس، این نام از یک گروه ده نامی انتخاب شده که توسط شرکت مشاوره اینتربرند ایجاد شده است.

نام اصلی Wi-Fi "IEEE ۸۰۲.۱۱b Direct Sequence" بود و اتحادیه می‌دانست که نمی‌توان از آن نام استفاده کرد. اگر قرار بود این استاندارد به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، آن‌ها به چیزی جذاب‌تری نیاز داشتند، بنابراین «Wi-Fi» انتخاب شد.

بلانگر می‌گوید برخی از همکارانش احساس می‌کردند که نیاز به توضیح معنای «وای فای» دارند، زیرا ظاهرا نمی‌توانستند با این واقعیت کنار بیایند که انتخاب این نام تنها نوعی ترفند بازاریابی برای جلب نظر مردم است.

بلنجر اعتراف می‌کند که «این یک اشتباه بوده و فقط باعث سردرگمی مردم شده است.» او آن را «تلاشی ناشیانه برای ارائه دو کلمه مطابق با Wi و Fi» نامید. این اشتباه زمانی تشدید شد که اتحادیه، کلاه‌ها و پیراهن‌هایی را با این برچسب چاپ کرد. این شعار آنقدر موفق بود که حتی افرادی در ارتش آمریکا آن را «ماندگاری بی‌سیم» می‌نامیدند و اگر در مورد آن فکر کنید، این نام نیز معنی ندارد. «ماندگاری» در مفهوم فنی، به این اشاره دارد که یک دستگاه چگونه می‌تواند سیگنال را بازتولید کند. برای مثال تلویزیون‌های با کیفیت بالا (hi-fi)، می‌توانند تصاویری را که ممکن است با واقعیت اشتباه گرفته شوند، بازتولید کنند. اما Wi-Fi این کار را نمی‌کند. این تنها راهی برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر است. شما چیزی را بازتولید نمی‌کنید.

ماجرای چگونگی انتخاب نام برای تکنولوژی وای فای

نزدیک به دو دهه است، که مردم معنای نادرست را پذیرفته‌اند و اگر از آن‌ها بپرسید، احتمالا به شدت استدلال می‌کنند که Wi-Fi به معنای «اتصال بی‌سیم» است، با این حال، بلنگر از مردم می‌خواهد که نقش خود را انجام دهند و معنای غلط آن را فراموش کنند.

Wi-Fi بخشی جدایی ناپذیر از جامعه است و تصور زندگی بدون آن دشوار است.

بیشتر بخوانید

چند راه ساده برای نمایش اطلاعات هر گوشی روی تلویزیون

در مورد آینده، چندین شرکت سخت در حال کار بر روی ایجاد استاندارد Wi-Fi ۷ هستند. کوالکام حتی ادعا می‌کند که تراشه سازگار با وای فای ۷ آن می‌تواند به سرعت ۵.۸ گیگابیت بر ثانیه و تاخیر زیر ۲ میلی ثانیه دست یابد؛ و مدیاتک قول داده است که پلتفرم Wi-Fi ۷ خود به سرعتی ۱۰۰ برابر سریع‌تر از استاندارد پهنای باند فعلی دست یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا