خطری که بیماران قلبی را در روزهای گرم تهدید می‌کند  


ایسنا نوشت: گرما ممکن است خطر حمله قلبی در برخی از بیماران قلبی که داروی خاصی مصرف می‌کنند را افزایش دهد.

به نقل از نیوز، دور ماندن از گرما همیشه توصیه خوبی است و نتایج تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهد که دوری از گرما ممکن است به ویژه برای افرادی که از داروهای قلبی عروقی خاصی استفاده می‌کنند حیاتی باشد.

برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب، بتا بلوکرها می‌توانند بقاء و کیفیت زندگی را بهبود بخشند، در حالی که آسپرین و سایر داروهای ضد پلاکت خطر حمله قلبی را کاهش دهند اما این محافظ‌ها می‌توانند در طول رویدادهای هوای گرم، زمانی که حملات قلبی احتمال بیشتری دارند، نتیجه معکوس داشته باشند.

نتایج مطالعه جدید نشان داد، در میان افرادی که از حملات قلبی غیرکشنده مرتبط با هوای گرم رنج می‌برند، بخش بزرگی از آنان از این داروهای قلبی مصرف می‌کنند.

مطالعه ۱۴ ساله در آگسبورگ آلمان نشان می‌دهد، بیمارانی که داروهای ضد پلاکت، بتا بلوکر یا هر دو را مصرف می‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی در معرض خطر حملات قلبی غیرکشنده در روزها، با هوای گرم هستند. در این تحقیق ۲۴۹۴ شرکت‌کننده مورد ارزیابی قرار گرفتند که حمله قلبی غیرکشنده را در طول ماه‌های هوای گرم (مه تا سپتامبر) بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ تجربه کرده بودند.

پژوهشگران در تحقیقات قبلی نشان داده بودند که قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما احتمال حملات قلبی را بیشتر می‌کند و محاسبه کردند که با گرم شدن ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد دمای کره زمین، نرخ حملات قلبی مرتبط با گرما افزایش می‌یابد.

محققان با مقایسه قرار گرفتن در معرض گرما در روز حمله قلبی با روزهای مشابه هفته در همان ماه، داده‌ها را به گونه‌ای تجزیه و تحلیل کردند که به بیماران اجازه می‌داد به عنوان کنترل‌کننده خودشان عمل کنند. به این معنا که اگر فردی در سومین پنجشنبه ژوئن دچار حمله قلبی شود، محققان قرار گرفتن در معرض دمای آن روز را با قرار گرفتن در معرض دمای دیگر پنجشنبه‌های «کنترل» در ژوئن مقایسه کردند.

کای چن، استادیار دپارتمان اپیدمیولوژی (بهداشت محیطی) در دانشکده بهداشت عمومی ییل و محقق ارشد این تحقیق گفت: «بیمارانی که این دو دارو را مصرف می‌کنند، در معرض خطر بالاتری هستند به همین دلیل در طول موج گرما باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند.»

وی افزود: این اقدامات احتیاطی شامل استراتژی‌های خنک کننده مانند استفاده از تهویه مطبوع یا حضور در مراکز عمومی با دستگاه خنک کننده است. عوامل محیطی خارجی مانند آلودگی هوا و هوای سرد می‌توانند باعث حمله قلبی شوند. شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که هوای گرم نیز می‌تواند این تهدید را به دنبال داشته باشد اما اپیدمیولوژیست‌ها هنوز در حال بررسی شناسایی گروه‌هایی از مردم شدند که در برابر این افراط‌های محیطی آسیب‌پذیرتر هستند.

نتایج تحقیق نشان داد، مصرف داروهای ضد پلاکتی با افزایش ۶۳ درصدی خطر و بتا بلوکرها با افزایش ۶۵ درصدی همراه است و افرادی که هر دو دارو را مصرف می‌کردند ۷۵ درصد بیشتر در معرض خطر بودند.

این مطالعه ثابت نمی‌کند که این داروها باعث حملات قلبی می‌شوند و نه اینکه افراد را در برابر حمله قلبی آسیب‌پذیرتر می‌کنند. اگرچه ممکن است آنان خطر حملات قلبی ناشی از هوای گرم را افزایش دهند اما ممکن است بیماری قلبی زمینه‌ای بیماران، نسخه تجویز شده و هم حساسیت بالاتر به حمله قلبی در هوای گرم را توضیح دهد.

با این حال، سرنخی نشان می‌دهد که داروها ممکن است مقصر باشند؛ هنگامی که محققان بیماران جوان‌تر (۲۵ تا ۵۹ سال) را با افراد مسن (۶۰ تا ۷۴ سال) مقایسه کردند، همان‌طور که انتظار می‌رفت، دریافتند که افراد جوان‌تر گروه سالم‌تری هستند و میزان کمتری برای بیماری عروق کرونر قلب داشتند. با این حال، بیماران جوان‌تری که از بتابلوکرها و داروهای ضد پلاکت استفاده می‌کردند، نسبت به بیماران مسن‌تر، با وجود ابتلای افراد مسن‌تر به بیماری قلبی، بیشتر مستعد حمله قلبی ناشی از گرما بودند.

سرنخ دیگری مبنی بر اینکه این دو نوع دارو ممکن است افراد را آسیب‌پذیرتر کند نیز مشاهده شد، در بیشتر موارد، سایر داروهای قلبی ارتباطی با حملات قلبی مربوط به گرما نشان ندادند. البته استاتین‌ها استثناء بودند. وقتی استاتین‌ها توسط افراد جوان‌تر مصرف ‌شد، خطر حمله قلبی در روزهای گرم بیش از سه برابر بود.

چن گفت: ما فرض می‌کنیم که برخی از داروها ممکن است تنظیم دمای بدن را دشوار کنند به همین دلیل قصد داریم در مطالعات آینده این روابط را بیابیم.

نتایج نشان می‌دهد که با پیشرفت تغییرات آب و هوایی، حملات قلبی ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی به خطر بیشتری تبدیل شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Cardiovascular Research منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی