(تصاویر) قدیمی‌ترین عزاداری‌های زنانه و مردانه تهران


(تصاویر) قدیمی‌ترین عزاداری‌های زنانه و مردانه تهران

تکیه چال یکی از قدیمی‌ترین مراسم عزاداری تهران است که هنوز هم علم آن توسط پهلوانان محل افراشته می‌شود. این تکیه که گفته می‌شود ۷۰۰ سال قدمت دارد در محله دولاب تهران یک کوچه هم به نام خود دارد و بیشتر جمعیت عزاداران آن را آقایان تشکیل می‌دهند.

روضه در تهران شکل خاص خودش را دارد و این رسم قدیمی در تکیه‌هایی چندصدساله هنوز هم پر رونق است؛ تکیه چال و تکیه سادات دو مراسمی هستند که عنوان قدیمی‌ترین‌های تهران را به دوش می‌کشند.

به گزارش همشهری، این روز‌ها غم خرم عاشورا حال و هوای شهر‌ها را عوض کرده و در هر کوچه و پس‌کوچه‌ای مراسمی برای ابراز ارادت به سیدالشهدا برپاست، اما برخی از این مراسم بسیار قدیمی هستند.

تکیه چال یکی از قدیمی‌ترین مراسم عزاداری تهران است که هنوز هم علم آن توسط پهلوانان محل افراشته می‌شود. این تکیه که گفته می‌شود ۷۰۰ سال قدمت دارد در محله دولاب تهران یک کوچه هم به نام خود دارد و بیشتر جمعیت عزاداران آن را آقایان تشکیل می‌دهند.(تصاویر) قدیمی‌ترین عزاداری‌های زنانه و مردانه تهران

عزاداری تکیه چال با قدمتی ۷۰۰ ساله

قدیمی‌تر‌ها می‌گویند این تکیه با چادر برپا می‌شده که تنها ۲ تیر عظمت آن را به دوش می‌کشیدند تا خیمه‌ای برای عزای امام حسین (ع) برپا شود، اما در دهه ۳۰ خانواده متبحری برای ساخت یک حسینیه دست به کار می‌شوند و با کمک اهالی این عمارت را بنا می‌کنند.

(تصاویر) قدیمی‌ترین عزاداری‌های زنانه و مردانه تهران

نخل ساخته شده از درختان باغ ارباب مهدی

معماری بنای این تکیه بدون ستون است تا نخل گردانی تکیه چال که نمادی از تابوت شهدای کربلاست در فضای آن ممکن باشد. این نخل را «ارباب مهدی» از مالکان قدیمی محل به تکیه آورده و گفته می‌شود یکی از نمونه‌های آیین نخل گردانی یزد در تهران است که با درخت‌های باغ اربابی ساخته شده و تنها در روز عاشورا گردانده می‌شود.

تکیه سادات اخوی هم با قدمت ۲۰۰ ساله خود یکی از قدیمی‌ترین‌های تهران است. خاندان اخوی از نزدیکان دربار قاجار بودند و لقب اخوی را فتحعلی شاه قاجار به جد بزرگ آن‌ها داده است. این خانواده که در محله عودلاجان بروبیایی داشتند، حسینیه‌ای را وقت مراسم مربوط به اولاد پیغمبر کرده‌اند.

(تصاویر) قدیمی‌ترین عزاداری‌های زنانه و مردانه تهران

چادر قدیمی و گلدوزی شده تکیه سادات اخوی

مراسم تکیه سادات بیشتر زنانه است و ظرافت چادر گلدوزی شده آن که گفته می‌شود قدمت بسیاز زیادی هم دارد به زیبایی مراسم این تکیه کمک کرده است. خانواده سادات اخوی تا به امروز متولی مراسم این تکیه هستند، اما این تکیه که بخشی از هویت محله عودلاجان و دلگرمی همسایه‌های خود است با کمک اهالی مراسم بسیار شلوغش را برگزار می‌کند.

(تصاویر) قدیمی‌ترین عزاداری‌های زنانه و مردانه تهران

چایی در استکان شیشه‌ای پذیرایی رایج عزاداران محله عودلاجان

صبح‌های دهه اول محرم این تکیه محل برگزاری و آمد و شد عزاداران است و در فواصل زمانی مختلف روضه و سخنرانی دارد. تمام عزاداران این حسینیه با چایی که در استکان‌های شیشه‌ای کوچک تعارف می‌شود پذیرایی می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)