مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 


مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 

آنچه در این مقاله می خوانید:طراحی کابین امکانات رفاهی و ایمنی مشخصات فنی تجربه رانندگی جمع بندی جداول مقایسهمقدمه:در همه جای جهان ( به جز ایران!) خودروسازان همواره در حال رقابت بر سر محصولاتشان هستند. رقابتی که طی سالیان اخیر بسیار سخت و سنگین...

آنچه در این مقاله می خوانید:

طراحی کابین امکانات رفاهی و ایمنی مشخصات فنی تجربه رانندگی جمع بندی جداول مقایسه

مقدمه:

در همه جای جهان ( به جز ایران!) خودروسازان همواره در حال رقابت بر سر محصولاتشان هستند. رقابتی که طی سالیان اخیر بسیار سخت و سنگین شده. اما در ایران به لطف ممنوعیت واردات خودرو و انحصاری بودن بازار، معمولا رقابت‌ها بین محصولات یک خودروساز رخ می‌دهد! محصولاتی که عمدتا پیشرانه و پلتفرم یکسانی دارند! در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پژو ۴۰۵SLX، پارس LX و سمند رفته‌ایم. قطعا اگر ۴۰۵ نبود، هیچ یک از خودروهایی که در این مقاله هستند وجود نداشت؛ یا بهتر است بگوییم، اگر ۴۰۵ نبود ایران خودرو فقط تارا، رانا و ۲۰۶ را در سبد محصولاتش داشت!

مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 

طراحی:

فکر نمی‌کنم طراحی این سه خودرو برای کسی جدید و ناشناخته باشد. از این رو بخش طراحی این مقاله را در چند جمله خلاصه، و زود‌تر به سراغ تجربه رانندگی می‌رویم.

طراحی هر سه خودرو به حدود ۲ دهه قبل بر می‌گردد. البته در طول این سال‌ها ایران خودرو تغییراتی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و فرم سپر‌ها انجام داده اما طرح کلی مربوط به همان دو دهه قبل است.

به نظر می‌رسد بین این سه خودرو، قدیمی‌ترین طراحی را سمند دارد. سمند از رو به رو شبیه به پیرمردی کسل و بی‌حوصله می‌ماند که نه خوشحال است نه خشمگین و تنها حالت چهره‌اش خنثی است!

اما اوضاع در ۴۰۵SLX کمی بهتر است. با اینکه ۴۰۵SLX از همان طرح ۴۰۵ معمولی استفاده می‌کند؛ اضافه شدن چند فلاپ پلاستیکی و تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها موجب شده تا طراحی ۴۰۵SLX کمی جذاب‌تر و پویا‌تر از سمند ویا ۴۰۵ معمولی باشد. یکی از نکاتی که طراحی ۴۰۵SLX را نسبت به دو خودروی دیگر متمایز می‌کند، ارتفاع نسبتا زیاد شاسی( به خصوص در قسمت عقب) از سطح زمین است. حتی ارتفاع ۴۰۵SLX از بسیاری خودروهای کراس اوور چینی امروزی هم بلند‌تر است.

در بین این سه خودرو، پژو پارس بهترین طراحی را دارد. طراحی پژو پارس از سمند و ۴۰۵ کمی خشن‌تر، جذاب و جوان پسند‌تر است.

مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 

کابین:

در بین این سه خودرو، باز هم طراحی کابین سمند از همه قدیمی‌تر است. در واقع طراحی کابین سمند بر خلاف ۴۰۵ و پارس، از روز اول تا به امروز تغییر بسیار کمی را داشته. رتبه دوم طراحی کابین به ۴۰۵SLX می رسد. این طراحی که در سال ۹۳ بر روی پارس و ۴۰۵ ‌ قرار گرفت، طرحی نسبتا زیبا و به روز است که تلفیقی از چرم،‌پلاستیک خشک و طرح چوب است ( البته در ۴۰۵ این طرح چوب وجود ندارد) و برخلاف خودرو‌های داخلی دیگر، داشبورد و رودری‌های چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نشده.

مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 

کابین پژو پارس با اختلاف زیادی از دو خودروی دیگر لوکس‌تر و زیبا‌تر است. این مورد تا حدودی به قیمت بالاتر این خودرو نسبت به رقیبانش بر می‌گردد. طرح چوبی که بر روی داشبورد و رودری‌های پارس کار شده به مراتب کیفیت بالاتری از سمند دارد و طبیعی‌تر جلوه می‌کند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، طراحی کابین پارس شباهت‌های زیادی با ۴۰۵ دارد. اما اضافه شدن طرح چوب به رودری‌ها باعث شده تا طراحی کابین پارس زیبا‌تر از ۴۰۵ شود.

مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 

با توجه به اینکه هر سه خودروی مورد تست ما کارکردی زیر ۸۰.۰۰۰ کیلومتر دارند، افت کیفیتی در متریال استفاده شده در کابین‌شان مشاهده نمی‌شود اما به نظر می‌رسد کیفیت مریال مصرفی در کابین سمند کیفیت بهتری نسبت به دو خودروی دیگر دارد. استفاده از پلاستیک نرم و انعطاف‌پذیر به جای پلاستیک خشک یکی از علل این اتفاق است.

مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 

فضای کابین هر سه خودرو تقریبا یکسان است و یک خانواده چهار نفره عمدتا مشکلی از لحاظ فاضای پا و سر نخواهند داشت. فضای صندوق عقب خودروها نیز به همین صورت است. اما به نظر می‌رسد که صندوق پارس و ۴۰۵ از فضایی مسطح‌تر و عمیق تری نسبت به سمند بهره می‌برند.

دسترسی به ادوات کابین در سمند کمی سخت‌تر از پارس و ۴۰۵ صورت می‌پذیرد و دلیل اصلی آن هم گرفتن کلید شیشه بالابر‌ها بر روی پایین‌ترین قسمت در است. نبود فضای کافی برای قرار دادن اشیا، مشکلی است که در هر سه خودرو دیده می‌شود. البته قرار گرفتن یک کنسول مرکزی کوچک در پارس و ۴۰۵ باعث شده تا این موضوع کمی کمرنگ شود.

امکانات رفاهی و ایمنی:

قیمت بالاتر پژو پارس نسبت به دو رقیبش باعث شده تا بیشترین امکانات رفاهی را به خود اختصاص دهد. کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کولر اتوماتیک دیجیتال،آیینه های تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب و فرمان برقی از مهم‌ترین امکانات پارس محسوب می‌شوند.

مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 

رتبه دوم آپشن‌های رفاهی را سمند کسب می‌کند. مهم‌ترین دلیل این انتخاب وجود دستیار صوتی راننده می‌باشد.

اما متاسفانه ۴۰۵ حتی بلندگو و یا شیشه‌های برقی عقب را هم ندارد و قابلیت حرکت کردنش، مهم‌ترین آپشن آن محسوب می‌شود!

آپشن‌هایی نظیر دریچه تهویه سرنشینان عقب و آیینه های حانبی برقی از امکانات مشترک هر سه خودرو محسوب می‌شوند.‌ای کاش رینگ‌های آلومینیومی و چهار ترمز دیسکی هم در این خودرو‌ها وجود داشت.( امکاناتی که در نسخه‌های چند سال قبل موجود بوده!)

ایربگ راننده و سرنشین کناری و ترمز ABS تنها اپشن ایمنی این سه خودرو محسوب می‌شوند! البته امتیاز این سه خودرو از تست‌های تصادفات هم مشخص نیست!

مشخصات فنی:

پلتفرم، موتور و گیربکس این سه خودرو چندان جدید نیست و قبل از این در سایر محصولات ایران خودرو نیز این پیشرانه‌ها را دیده بودیم.

همانطور که می‌دانید پلتفرم و گیربکس هر سه خودرو یکسان است و تنها وجه تمایزشان در بخش مشخصات فنی، پیشرانه‌شان است.

پارس و ۴۰۵ مورد تست ما از موتور tu5 استفاده می‌کنند.. این موتور ۱.۶ لیتری می‌تواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را به محور جلو منتقل کند.

موتور۱.۸ لیتری xu7 سمند کمی قدیمی‌تر از موتور پارس و ۴۰۵ است. و این موتور می‌تواند ۱۰۰ اسب بخارقدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور را تولید کند.

شتاب صفر تا صد ۴۰۵ و پارس ۱۳.۲ ثانیه و شتاب سمند ۱۳.۱ ثانیه اعلام شده.

مصرف سوخت ترکیبی موتور tu5 در کاتالوگ، ۷.۵ لیتر و مصرف سوخت موتور xu7 ۸.۳ لیتر درج شده. البته ما یقینا این اعداد و ارقام را بدون بررسی قبول نمی‌کنیم و در بخش تجربه رانندگی بررسی می‌کنیم که این اعداد چقدر صحت دارد؟

تجربه رانندگی:

بعد از کمی رانندگی با این سه خودرو متوجه می‌شوید که موتور xu7 سمند کارکردی نرم‌تر و بی‌صدا‌تری نسبت بهtu5 دارد. علاوه بر این متور گیربکس سمند هماهنگی بیشتری با هم دارند و همین موضوع سبب می‌شود تا راننده از رانندگی با سمند احساس رضایت بیشتری نسبت به دو خودروی دیگر بدست بیاورد. شتاب و کشش ۴۰۵ تقریبا یکسان هستند ولی مطمئنا از سمند قدرت بیشتری دارند.

تسلط به اطراف در هر سه خودرو مناسب است؛ اما بازهم سمند در این بخش یک پله بالاتر از ۴۰۵ و پارس قرار می‌گیرد.

ترمز‌های ۴۰۵ و سمند چندان مناسب به نظر نمی‌رسند اما ترمز‌های پارس کمی بهتر از آن دو است.

در بین این سه خودرو سمند بهترین کولر را داشت و در رتبه‌های بعد پارس و ۴۰۵ قرار می‌گرفتند.

عایق بندی کابین پارس در رتبه اول و سمند در رتبه ۲ و ۴۰۵ در رتبه ۳ قرار می‌گیرد. البته عایق بندی هیچ کدام چندان راضی‌کننده نیست.

سیستم تعلیق سمند به وضوح نرم‌تر و راحت‌تر از ۴۰۵ و پارس است و می‌تواند احساس آسایش و راحتی بیشتری را به سرنشنان منتقل کند.

ارتفاع نسبتا زیاد ۴۰۵ از زمین تاثیر کاملا منفی به روی هندلینگ آن داشته به طوری که هندلینگ ۴۰۵ در رتبه آخر قرار می‌گیرد. سواری نرم سمند باعث شده تا در بحث هندلینگ از پارس عقب بماند و نتواند رتبه اول را کسب کند. البته هندلینگ پارس هم تعریف آنچنانی ندارد اما در هر صورت بهتر از دو رقیبش است.

صفر تا صد ۴۰۵ و پارس با عدد اعلامی حدود ۳.۷ ثانیه اختلاف داشت و مصرف سوختشان نیز حدود ۱.۵ لیتر بیشتر از عدد اعلام شده بود. اوضاع در سمند هم آنجنان مطلوب نبود زیرا مصرف سوخت سمند گاهای اوقات در شهر به عدد ۱۲ لیتر می‌رسید!شتاب صفر تا صد سمند هم حدود ۳ ثانیه با عدد اعلام شده توسط کمپانی اختلاف داشت.

جمع بندی:

اگر طراحی ضاهری، آپشن و شتاب آنچنان برایتان اهمیت ندارد و اولویتتان سواری نرم، راحت و بی‌دردسر است مطمئنا سمند گزینه مناسبی خواهد بود. اما اگر رانندگی اسپرت و ظاهری کمی خشن و امکانات مناسب می‌خواهید، پارس تا حدودی انتظاراتتان را محقق می‌سازد. شاید ۴۰۵ نرمی سمند را نداشته باشد و یا از امکانات و ظاهر پارس بی‌بهره باشد: اما در عوض در طولانی مدت خرابی و استهلاک بسیار کمی دارد.

در پایان از آقایان جهانبخش جعفری، رضا دادخواه و حبیب الله مهدوی جهت صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX 

مقایسه امتیازات

سمندپژو پارسپژو ۴۰۵
طراحی خارجی۵۹۶
طراحی داخلی۶۱۰۷
کیفیت متریال کابین۹۷۷
امکانات رفاهی۶۹۴
شتاب و کشش۷۹۹
سیستم تعلیق۱۰۸۸
عایق بندی کابین۷۸۶
هندلینگ۷۸۶
رانندگی۹۸۷
هزینه های نگهداری۸۶۱۰
مجموع امتیازات(از ۱۰۰)۷۴۸۴۷۰

مقایسه مشخصات فنی

سمند سادهپارس LX۴۰۵ SLX
مشخصات موتور۴ سیلندر ۸ سوپاپ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور۱.۸ لیتر۱.۶ لیتر۱.۶ لیتر
قدرت۱۰۰ اسب بخار۱۰۸ اسب بخار۱۰۸ اسب بخار
گشتاور۱۵۴ نیوتون متر۱۴۲ نیوتون متر۱۴۲ نیوتون متر
شتاب صفر تا صد۱۳.۱ثانیه۱۳.۲ثانیه۱۳.۲ثانیه
وزن۱۲۲۰ کیلوگرم۱۱۶۶ کیلو گرم۱۱۲۰ کیلوگرم
حجم باک۶۶ لیتر۷۰ لیتر۷۰ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی۸.۳ لیتر۷.۵ لیتر۷.۵ لیتر
ابعاد(میلی متر)۴۵۰۲x۱۹۰۳x۱۴۶۰۴۴۹۸x۱۷۰۴x۱۴۱۰۴۴۰۸x۱۶۹۴x۱۴۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا