دریافت عوارض آلودگی هوا از خودروها در برخی از شهرهای ایران


دریافت عوارض آلودگی هوا از خودروها در برخی از شهرهای ایران

هر کسی که دارای خودروی خارجی یا ایرانی باشد باید مبلغی را به عنوان عوارض سالیانه پرداخت کند. میزان مبلغ عوارض خودرو با توجه به نوع خودرو و سال تولید آن متفاوت است. عوارض سالیانه‌ی خودرو با عوارض بزرگراه‌ها متفاوت است. شهرداری مبلغ جمع آوری شده از...

هر کسی که دارای خودروی خارجی یا ایرانی باشد باید مبلغی را به عنوان عوارض سالیانه پرداخت کند. میزان مبلغ عوارض خودرو با توجه به نوع خودرو و سال تولید آن متفاوت است. عوارض سالیانه‌ی خودرو با عوارض بزرگراه‌ها متفاوت است. شهرداری مبلغ جمع آوری شده از عوارض سالیانه‌ی خودروها را برای امور رفاهی و خدماتی خرج می‌کند. خدماتی مانند آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها، رنگ‌آمیزی جداول، چراغ‌ها، تابلو‌ها و … از جمله مواردی هستند که شهرداری بعد از اتخاذ این عوارض برای شهروندان آماده می‌کند. ظاهرا اخیرا یک عوارض دیگر نیز به خودروهای بعضی شهرها اضافه شده است که مربوط به آلودگی هوا است.

آلودگی هوا از جمله بزرگترین معضلات شهرهای بزرگ ایران است و در سال‌های اخیر بسیار دردسر ساز شده است. دولت نیز تصمیم‌های زیادی برای کاهش آلودگی هوا گرفته است. کیفیت پایین خودروها نیز یکی از اصلی‌ترین موارد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران است. آلودگی هوا برای کشورهای دنیا بسیار هزینه‌بر است. بسته به شرایط کشورها، ۲ الی ۴ درصد تولید ناخالص داخلی برای اثرات بهداشتی آلودگی هوا هزینه می‌شود که در ایران طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، هزینه‌های آلودگی هوا بیش از ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی است.
معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را امضا و ابلاغ کرد.
دریافت عوارض آلودگی هوا از خودروها در برخی از شهرهای ایران
هیات وزیران در جلسه ۵ مرداد ۱۴۰۱، به موجب تکلیف مقرر در بند (ب) ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را تعیین کرد.
طبق این قانون جدید، شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک به عنوان شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسایل نقلیه تعیین شدند.

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد