این کوه کشورمان خوردنی است! + عکس


این کوه کشورمان خوردنی است! + عکس

رکنا: تنها کوه خوراکی دنیا در ایران را بشناسید.

به گزارش رکنا، باورکردنی نیست اما حقیقت دارد. کوه گلک خوردنی است! کوه گلک تنها کوه خوراکی دنیا است و نظیر آن را هیچ‌کجا نمی‌توان یافت. به دلیل همین ویژگی می توان آن را عجیب ترین کوه دانست.

از مسیر دریایی قشم که راهی جزیره هرمز بشوید در راه کوه‌هایی را می‌بینید که هم زیبا هستند و هم عجیب. یکی از این کوه‌ها به رنگ سرخ است و به آن کوه گلک یا دلک می‌گویند. کوه دلک سرخ و زیباست و می‌توان از خاکش به‌عنوان خوراکی استفاده کرد. در ادامه این مطلب با تنها کوه خوراکی دنیا، گلک آشنا می‌شویم.

این کوه کشورمان خوردنی است! + عکس

گلک تنها کوه خوراکی دنیاست که در جزیره اسرارآمیز و به‌شدت زیبای هرمز قرار دارد. کوه گلک کوهی حیرت‌انگیز است که مردم محلی جزیره هرمز از خاک آن به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌کنند.

کسانی که به گلک سفر می‌کنند علاوه بر دیدن خاک‌های رنگارنگ می‌توانند از خاک آن، در طبخ غذا استفاده کنند.

درباره جزیره هرمز بیشتر بدانیم

جزیره هرمز واقع در ۸ کیلومتری جنوب شرق بندرعباس، در میان آب‌های خلیج فارس و در کشور عزیزمان ایران می‌باشد. جزیره هرمز به صورت بیضی شکل است و در حقیقت نوعی گنبد نمکی به‌شمار می‌رود.

سطح جزیره هرمز متشکل از طبقات رسوبی و آتشفشانی است. طبقات نمکی نیز به صورت تپه‌ای، قسمت گسترده‌ای از جزیره را تحت پوشش قرار داده‌اند و اغلب از جنس نمک طعام هستند.

این کوه کشورمان خوردنی است! + عکس

مرتفع‌ترین بخش جزیره ۱۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگترین قطر آن ۸ کیلومتر است. جزیره هرمز به علت موقعیت جغرافیایی و مجاورتش با تنگه هرمز به عنوان شاه کلید خلیج فارس شناخته شده است.

موقعیت جغرافیایی این جزیره در طول تاریخ موجب گشته جزیره از لحاظ راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار شود.

ساحل‌های رنگی جزیره هرمز

ساحل‌های رنگی جزیره شهرت زیادی دارند و همچنین برخی هرمز را جزیره رنگین کمان و مرکز شگفتی‌های زمین‌شناسی می‌نامند.

در مسیر دریایی جزیره قشم به هرمز کوه‌هایی رنگین کمانی متشکل از رنگ‌های زرد، سفید و قرمز نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌نماید. به راستی که این همه زیبایی طبیعی موجب شگفتی است.

کاربرد خاک سرخ رنگ کوه گلک

در میان این کوه‌های رنگین‌کمانی، کوه قرمز رنگی وجود دارد که با کمال تعجب، خاک سرخ رنگ آن خوراکی است و مردم محلی از آن به عنوان ادویه در پخت غذا بویژه در ماهی ، نان محلی، ترشی و حتی مربا استفاده می‌کنند. این خاک، بسیار نرم است و نیازی به صاف کردن ندارد.

برای این کار، مردم محلی ابتدا خاک حاصل از کوه گلک را در آب مخلوط و پس از ته نشین شدن خاک، آب سرخ حاصل را با نمک کوه‌ها حل و سس محلی تهیه می‌کنند.

سس به دست آمده از این فرایند، خمیرمایه غذاهای محلی هرمز را تشکیل می‌دهد و می‌توان آن را به عنوان مکملی اصلی در پخت غذاهای جزیره هرمز دانست.

این کوه کشورمان خوردنی است! + عکس

کاربردهای دیگر خاک قرمز رنگ کوه گلک در صنایع سرامیک‌سازی و رنگ‌‌سازی است. از طرفی، مهم ترین منبع درآمدزایی اهالی هرمز، استخراج و صدور خاک سرخ می‌باشد.

جزیره خاک های رنگی

کوه گلک از مکان‌هایی دوست‌داشتنی برای عکاسان است که از زیبایی‌هایش می‌توان هزار ایده ناب عکاسی بیرون کشید. در نیمه دوم هر سال، هنرمندان پا به هرمز می‌گذارند و فرشی بزرگ و رنگی از خاک‌های متنوع و رنگارنگ هرمز درست می‌کنند.

خاک‌های متنوع و رنگارنگ هرمز

کوه‌های رنگی و معادن فراوان جزیره باعث می‌شوند که هر طیفی به این مکان علاقه‌مند باشند. زمین‌شناسان، تاجران، عکاسان و هنرمندان و البته گردشگرانی از دیدن این زیبایی‌ها لذت می‌برند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان