ریز موج مثبت نه‌چندان پایدار در راه بازار


ریز موج مثبت نه‌چندان پایدار در راه بازار

دنیای‌اقتصاد : اگر دومینوی اخبار و تحولات سیاسی و اقتصادی و بین‌‌‌‌‌‌المللی که روی روند بازار سرمایه تاثیرگذار هستند و همچنین دخالت‌‌‌‌‌‌ها و دستورها را نادیده بگیریم، فعلا اصلی‌ترین چشم‌‌‌‌‌‌انداز از پیش‌بینی روند بازار مذاکرات احیای برجام است که...

هرچند که مثل گذشته چشم خیلی از کارشناسان و فعالان بازار به روند مذاکرات دوخته نشده است و صرفا می‌خواهند نتیجه آن را بدانند اما هنوز هم هستند افرادی که پیگیر نتیجه مذاکرات هستند و معتقدند که اگر برجام احیا شود، روند بازار تغییر خواهد کرد. گروه اول اما بی‌‌‌‌‌‌حوصله‌‌‌‌‌‌تر از آن هستند که پیگیر روند مذاکرات باشند. آنها سرخورده هستند و از رفت و برگشت‌‌‌‌‌‌ها و فرسایشی‌شدن مذاکرات خسته شده‌‌‌‌‌‌اند، با این‌حال اما معتقدند که اگر برجام به سرانجام برسد، بازار هم تکان می‌خورد. با تمام این صحبت‌‌‌‌‌‌ها و ابهامات، هفته سوم مردادماه هم از راه رسیده است و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران بعد از یک سال‌سپری شدن از وعده‌‌‌‌‌‌های بورسی مسوولان، همچنان چشم‌‌‌‌‌‌انتظار عملی‌شدن وعده‌‌‌‌‌‌ها و دل‌‌‌‌‌‌نگران وضعیت سرمایه‌‌‌‌‌‌هایشان هستند. کارشناسان حوزه بورس در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درباره روندی که بازار در هفته‌جاری پشت‌سر می‌گذارد، صحبت کرده‌‌‌‌‌‌ و پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌های خود را از روند بازار بر اساس اخبار و تحولات مطرح کرده‌‌‌‌‌‌اند.

شاهد معاملات بیشتری در هفته‌جاری خواهیم بود

حمید فاروقی، کارشناس بازار سرمایه: وضعیت بازار در هفته جاری، نسبت به هفته‌ای که آن را پشت‌سر گذاشتیم، خیلی بهتر خواهد بود. به‌‌‌‌‌‌طور دقیق‌‌‌‌‌‌تر برای هفته جاری پیش‌بینی می‌شود که نمادها و نهادهای بیشتری در دامنه معاملاتی قرار بگیرند. علت این موضوع هم این است که اکثر سهم‌‌‌‌‌‌های بازار افت قیمتی قابل‌توجهی را در چند وقت اخیر تجربه کرده‌‌‌‌‌‌ و به شکل بی‌‌‌‌‌‌وقفه‌‌‌‌‌‌ای ریزش قیمتی داشته‌‌‌‌‌‌اند. حالا با توجه به شرایطی که پشت‌سر گذاشته شده است، قیمت‌ها به محدوده جذابی رسیده‌‌‌‌‌‌اند. از سمت دیگر هم گزارش‌های سه‌ماهه و میان‌دوره شرکت‌ها و صنایع، گزارش‌های خوبی بوده‌‌‌‌‌‌اند.

در حال‌حاضر هم P/ E و تی‌تی‌ام بازار به کمتر از ۶ رسیده است. در چنین شرایطی با توجه به متغیرهای کنونی از جمله سود بانکی و مقایسه بورس با سایر بازارها، به‌نظر می‌رسد که این نسبت P/ E برای سرمایه‌گذاری در حوزه بورس می‌تواند جذاب باشد و ممکن است که در این هفته شاهد معاملات بیشتری باشیم. در نهایت نکته‌‌‌‌‌‌ای که درباره پیش‌بینی روند بازار در هفته جاری وجود دارد، این است که تقریبا ریسک‌هایی که، بازار از آنها ترس داشته، ثابت شده‌‌‌‌‌‌اند. همچنین افت قیمت‌های جهانی در اکثر نهادها لحاظ شده و اگر افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌ای هم بوده اتفاق افتاده است. قطعی برق، گاز و هر نوع ریسک دیگری هم در قیمت‌ها لحاظ شده است. البته که اگر ریسکی هم لحاظ نشده باشد، ریسک‌های سیاسی و سیستماتیک همچنان داستان متفاوتی دارند ولی در روزهای آینده به احتمال زیاد مساله احیای برجام تعیین‌تکلیف می‌شود و بخشی از این ریسک‌ها حل و فصل خواهند شد.

بازار رشد می‌کند اما نه با شدت و حدت

علی بهشتی‌‌‌‌‌‌روی، کارشناس بازار سرمایه: به‌طور معمول در هفته‌‌‌‌‌‌هایی که در آن تعطیلی وجود دارد، پیش‌بینی روند بازار خیلی سخت است، چراکه گاهی اینطور پیش‌بینی می‌شود که در هفته‌ای که در آن تعطیلی وجود دارد، بازار خیلی کم‌حجم است و رمقی نخواهد داشت، چون ذهن افراد ناخودآگاه به این سمت می‌‌‌‌‌‌رود، اما این هفته با وجود تعطیلی‌‌‌‌‌‌هایی که در آن وجود دارد، تا حدودی متفاوت خواهد بود. از طرفی رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌سازی در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت وعده‌‌‌‌‌‌هایی را مطرح کرد که ممکن است راجع‌به واگذاری‌‌‌‌‌‌ها اخبار جدیدی منتشر شود. نکته دیگر از این قرار است که روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه گروه‌های خودرویی صف خرید بودند که این خبر هم می‌تواند برای روزهای آینده بازار روندی مثبت را در پی داشته باشد. موضوع دیگر هم که این روزها مدام آن را در اخبار و اظهارات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوانیم و می‌‌‌‌‌‌شنویم، بحث دور جدید مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌ای است. کنار‌هم قرارگرفتن این سه موضوع اینطور به‌نظر می‌رسد که برای هفته جاری روند بازار را مثبت پیش‌بینی کنیم. البته که نه با شدت و حدت زیادی بلکه بازار کج‌‌‌‌‌‌دار و مریز رشد خواهد کرد.

تمایل به خرید در بازار بیشتر خواهد شد

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه: در حال‌حاضر ۵۰ روز است که بازار در روند اصلاحی قرار گرفته است که بیشتر از دو روز نتوانسته، مثبت باشد. این الگو در حال‌حاضر در سه روز اخیر به‌هم خورده است. مهم‌ترین علت آن هم این است که هم بازار از نظر فروشنده‌‌‌‌‌‌ها به حداقل ممکن خودش در ‌ماه‌های اخیر رسیده و هم ارزش معاملات به کمتر از دو‌هزار‌میلیارد ‌تومان در روز رسیده که عددی حداقلی است. از طرف دیگر هم اینکه می‌گوییم بازار شاید موقتا بخواهد رشد کند، به این معنا است که چون طرف تقاضا هنوز تقویت نشده است؛ به بیان دیگر هنوز رفتار معامله‌‌‌‌‌‌گران به شکل محافظه‌‌‌‌‌‌کارانه است و این محافظه‌‌‌‌‌‌کار بودن نشات‌گرفته از فضای کلی است که در بازار شکل‌گرفته است.

به این معنا که می‌بینیم ابهامات منفی متعددی که حول‌‌‌‌‌‌وحوش بازار است هم از نظر تصمیماتی که بیرون بازار گرفته می‌شود و تحولات جهانی و غیره و همچنین نحوه گزارش‌‌‌‌‌‌دهی‌‌‌‌‌‌ها باعث می‌شود که این ابهامات شکل بگیرد. عدم‌تمایل جدی برای ورود خریداران جدید و کاهش تمایل به عرضه هم خودش می‌تواند در کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت باعث شکل‌‌‌‌‌‌گیری نوسان مثبت که یک ریزموج صعودی تلقی ‌شده، بشود. این ریز‌موج می‌تواند شاخص را تا محدوده یک‌میلیون و چهارصد و هفتاد و شاید تا بهترین حالت آن‌هم اگر پول مقداری به سمت بازار بیاید و ارزش معاملات در محدوده چهار‌هزار میلیارد‌تومان قرار بگیرد، آن را بتواند تا یک و نیم‌میلیون واحد هم پیش‌ببرد، اما با توجه به نوع اصلاحی که بازار از هفته آخر اردیبهشت‌‌‌‌‌‌ماه داشت، احتمالا بعد از این ریزموج مثبت در بازار، مجددا بازار اصلاح دیگری را خواهد داشت که البته این اصلاح بعدی باید جنس آن را در مطلبی دیگر مجددا بررسی کنیم که با توجه به تحولات داخلی و بین‌‌‌‌‌‌المللی می‌تواند ادامه‌‌‌‌‌‌دار باشد یا خیر.

در نهایت در هفته‌ای که آن را پشت‌سر گذاشتیم، بازار دو سه روز مثبت را در کارنامه کاری خود ثبت کرد. حال برای هفته‌جاری هم این انتظار وجود دارد که شاهد چنین شرایطی باشیم، یعنی تمایل به خرید موقتا در بازار بیشتر شود. همچنین برای هفته جاری، این پیش‌بینی مطرح است که برآیند معاملات تاحدودی مثبت باشد. درباره این مساله هم که چه گروه‌هایی مورد‌توجه قرار می‌گیرند، به‌نظر می‌رسد که در گروه‌های دلاری مثل گروه اوره‌‌‌‌‌‌سازها می‌توانند، در اولویت باشند؛ به این دلیل که قیمت جهانی اوره به خاطر افزایش قیمت گاز، تاحدودی موقعیت بهتری پیدا کرده است. گروه‌های خودرویی، غذایی و سیمانی هم هستند که می‌توانند مورد‌توجه قرار بگیرند. در کل، حرکت بازار حرکتی است که می‌تواند شاخص‌کل بازار را بین سه تا پنج‌درصد همراه با رشد کند و روی سهم‌ها بر اساس ماهیتشان یک رشد هفت تا هشت‌درصدی و نهایتا تا ده، پانزده‌درصدی را تجربه کند. با توجه به اینکه این هفته دو روز هم تعطیل است، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بازار می‌تواند وضعیت مثبت خود را ادامه بدهد. حجم و ارزش معاملات در پایداری روند مهم است اما نوع اصلاحاتی که انجام گرفته، باعث می‌شود که برآیند بازار نسبت به هفته‌ای که گذشت مثبت باشد اما خیلی به پایدار بودن این موجی که به‌تازگی آغاز شده، امیدوار نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو