نفس بزرگترین دشمن انسان است که دین او را خراب می‌کند


نفس بزرگترین دشمن انسان است که دین او را خراب می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: از مهمترین موانع که دین را خراب می کند نفس انسان است؛ چراکه نفس بزرگترین دشمن انسان است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی به مناسبت ماه محرم در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: امام صادق(ع) درباره اهمیت نماز شب فرمودند هرکس نماز شب نخواند و آن را خفیف بشمارد از ما نیست، اما برخی افراد که فرصت ندارند شب نماز شب بخوانند در طول روز هر وقت فرصت کردند بخوانند و اگر نتوانستند همه آن را قضا کنند سه رکعت آن را بخوانند، اگر هم نشد نماز مغرب و عشاء را به جماعت بخوانید و آیه آخر سوره بقره را بخوانید که ثواب نماز شب را به شما بدهند.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند پس از مرگ در عالم برزخ مستقر هستید تا اسرافیل در صور بدمد؛ مقدار زمان عالم برزخ هم مشخص نیست. عالم برزخ تاریکی محض است و کسی نمی‌تواند از نور شخص دیگر استفاده کند بنابراین یک روشنی با خود ببرید. نماز شب چراغ برزخ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در ادامه بحث اهمیت دین، عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند من در خصوص یاران خود فقدان دین و عقل را تحمل نمی‌کنم. دین قانون الهی است که مسیر ثواب و صلاح را به ما نشان می دهد، دین بینش، تفکر و جهان بینی به شما می دهد و انگیزه برای پیمودن راه ثواب و صلاح است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه از مهمترین موانع که دین را خراب می کند نفس انسان است؛ بنابراین باید طوری زندگی کنید که بر نفس خود مسلط باشید، اظهار کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند «به نفس خود اجازه ندهید که از هر خواسته و لذتی بهره ببرد آن را محدود کن». نفس انسان به صورت نامحدود دنبال لذایذ است. زندگی خود را بر اساس خواسته‌های نفس تنظیم نکنید بلکه بر اساس نیازهای واقعی برنامه‌ریزی کنید.

وی با تاکید بر اینکه اگر دنبال نفس بروید دین شما خراب شده و دیگر درست نمی‌شود اولین کار برای دینداری تسلط بر نفس است، ابراز کرد: تا فرصت هست بر نفس خود تسلط پیدا کنید چراکه معلوم نیست تا چه زمانی عمر داشته باشید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نفس دشمن درونی انسان است. گفت: از بین چهار دشمن ابلیس، رفیق ناباب، دنیادوستی و نفس؛ طبق روایات سخت‌ترین دشمن انسان نفسی است که اصلاح نشده باشد. چرا امروز هیچ روحانی جرات ندارد درباره مذمت دنیا صحبت کند زیرا بسیاری اسیر لذایذ نفسانی شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان کرد: حضرت می‌فرمایند ترسناک‌ و خطرناکتر از نفس بین بندگان و خداوند وجود ندارد. اگر ما خود را به خدا نزدیک نمی‌بینیم به علت مانع بودن نفس است.

این استاد اخلاق با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) گفت: حضرت می‌فرمایند راه خداشناسی معرفت نفس، راه سازگاری با خدا مخالفت با نفس، راه کسب رضایت الهی دشمنی با نفس، راه رسیدن به خدا ترک نفس، مسیر اطاعت از خدا عصیان بر نفس، راه رسیدن به یاد خدا فراموش کردن نفس و راه انس با خدا وحشت از نفس است، برای مهار نفس از خداوند کمک بگیرید.

وی افزود: در برخورد با نفسی که مقابل گناه قرار گرفته بود قانون زلیخا را مهار نکرد اما دین حضرت یوسف(ع) را مهار کرد، حضرت یوسف(ع) زندان را به لذت گناه ترجیح داد چون بر مبنای دینداری به نفس خود غلبه پیدا کرده بود. کسانی که اختلاس کردند بهائی نبودند بلکه نماز هم می‌خواندند اما چون بر نفس خود غلبه پیدا نکرده بودند سقوط کردند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان