اربعین پی ریزی تمدن عظیم اسلامی است/اربعین یک امر راهبردی برای تاریخ بشریت است


اربعین پی ریزی تمدن عظیم اسلامی است/اربعین یک امر راهبردی برای تاریخ بشریت است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه پیاده روی اربعین پی ریزی تمدن عظیم اسلامی است، گفت: اربعین یک امر راهبردی برای تاریخ بشریت است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در شب پنجم مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: بازی قدرت ادامه دارد و همین طور اگر ادامه یابد، تنازع قدرت بین انسان ها ایجاد خواهد شد. در شرایط می توانیم برای زمان خود قدرت و تکنولوژی نامگذاری کنیم. قدرت دارد در میان ابنای بشر منتشر می شود و اینها نمی توانند تکنولوژی را کنترل کنند و طبق پیش بینی خود بازی را جلو ببرند.

خطیب دینی با بیان اینکه قدرت وقتی در میان ابنای بشر منتشر شد، ایده آل ترین فضا برای ظهور اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: برای ظهور مقدمات باید طبیعی باشد و با معجزه ظهور رخ نمی دهد اما در ظهور چه اتفاقی رخ می دهد؟ افرادی که ضعیف شده اند قرار است قوی شوند. وضعیت جدید، اطلاعات را پراکنده می کرد و دارد قدرت را پراکنده می کند و زمینه طبیعی قدرت گرفتن مستضعفان دارد ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تکنولوژی قدرت رهبری را افزایش می دهد، گفت: مگر نیروهای مقاومت در منطقه قدرت پیدا نکردند؟ مگر بچه های حزب الله لبنان اسراییل را فلج نکردند؟ آنها که مدعی بودند اینجا مگس پر بزند در کنترل آنها است؛ پس کو؟ معادله ای در تکنولوژی و قدرت ایجاد شده است که برای آنکه بر قدرت های جهان فائق شویم، لازم نیست به اندازه آنها تکنولوژی داشته باشیم، کافی است موشکی داشته باشید که پهباد دشمن را بزند.

امروز حساس ترین گلوگاه های عالم در اختیار شیعیان است

وی با بیان اینکه سنت های الهی باعث می شود که اجازه ندهد حق مستضعفان پایمال شود، گفت: به رغم همه مسایل و مشکلات امروز حساس ترین گلوگاه های عالم در اختیار شیعیان است و قدرت های بزرگ با همین تکنولوژی ایجاد شده که پیشرفت علمی دارند، باز هم نمی توانند به دنیا سلطه داشته باشند و حتی نمی توانند از منافع خودشان هم دفاع کنند و از منابعی که چپاول می کردند هم نمی توانند دفاع کنند؛ پس تکنولوژی همواره قدرت را به نفع دارندگان اش رقم نمی زند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: عوامل دیگری غیر از تکنولوژی وجود دارند که چه بسا تکنولوژی را به ضد خود تبدیل کنند. امروز مطرح می شود که اینترنت و شبکه های مجازی فساد ایجاد شده است؛ بله این مسئله درست است اما فساد و مسایل موجود در کشور پیش از آمدن اینترنت و شبکه های مجازی وجود داشته است اما نه در این وسعت و گستردگی و منتشر هم نمی شدند که همه افراد در جریان آن قرار بگیرند. در واقع می توان گفت فسادی که امروز در اینترنت مشاهده می کنیم، پیش از این هم بود اما نه در این وسعت و گستردگی و منتشر هم نمی شد و امروز تکنولوژی امکانی پدید آورده که همه حوادث و اتفاقات در اختیار همه افراد قرار می گیرد. با همه آسیب هایی که اینترنت دارد، باز هم تکنولوژی بازی را سه به هیچ به نفع حق قرار داده است.

وی با بیان اینکه برای رویارویی با ظلم تکنولوژی سطح بالا داریم و برای هدایت هم امکاناتی داریم که قبلا نداشته ایم، تاکید کرد: شکی نیست که زمانه ما زمانه قدرت و تکنولوژی است. پیش از این قدرت و زور سلاطین بود که یک استعداد خاصی داشتند در قلدری و اقوامی هم داشتند وفادار و تاریخ درست می کردند اما امروز مدل های قدرت متفاوت شده است.

قدرت طلبی ها تمام نشده بلکه پشت پرده رفته است و مدل های خاصی پیدا کرده است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: قدرت طلبی ها تمام نشده بلکه پشت پرده رفته است و مدل های خاصی پیدا کرده اما داریم کجا می رویم؟ امروز قطعا سلطه جویی با تکنولوژی در هم آمیخته البته معلوم نیست تکنولوژی همیشه در خدمت آنها باشد.

وی ادامه داد: نمونه های قدیمی از قدرت طلبی وجود دارد که از آن جمله می توان به این مسئله اشاره کرد که خلفای عباسی چون به اعراب پیرامون خود اطمینان نمی کردند برای تامین امنیت و کارهای خدماتی از اقوام دیگری استفاده می کردند که این اقوام کمتر در بدنه قدرت خلفای عباسی نفوذ کردند به طوری که کسانی که یک زمان غلام بودند، یک سلسله از خلفای عباسی را تغییر می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه قدرت چرخش دارد، گفت: خداوند می فرماید اجازه نمی دهم هیچ قدرت مسلطی دایم باقی بماند و با قدرت دیگر زمین می زنمش. اگر این کار را نمی کردم هیچ مسجد و هیچ عبادتگاه و معبدی در دنیا باقی نمی ماند. خطیب دینی افزود: زمانی که قدرت ها با هم برخورد می کنند، این وسط معنویت قدرت پیدا می کند و این آیه قرآن است. در این میان باید ببنیم نقش ما چیست و کجای قصه هستیم.

قدرت و تکنولوژی با هم پیوند خورده است

وی با بیان اینکه قدرت و تکنولوژی با هم پیوند خورده است، گفت: امروز بیش از گذشته با تکنولوژی بسیار پیچیده مواجه هستیم به طوری که در گذشته با تعداد محدودی از افراد می توانستیم در بخش های مختلف و به صورت گسترده کارهایی انجام دهیم اما به این سادگی ها نمی توانیم در مسایل مختلف ورود پیدا کنیم چون موضوعات تخصصی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: در جهان سلطه به این سادگی به متخصصان اعتماد نمی کنیم. من به همه آنهایی که می گویند نمی شود، مشکوک ام. وقتی افراد می گویند نمی شود، نمی توانیم، نداریم و زمانی که به مسایل در تخصص های پیچیده انسان به آنها مشکوک می شود و نباید اعتماد مردم را به هم بزنیم.

خطیب دینی با بیان اینکه تکنولوژی و قدرت دکانی برای متخصصان شده است، گفت: متخصصان باید بدانند که هیچ کدام شان حاشیه امن ندارند و هر متخصصی که می گوید نمی تواند، نمی شود، نمی دانیم نام اش را باید در تاریخ ثبت کنید. هر دوره ای هم که تغییر می کند، کارشناسان ما عوض نمی شوند، عوضی نمی شوند.

تکنولوژی قدرت قدرتمندان را کاهش داد

وی با بیان اینکه امروز تکنولوژی به جای آنکه قدرت مرکزی را افزایش دهد بین مردم منتشر شده است، گفت: تکنولوژی قدرت قدرتمندان را کاهش داده است و ما باید این راه را ادامه دهیم چرا که در زمان ظهور قرار است مستضعفان وارثان زمین شوند. خطیب دینی ادامه داد: قرار است ظهور طبیعی رخ دهد، وقتی طبیعی رخ دهد یک درگیری هم خواهد داشت، این درگیری به معنای این نیست که جنگ شود بلکه مقدمات باید قبل از ظهور فراهم شده باشد.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های تکنولوژی گفت: امروز ابهت تکنولوژی به ویژه در کشور ما ریخته است. ما افراد با سواد زیادی داریم از افراد با سواد در هر رشته ای خواهش می کنم مرعوب کسی نشوید، مرعوب جو نشوید. در دوره ای تکنولوژی کاملا ضد دین، ضد خدا و ضد معنویت تلقی می شود و تکنولوژی و علم اقتضا می کرد که دین خرافات است اما امروز تکنلولوژی نرم یا سخت هرچه جلوتر می رود جامعه دین دارتر می شود و اتفاقات دانشمندان دنیا دارن دین دارتر می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: عصر ما عصر ثابت شدن حضور خدا در حیات بشر است. خدا وقتی نقشه هایمان را به هم می ریزد، بنابراین درک می کنیم که خدا هست. خدا نقشه ها و اتاق فکر استکبار جهانی را به هم می ریزد. کورند افرادی که به تو معرفت پیدا نمی کنند. قدرت های بزرگ چهل است دارند با همه امکانات عالم بدون محدودیت و هر چقدر می خواهند پول می ریزند اما اسراییل دارد ضعیف تر می شود و هر کس این را نمی بیند سم بکم.

وی با بیان اینکه امروز عصر بودن خدا است و از کنار این کلمات نباید به راحتی عبور کرد، گفت: امروز اقبال دانشمندان جهان نسبت به بی سوادان عالم به معنویت بیشتر شده است. امروز افراد با سواد به سراغ امیرالمومنین (ع) می روند و این کلاس با سوادی در برخی کشورها است و این راه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امروز عصر ضعف قدرت هاست مگر آمریکا ضعیف نشده است، تاکید کرد: فوکویاما گفت اشتباه کرده ام که گفتم آخر دنیا لیبرال دموکراسی است؛ شاید چیزهای دیگری باشد یعنی پرچم بی سوادی را بالا برده است.

اربعین پی ریزی تمدن عظیم اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنان اش گفت: اربعین یک مراسم ساده مذهبی نیست، پی ریزی تمدن عظیم اسلامی و تغییر عنوان عصر است. دولت با پول بلیت ها و رفت و آمد نیروها چه کار می خواهد بکند؟ تمام نیروهای ارزشی و مردمی ارزیابی شان از دولت یکی از مکان های اصلی اربعین است.

خطیب دینی گفت: افزایش قیمت جهانی کالاها و بالا و پایین شدن قیمت دلار اینها در اختیار خودشان نیست اما اربعین که دست خودشان است، اگر وزارت راه فدای اربعین نشود وزارت کشور در این زمینه فداکاری نکند، اگر بانک ها و بیمه ها برای اربعین فداکاری نکنند و نهادهای فرهنگی اولویت اربعین را درک نکنند به خدا قسم ضربه خواهیم خورد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خطاب به مسئولان گفت: اربعین یک سفر مستحبی نیست، یک امر راهبردی برای نه ایران اسلامی الان بلکه تاریخ بشریت است و در آنجا یکی مباحث تعیین می شود.

وی افزود: اربعین امسال سخت تر است چون هم تابستان است و خود دولت عراق مشکلات اقتصادی پیدا کرده و گفته اند حتی کولر گازی نباید در مسیر پیاده روی استفاده شود چون نمی توانند برق آن را تامین کنند. اگر بنا باشد برای امام حسین (ع) فداکاری نکنیم و فقط زیر کولر عزاداری کنیم خودمان معنایبش را می دانیم.

وی با بیان اینکه قدرت با تکنولوژی قابل تسخیر نیست، گفت: این جهان، جهانی است در اختیار خدا و انسان بر تکنولوژی فائق خواهد آمد و در آن جهان نقش خودمان را ایفا خواهیم کرد. اگر یک مقدار در تکنولوژی وارد باشیم، بازی را از دست بازی گردان ها خارج خواهیم کرد، مشکل جامعه خودمان است که از پس جامعه خودمان بربیاییم.

مظلومیت امام حسین (ع) راز سر به مهری است

وی در ادامه گفت: مظلومیت امام حسین (ع) هنوز راز سر به مهری است که قدرت و انرژی در جامعه بشری ایجاد کرده است و همه کسانی که طراحان قدرت هستند، هنوز نتوانسته اند درباره آن به نتیجه برسند. بزرگترین منبع قدرت تکنولوژی نیست بلکه معجزه ابا عبدالله الحسین (ع) است.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...