عدالت اجتماعی مهمترین معروفی که باید احیا شود


عدالت اجتماعی مهمترین معروفی که باید احیا شود

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور عدالت اجتماعی را از مهمترین معروف هایی عنوان کرد که باید برقرار شود و گفت: عدالت اجتماعی اصل است و عدالت فرهنگی - تربیتی از اولویت هاست و عدالت اقتصادی پس از آنها قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی» در نشست خبری امروز یازده مرداد گفت: دهه اول محرم منصوب به امام حسین (ع) و یاران اش است که هدف شان اصلاح امت جدش و جامعه اسلامی بوده است.

قائم مقام و دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه این ایام به دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، گفت: حجم معروفات گمشده و ترک شده، ایجاد شده و برقرار گشته در جامعه بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: همه انتظار دارند ستاد امر به معروف و مهی از منکر، منکرهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را کم کند و هرچه معروف وجود دارد در کشور برقرار کند در حالی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر نقش احیا را دارد. اقدام برای احیا، جریان سازی، ارتباطات سالم در مطالبه گری های معتدل.

هاشمی گلپایگانی تاکید کرد: اسلام یک واژه و برنامه ای به نام امر به معروف ایجاد کرده است و ضمانت اجرای بقای اسلام را در اجرای امر به معروف و نهی از منکر قرار داده است.

وی با بیان اینکه موظف هستیم اعتماد عمومی را در پشتوانه شعارهایی که می دهیم جلب کنیم، خاطرنشان کرد: مهمترین پایه امر به معروف و نهی از منکر عدالت اجتماعی، جامعه توحیدی و آزادی معنوی و اجتماعی است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: همان طور که نباید امر به معروف و نهی از منکر را در عفاف و حجاب خلاصه کنیم بلکه شامل حیا، عفت در نگاه، کلام، عفت در مسایل اقتصادی و سایر ابعاد است و یک بعد از عفت، عفت در پوشش است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور عدالت اجتماعی را از مهمترین معروف هایی عنوان کرد که باید برقرار شود و گفت: عدالت اجتماعی اصل است و عدالت فرهنگی - تربیتی از اولویت هاست و عدالت اقتصادی پس از آنها قرار دارد.

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه جایی که عفاف و حجاب نباشد، رشد اقتصادی و پویایی ایجاد نمی کند، خاطرنشان کرد: اگر به عدالت اجتماعی نپردازیم، بروز و ظهور تنش ها حتمی است.

وی با بیان اینکه جامعه به دلیل کمبود قوانین دو قطبی شده است، خاطرنشان کرد: باید دنبال عدالت های اجتماعی و نگرانی های مورد مطالبه مردم باشیم که عفاف و حجاب یکی از مباحث مطرح شده از سوی مردم است که باید پی گیری کنیم.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه مردم در بی قانونی به جان هم می افتند و مسئولان رهنمود می دهند، تاکید کرد: حاکمیت اسلامی به قانون و ضمانت های اجرایی نیاز دارد.

وی مشکل عمده حجاب و عفاف را خلاهای قانونی جدی و عدم ضمانت های اجرایی و اجرای قانون عنوان کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی باید در امر قانون گذاری وارد شود.

وی با بیان اینکه ورود عفاف و حجاب به مباحث سیاسی آسیب جدی خواهد زد، گفت: مسئله عفاف و حجاب یک مسئله کاملا مردمی، اجتماعی و اعتقادی است.

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: پیش بینی می کنیم انتخابات مجلس سال آینده یکی از عرصه های جولان ده برای گرفتن کرسی های مسئولیت و قدرت باشد و از موضوع عفاف و حجاب سوء استفاده شود؛ بنابراین مجلس قبل از ورود به انتخابات باید مسئله حجاب را حل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان اش با اشاره به اینکه شبکه سازی و تشکل های مردمی مهمترین مسئله است، گفت: 18 عرصه در بحث تشکل سازی وجود دارد که مردم می توانند حضور یابند و یکی از این عرصه های 18 گانه موضوع عفاف و حجاب است.

قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه همه ادارات دولتی و سازمان ها موظف اند شورای امر به معروف داشته باشند که دو عضو آن از تشکل های مردمی است، گفت: بسیاری از دستگاه های دولتی شورای امر به معروف و نهی از منکر را تشکیل داده اند اما برخی مانند وزارت گردشگری و دانشگاه آزاد اسلامی از پرداختن به این موضوع استنکاف می کنند و این در حالی است که یکی از پر چالش ترین نهادها در امر ایجاد تعارضات فرهنگی و ارزشی در جوامع محلی می باشند. وزارت ورزش و جوانان و وزارت صمت نیز باید در این زمینه فعالیت داشته باشند و شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و بانک ملی از نهادهایی هستند که در تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر موفق عمل کرده اند، گفت: بر اساس شاخصی که موجود است، باید مشخص شود که کدام مدیر تحت امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه گشت ارشاد مسئولان باید از وزارت ارشاد آغاز شود، گفت: فیلم های گشت ارشاد 3 و دینامیت سمبل تخریب آمرین به معروف و ناهیان از منکر هستند. بالاترین فرهنگ سازی در حوزه سینما را این دو فیلم تخریب کردند و بزرگان تخریب را انجام دادند.

هاشمی گلپایگانی تاکید کرد: گشت ارشاد مسئولان یعنی آقای مسئول شما مسئولیت اجتماعی خود را در عدم دو قطبی شدن جامعه انجام می دهی یا نه؟

وی در ادامه با اشاره به مسئله حضور فرزندان مدیران و مسئولان میانی و رده بالای کشور در کشورهای خارجی گفت: فرزندان مدیران میانی، متوسط، منطقه و شهرستان اصرار عجیبی دارند که فرزندان شان را به خارج از کشور بفرستند و طبق آمار 3 تا 4 هزار نفر از آقازاده ها برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند و برای مدیران رقابتی شده برای آنکه فرزندان شان خارج از کشور هستند. خب چه اصراری دارید که مسئول باشید و فرزندان تان خارج از کشور؟

در ادامه، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اقتدار و عقلانیت را دو پایه اصلی امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: امام حسین (ع) در راه احیای امر به معروف و نهی از منکر جان خود و یاران اش را فدا کرد و خانواده اش را به عنوان سفرای امر به معروف و نهی از منکر به قلب دشمن فرستاد و آنها پیام امام حسین (ع) را ابلاغ کردند.

وی با بیان اینکه آموزش یکی از محورهای اصلی امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: نهادهایی که انگیزه های مقدس دارند باید تحت آزادی اندیشه و شناخت معارف و راهکارهای پرداختن به آن و راهکارهای رفع و دفع منکر بپردازند.

وی در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور گفت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مدعی است که طرح عفاف و حجاب اگر به صورت آزمایشی و در مدت دو سال اجرا شود، مشکل حجاب و عفاف و تنش های موجود در این بخش حل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: انتقاد زیادی به صدا و سیما داریم چرا که تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر را در این سازمان جدی نگرفته اند. به رغم وجود افراد انگیزه دار در صدا و سیما خروجی صدا و سیما بسیار ضعیف است و در بحث فرهنگی هیچ نهادی به اندازه صدا و سیما اهمال نکرده است. در صدا و سیما با نفاق رسانه ای مواجه هستیم و این به تمسخر کشیدن مردم است و با این رویکرد صدا و سیما نمی توانیم فرهنگ کشور به ویژه در حوزه عفاف و حجاب را درست کنیم.

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه صدا و سیما به یک انقلاب فرهنگی نیاز دارد، گفت: این انقلاب باید از دانشکده صدا و سیما آغاز شود.

وی در مورد تاثیر فیلم های خانگی بر فرهنگ مردم و خانواده ها نیز گفت: صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولیان فیلم های خانگی متاسفانه با تولید و پخش فیلم هایی در سال های اخیر همه چیز را برهم می زنند.

وی با بیان اینکه تمرکز ما در مقوله عفاف و حجاب بر روی احیای عفاف و حجاب در دستگاه های دولتی است، گفت: باید در این زمینه سازمان ها و نهادها با ما همکاری لازم را انجام دهند.

هاشمی گلپایگانی در بخش دیگر سخنان اش با اشاره به رواج جایگزینی حیوانات خانگی به جای فرزندآوری در خانواده ها تاکید کرد: متاسفانه این مسئله از فرهنگ غرب وارد فرهنگ ما شده است اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که نگهداری حیوانات خانگی حتی در کشورهای غربی نیز دارای قوانین و دستورالعمل های خاصی است که در صورت عدم اجرای آنها از سوی صاحبان حیوانات خانگی اعمال قانون می شوند و این نکته را باید دوستدارنماهای حقوق حیوانات مورد توجه قرار دهند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...