مباهله سند قرآنی فضایل اهل بیت(ع) است/ غدیر و مباهله بدون مهدویت ابتر می‌مانند


مباهله سند قرآنی فضایل اهل بیت(ع) است/ غدیر و مباهله بدون مهدویت ابتر می‌مانند

یک خطیب مذهبی با بیان اینکه همه آنچه پیامبر(ص) درباره فضایل اهل بیت(ع) گفته‌اند در مباهله سند قرآنی می‌خورد، گفت: تجلی حقیقت غدیر و مباهله در مهدویت است اگر مهدویت را جدا کنیم غدیر و مباهله ابتر می‌مانند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بیست و چهارمین روز از ذی‌الحجه که در تقویم تاریخ اسلام با عنوان روز مباهله نامگذاری شده، برگ زرینی است در اثبات حقانیت اهل بیت(ع) ... از این رو، به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی چرایی عظمت آن با حجت الاسلام والمسلمین «محمود ریاضت»، خطیب و کارشناس مذهبی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام والمسلمین ریاضت با بیان اینکه در روایات ما مباهله به عنوان غدیر ثانی مطرح است، اظهار کرد: حقیقت غدیر عینیت و اتحاد اهل بیت(ع) با پیامبر(ص) است، یعنی آنچه پیامبر(ص) در روز غدیر مامور به ابلاغ آن شدند، بحث جانشینی نبود بلکه جانشینی فرع بر آن اصل بود، چون این مسئله را پیامبر اکرم(ص) از ابتدای بعثت بیان کرده بودند و چیزی نبود که خدای متعال خطاب رسول(ص) خود بفرماید: اگر این را ابلاغ نکنی رسالت خود را بجای نیاورده ای: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ».

این خطیب و کارشناس مذهبی تصریح کرد: با دقت کافی در کل خطبه غدیر درمی یابیم، حقیقت غدیر ابلاغ این نکته است که از حضرت علی(ع) تا مهدی موعود(عج) کل اهل بیت(ع) عین پیامبر(ص) و اساساً خود ایشان هستند وگرنه بحث جانشینی و ولایت ذیل آیات ولایت و اطاعت پیش از آن مطرح شده بود.

مباهله تایید قرآنی کُلُّهُم نورٌ واحدٌ است

وی در ادامه بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، حقیقت غدیر آن است که از پیامبر(ص) تا حضرت مهدی(عج) یک انسان 250 ساله هستند، این 14 تن به دلیل نزول خاکی است وگرنه «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ» هستند. این معنا در مباهله سند قرآنی می خورد برای همین می گویند مباهله برترینِ فضایل اهل بیت(ع) است چون هر چه پیامبر(ص) درباره ائمه(ع) فرمودند، با مباهله تایید قرآنی شده است.

حجت الاسلام ریاضت اضافه کرد: منظور از این عینیت و اتحاد صرفا به لحاظ روحی و معنوی نیست، چراکه پیامبر(ص) در حدیث کساء می فرمایند: پوست اینها پوست من و گوشت شان از گوشت من است: «لَحمُهُم لحمی و دُمُهُم دَمی». به عبارت دیگر، عینیت تام اهل بیت(ع) با پیامبر(ص) از نظر روحی و جسمی در مباهله سند قطعی و قرآنی می خورد؛ بنابر اعتقاد بزرگان همه فرقه های اسلامی، آیه مباهله در شان اهل بیت(ع) پیامبر(ص) و پنج تن خمسه(ع) است که می فرماید: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ».

دلیل فضیلت آیه مباهله ...

وی در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم با قرآن جانشینی پیامبر(ص) را ثابت کنیم باید آیه را تفسیر کرده و روایات را بیاوریم و شان نزول بیان کنیم ... لذا برخی مناقشه می کنند اما آیه مباهله لازم به این تصریحات ندارد و هیچ مفسری پیدا نشده که بگوید مصداق این آیه کسانی جز فاطمه زهرا(س)، علی بن ابیطالب(ع) و حسنین(ع) است، از این رو، انحصار در آیه مباهله برای خمسه طیبه(ع) دلالت بر فضلیت این آیه است. فخر رازی از مفسران و علمای بزرگ اهل سنت می گوید: اگر یک آیه درباره بزرگان اهل سنت یک آیه مانند مباهله داشتیم من همه را به فرقه خود مومن می کردم! و در این باره افسوس می خورد.

این خطیب و کارشناس مذهبی ابراز کرد: ما معتقدیم پیامبر(ص) از ابتدای بعثت هر جا سخن گفته اند گریزی به ولایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) و فضایل اهل بیت(ع) داشته اند غدیر برای این مهم است که پیش از آن سخنان پیامبر(ص) یا در مکه و یا مدینه و بدون حضور مسلمانان کشورهای دیگر بوده است اما غدیر در مکانی جز مکه و مدینه و در جمع مسلمانان همه کشورها رخ داده است.

وی با بیان اینکه حقیقت غدیر تبیین مباهله است، گفت: یعنی ابلاغ عینیت و یکی بودن اهل بیت(ع) با پیامبر(ص) که در روایات هم تصریح شده است؛ امام باقر(ع) بهترین تفسیر را دارند و می فرمایند: «أوَّلُنَا مُحَمَّد أوْسَطُنا مُحَمَّد آخِرُنَا مُحَمَّد» ... مباهله در غدیر علنی شد برای همین از آن به غدیر ثانی تعبیر می شود لذا اگر بخواهیم به عنوان مهمترین فضلیت اهل بیت(ع) آن را تبیین کنیم باید بگوییم این خاندان عین پیامبر(ص) و برترین الگوها هستند همانطور که پیامبر(ص) در قرآن به عنوان اسوه حسنه معرفی شده اند.

مهدویت در خطبه غدیر

حجت الاسلام ریاضت درباره پیوند مهدویت و مباهله، ابراز کرد: در روایات است که هر فضیلتی که اولین اهل بیت(ع) دارد آخرین آنها نیز دارد چنان که پیامبر(ص) فرمودند: آنچه از فضایل در آدم(ع) تا خاتم(ص) و همه ائمه از امام علی(ع) تا امام عسکری(ع) هست، در مهدی موعود(عج) وجود دارد. لذا در غدیر می بینیم همان قدر که درباره امیرالمومنین(ع) صحبت می شود از امام زمان(عج) هم سخن گفته می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصل خطبه غدیر بر مدار مهدویت است و چون به منصه بروز و ظهور رسیدن غدیر در همه ابعاد زندگی با ظهور حضرت مهدی(عج) رخ می دهد، تجلی حقیقت غدیر و مباهله در مهدویت است اگر مهدویت را جدا کنیم غدیر و مباهله ابتر می مانند. مهدویت و ظهور امام زمان(عج) است که غدیر و مباهله را به سرانجام و سرمنزل مقصود می رساند.

پایان پیام/9

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
معنای «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ»/ حداقل معرفتی که ما را از مرگ جاهلی نجات می‌دهد