اوصاف امام زمان(عج) در خطبه غدیر/ افتخار شیعه انتخاب امام به اراده خدا است


اوصاف امام زمان(عج) در خطبه غدیر/ افتخار شیعه انتخاب امام به اراده خدا است

حجت‌الاسلام حائری‌پور با اشاره به اوصافی که در خطبه غدیر برای امام زمان(عج) به کار رفته است، گفت: چیره شدن بر همه ادیان، عدم غلبه احدی بر آن حضرت(ع) و به ارث بردن همه دانش‌ها ازجمله این اوصاف است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «محمدمهدی حائری‌پور» درباره ارتباط غدیر و مهدویت، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم پیامبر(ص) در روز غدیر در کنار معرفی امیرالمومنین(ع) به عنوان نخستین خلیفه و جاشین بعد از خود، امامان(ع) دیگر تا آخرین وصی را نیز معرفی کردند و درباره امام مهدی(عج) اوصاف زیبایی را به کار برده اند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: در این اوصاف، سیمایی از حکومت مهدوی معرفی شده است مثل اینکه بدانید مهدی(عج) همان شخصیتی است که بر همه ادیان چیره و غالب می شود، این بشارتی بزرگ است که با ظهور امام عصر(عج)، وحدت حقیقی ادیان رخ می دهد وحدتی که بر اساس اعتقاد و باور صحیح شکل گرفته است.

وی ادامه داد: امام مهدی(عج) می آیند و اسلام را معرفی می کنند در فضایی که مردم آمادگی پذیرش دارند؛ چون همه مکاتب را تجربه کرده اند و به این باور رسیده اند که مکتب صحیح را باید از حجت الهی بگیرند لذا اسلام ناب معرفی می شود و همه می پذیرند.

حجت الاسلام حائری‌پور با بیان اینکه این مطلبی که از سوی پیامبر(ص) در خطبه غدیر تصریح شده، شاهد قرآنی نیز دارد، گفت: سوره مبارکه توبه آیه 33 می فرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند» ... این آیه با اندک تفاوتی در سه جای قرآن آمده، سوره توبه، سوره صف و سوره فتح. مفسران قرآن می گویند در تاریخ اسلام زمانی نبوده که اسلام فراگیر شود اما اکنون بارقه های توسعه اسلام حتی در اروپا هم علیرغم همه دشمنی ها و توطئه ها، اسلام در حال پیشرفت است.

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) در خطبه غدیر بشارت دادند و فرمودند: بدانید کسی بر مهدی(عج) غلبه نخواهد کرد و بر او پیروز نخواهد شد ... یعنی ایشان پیروز قطعی جهان به اراده خدا و همکاری یاران و همراهان است.

این کارشناس مهدی تاکید کرد: از دیگر نکات جالب مطرح شده توسط پیامبر(ص) در خطبه غدیر آن است که هم امامت امیرالمومنین(ع) را اعلام کردند و هم امامت دیگر ائمه(ع) را؛ بعد از رسول خدا(ص) 12 امام(ع) به عنوان جانشین ایشان داریم؛ در نهایت فرمودند: بدانید خاتم الائمه(ع) از خاندان ما است، او مهدی و قیام‌کننده است. پیامبر(ص) در خطبه غدیر سلسله نورانی امامت را معرفی کردند.

حجت الاسلام حائری‌پور بیان کرد: در یکی از فرازهای خطبه غدیر آمده بدانید مهدی(عج)، ولی خدا است در زمین و امین او بر آشکار و پنهانی‌اش. یعنی در عین معرفی حضرت مهدی(عج)، اوصاف ایشان را نیز بیان کرده اند لذا غدیر یعنی معرفی امامت امیرالمومنین(ع) و همه فرزندان معصوم ایشان تا وجود مقدس امام زمان(عج) که ایشان را خاتم الائمه(ع) معرفی کرده اند.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: در خطبه غدیر وقتی پیامبر(ص) امامت امیرالمومنین(ع) را اعلام کردند تا رسیدند به حضرت مهدی(عج)، نکته ای جالب را مطرح کردند و فرمودند: او انتخاب و برگزیده خدا است ... اینکه چیزی را خدا انتخاب کند خیلی متفاوت است افتخار ما این است که انبیاء منتخب خدا هستند، غدیر می گوید امامت، انتخاب خدا است.

وی در ادامه ابراز کرد: شاید سوال پیش آید عقل جمعی هم می تواند امام و رهبر را انتخاب کند؟ ... در پاسخ باید گفت: شخصی محضر امام زمان(عج) شرفیاب شد و این سوال را عرضه داشت، حضرت(عج) فرمودند: امام مفسد یا مصلح؟ سپس امام مهدی(عج) فرمودند: وقتی مردم انتخاب کنند آیا احتمال دارد چون غیب را نمی دانند در انتخاب خود به جای مصلح، مفسد را انتخاب کنند؟ آن شخص پاسخ داد: بله. حضرت(عج) فرمودند: برای همین هم خدا انتخاب امام را به مردم واگذار نکرد.

حجت الاسلام حائری‌پور اضافه کرد: بنابر این مهدی(عج) انتخاب خدا است و ما افتخار می کنیم در مذهب ما امام به انتخاب خدا خِیَرَةُ اللَّهِ است.

این کارشناس مهدوی ابراز کرد: از اوصاف بسیار جالبی که در خطبه غدیر برای امام زمان(عج) به کار رفته آن است که پیامبر(ص) فرمودند: آگاه باشید و بدانید که مهدی(عج) وارث همه دانش ها است و به آنها احاطه و آگاهی دارد. یعنی اگر دیگران تاج و تخت و اموال دنیا را به ارث می برند حضرت مهدی(عج) وارث همه علوم از روز اول خلقت آدم(ع) تا انتهای آن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنین رهبری، توانایی دارد جهان را آنطور که باید، مدیریت کند چون از ملزومات رهبری، علم و آگاهی است.

برگرفته از کانال مهدوی @چشم به راه

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟