شناسه اظهاری لوازم یدکی خودرو اجباری شد


شناسه اظهاری لوازم یدکی خودرو اجباری شد

تحریم خودرو و قطعات خودرو در چند سال اخیر، باعث افزایش روز افزون اجناس تقلبی و قاچاق قطعات و لوازم یدکی خودرو شده است. قطعات یدکی تقلبی خودرو به دلیل کیفیت پایین ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را به خودرو وارد کند. این قطعات بی کیفیت در بعضی...

تحریم خودرو و قطعات خودرو در چند سال اخیر، باعث افزایش روز افزون اجناس تقلبی و قاچاق قطعات و لوازم یدکی خودرو شده است. قطعات یدکی تقلبی خودرو به دلیل کیفیت پایین ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را به خودرو وارد کند. این قطعات بی کیفیت در بعضی موارد نیز باعث بروز حوادث و ضرر و زیان جانی و مالی می‌شوند. به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است با بیان طرح‌هایی این مشکل را حل کند. شناسه اظهاری نیست یکی دیگر از راه حل‌های دولت برای این مشکل است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد:

واحدهای صنفی لوازم یدکی خودرو که به دلایل مختلف هنوز کد شناسه اخذ نکرده‌اند و در انبار کالا دارند، دو ماه فرصت دارند تا با دریافت معرفی‌نامه از اتحادیه، از شناسه اظهاری استفاده کنند تا کالاهای در انبار را تعیین تکلیف کنند، بفروشند و یا مرجوع کنند.

محمدمهدی برادران، در نشست مدیریت عرضه محصولات لوازم یدکی و مصرفی وسایل نقلیه با حضور هوشیار فقیهی، دبیر کل اتاق اصناف ایران و جمعی از نمایندگان نهادهای ذی‌ربط برگزار شد، با تاکید بر لزوم اجرای این طرح با همکاری اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف، تصریح‌ کرد:

تولید و واردات لوازم یدکی و قطعات در ماه‌های گذشته ملزم به دریافت شناسه کالا شده و عرضه این اقلام نیز از ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ مستلزم دریافت شناسه کالا است. برای اجرای این طرح فرصت کافی تعیین شد و تا امروز همراهی خوبی از طرف اصناف را شاهد بوده‌ایم.

شناسه اظهاری لوازم یدکی خودرو اجباری شد
برادران بیان کرد:

این اقلام به صورت واردات رسمی و غیر رسمی و تولید داخلی قانونی و غیر قانونی وارد بازار می‌شوند. لازم است تا در آینده تبلیغات بیشتری برای تولیدی‌های رسمی شود و کد شناسه و رهگیری و ضمانت، اعتماد مشتریان را جلب کند.

وی افزود:

مراکز تولیدی‌ داخلی غیر مجاز اگر امکان دریافت کد رهگیری دارند، این کار را انجام دهند و اگر این امکان را نداشته باشند به مرور تعطیل می‌شوند. در اصلاح نظام بازار لازم است افرادی که با مردم همراه هستند، تقویت شوند و آنها که با قوانین همراهی نمی‌کنند باید تعطیل شوند.

برادران همچنین اضافه کرد:

آن دسته از واحدهای صنفی که به هر دلیلی هنوز کد شناسه دریافت نکرده‌اند و تعداد زیادی کالا در انبار دارند با دریافت معرفی‌نامه از اتحادیه، ۲ ماه فرصت استفاده از شناسه اظهاری دارند تا بتوانند این کالاها را تعیین تکلیف کرده، بفروشد یا مرجوع کنند.

وی تاکید کرد:

انتظار می‌رود تا کمیسیون فنی اتحادیه‌ها به تعداد محدود و معدودی از اعضای خود این معرفی نامه را بدهند. در ضمن شرایط ثبت شناسه اظهاری در سامانه جامع تجارت نیز ایجاد خواهد شد.

شناسه اظهاری لوازم یدکی خودرو اجباری شد
این مقام مسوول تصریح‌ کرد:

ساماندهی بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو با شناسه دار شدن اقلام پایان نمی‌یابد و در مرحله بعد ضمانت دار شدن آنها الزامی می شود و پس از آن اعلام می کنیم که در هر کدام از قطعات، کدام برند بیشترین رضایت مشتری را دارند و همه اینها به نظم دهی بازار کمک خواهد کرد.

وی بیان‌ داشت:

در همان سال ۳.۵ میلیارد دلار واردات رسمی در کشور ثبت شد، اما مشاهدات میدانی و گزارش‎‌های غیر رسمی گواه آن است که فاصله زیادی بین آمارهای رسمی و حقیقت بازار وجود دارد و معنای آن این است که نیازمند شفاف ‌سازی در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو هستیم.

وی افزود:

در بخش لوازم یدکی و قطعات خودرو به دلیل این که ارتباط مستقیمی با جان انسان‌ها دارد، باید شرایطی مهیا شود که قطعات با استاندارهای بین المللی و کیفیت بالا تولید شود. اگر این شرایط فراهم شود به‌ طور قطع تمایل برای استفاده بیشتر از تولیدات داخلی افزایش می‌یابد.

وی ادامه‌ داد:

برخی دیگر از اقلام لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز از ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ حق توزیع بدون شناسه کالا ندارند و فعالان تولیدی، وارد کننده و توزیع کننده باید با ثبت کد نقش خود در سامانه جامع تجارت، ادامه فعالیت دهند؛ در غیر این صورت فعالیت ایشان غیر قانونی خواهد بود و از سوی بازرسان با متخلفان برخورد می شود.

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق