روانشناسی لاغری، آشنایی با ارتباط میان روانشناسی و لاغری


روانشناسی لاغری، آشنایی با ارتباط میان روانشناسی و لاغری

روانشناسی تغذیه رشته ای است که ارتباط میان روانشناسی و تاثیر آثار مختلف بر روانمان با کاهش وزن را بررسی می کند. قطعا در زندگی هر شخص تنش ها و مشکلاتی وجود دارد که تاثیرات بسیاری بر روان و ذهن او می گذارد. گاهی اوقات شخص برای رهایی از...

روانشناسی تغذیه رشته ای است که ارتباط میان روانشناسی و تاثیر آثار مختلف بر روانمان با کاهش وزن را بررسی می کند. قطعا در زندگی هر شخص تنش ها و مشکلاتی وجود دارد که تاثیرات بسیاری بر روان و ذهن او می گذارد. گاهی اوقات شخص برای رهایی از مشکلات روحی و تنش ها برخی رفتار های تکرار شونده را انجام می دهد. یکی از این رفتار های تکرار شونده پرخوری می باشد. افرادی که درگیر مسائل و مشکلاتی شده اند و پس از پرخوری های مکرر تصمیم به رژیم می گیرند در ابتدا به خوبی به رژیم و برنامه غذاییشان پایبند هستند و به خوبی وزن کم می کنند اما با گذشت مدت کمی دوباره پرخوری کردن را شروع می کنند. در واقع در ابتدا باید مشکل و تنش روانی و ذهنی فرد حل شود تا بتواند به آنچه می خواهد برسد و از این پرخوری مضر و عصبی دوری کند.

آشنایی با تله هایی که ما را به سمت پرخوری می کشانند.

تله عدم اراده

ما همواره در حال استفاده از اراده خود هستیم. در هر لحظه حتی برای انجام کوچک ترین کار ها تصمیماتی اتخاذ می کنیم. کار هایی مانند رفتن به مجلس یا مهمانی، پختن غذا، افکار ما در مورد آینده و کار هایی که قرار است انجام دهیم همه از اراده ی ما نشات می گیرند و با این اعمال و افکار در حقیقت درحال استفاده از انرژی و شارژ روانی خود هستیم. در حقیقت افرادی که می گویند تا ظهر به خوبی می توانند به رژیم غذایی خود پایبند باشند و غروب و شب دیگر به آن توجهی نمی کنند در هنگام اتمام انرژی روانی سعی می کنند با پرخوری آن را تامین کنند. با یادگیری برخی روش ها برای تنظیم اراده دیگر از پرخوری برای تامین انرژی روانی لازم استفاده نخواهید کرد.

تله سخت گیری در رژیم

برخی در جهت رسیدن به هدفشان یعنی رعایت رژیم و وزن کم کردن خودشان را تحت فشار قرار می دهند و به شکل نادرستی به خود سخت می گیرند. این افراد خودشان را یک زندانی تصور می کنند که هرگز نمی توانند خوراکی ها و غذاهایی که دوست دارند را بخورند. چنین افرادی برای رهایی از این طرز فکر و آزاد شدن از این زندان فکری و روانی در هنگام رژیم بهتر است روی آنچه که مجوز دارند میل کنند تمرکز و توجه کنند و فکر و تمرکزشان را معطوف به آنچه که نمی توانند بخورند نکنند.

تله هیجانات و احساسات

در حقیقت ریشه اصلی و اساسی پرخوری های هر شخص احساسات و هیجانات او می باشد. هنگامی که شخصی دچار استرس و اضطراب می شود سعی می کند این هیجانات منفی را با روی آوردن به انجام یک کار لذت بخش آرام کند. یکی از کارهای لذت بخش و همچنین آسان و راحت خوردن غذاهای محبوب است که برای دقایقی فرد را از درگیری های فکری جدا می کند. اما این کار نه تنها ذهن فرد را آرام نمی کند بلکه او را به منفی گویی می کشاند و شخص خود را به خاطر شکستن رژیمش بسیار سرزنش می کند. اضطراب فرد با این افکار منفی بیشتر می شود و مجدد به پرخوری روی می آورد. فرد در این حالت وارد چرخه ای بی پایان می شود و نمی تواند خودش را از پرخوری نجات دهد. برای رهایی یافتن از این مشکل فرد باید به دنبال راه حل اصولی و درست برای رفع و حل هیجانات منفی خود باشد و پر خوری کردن استرس و اضطراب او را تسکین نمی دهد.

روانشناسی لاغری، آشنایی با ارتباط میان روانشناسی و لاغری

تله حمایت نکردن دیگران در جهت رژیم و کاهش وزن

گاهی اوقات اطرافیان به جای حمایت از شما و رژیمتان تنها شما را تحت فشار قرار می دهند و سعی می کنند با گفتن جملاتی که این حس را به شما القا می کنند که رژیم گرفتن امری بیهوده است یا یک بار پرخوری اتفاقی را رقم نمی زند، پایبندی و استمرارتان در این مسیر را بر هم زنند. برای حل این مشکل بهترین راهکار این است که توجه و تمرکزتان را نسبت به حرف دیگران به حداقل برسانید و سعی کنید خودتان از آنچه به آن مطمئن هستید حمایت کنید. برای اینکه تبدیل به بزرگترین حامی خودتان شوید نیاز است در ابتدا مهارت دوست داشتن خودتان را کسب کنید.

تله بی نقض گرایی

افراد بی نقض گرا معتقدند که در صورت شروع هر کاری باید آن را به بهترین شکل به پایان برسانند در غیر این صورت کاری را شروع نمی کنند. همچنین این افراد اگر گاهی حس کنند که کارشان طبق برنامه های مشخص شده اشان پیش نمی رود و در بهترین حالت قرار ندارد ترجیح می دهند دیگر آن کار را ادامه ندهند و رهایش کنند. به طور مثال هنگامی که افراد بی نقض گرا رژیم خود را آغاز می کنند، آن را به طور دقیق پیگیری می کنند و ممکن است در کنار آن فعالیت های ورزشی هم انجام دهند. اما در صورتی که مشکلی بروز کند و آنها درگیر اتفاقی شوند و نتوانند به خوبی از رژیم غذایی خود پیروی کنند، به تدریج پیروی از رژیم را ترک می کنند و در حقیقت توانایی انجام این کار در خود نمی بینند. آنها ابتدا انجام کاری که در آن به مشکل برخورده اند را به هفته ای دیگر موکول می کنند و سعی در بهانه تراشی دارند. اگر اتفاق دیگری در هفته ی بعد بیافتد در نهایت انجام آن کار را ترک می کنند.

تله بیکاری و بی حوصلگی

گاهی وقتی که کاری برای انجام دادن ندارید یا بی حوصله شده اید به سراغ یخچال می روید و پرخوری را آغاز می کنید. حتی شما احساس گرسنگی نمی کنید یا خوراکی مورد علاقه شما در یخچال وجود ندارد اما در نهایت این کار را انجام می دهید. راه حل این امر ایجاد تفریحات و برنامه های جدید و انجام دادن آنها در زمان بی حوصلگی و بیکاری است. شما با انجام این تکنیک می توانید از پرخوری در زمان بی حوصلگی جلوگیری کنید.

از لحاظ روانی و ذهنی تله های بسیاری وجود دارد که سبب می شود نتوانید رژیم خود را رعایت کنید. وجود این تله های ذهنی و ارتباط آنها با کاهش وزن و رعایت رژیم ضرورت رشته روانشناسی تغذیه را ثابت می کند. شما برای خنثی و رفع کردن این تله ها می توانید به یک روانشناس تغذیه که در این زمینه مهارت دارد مراجعه کنید و در جلسات روان درمانی شرکت کنید تا مشکل شما ریشه یابی شود. در صورتی که نتوانستید یک روانشناس مناسب برای رفع تله های ذهنی خود پیدا کنید می توانید به وب سایت های فعال در این زمینه مراجعه کنید. یکی از وبسایت های فعال در زمینه روانشناسی سایت فارسی بیوتی است. سایت فارسی بیوتی به صورت کامل و جامع در باب موضوعات روانشناسی مانند روانشناسی اعتیاد، زوجین، خانواده و کودک و نوجوان فعالیت دارد که می توانید به آن مراجعه کنید.

امتیاز دهید: post

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی