چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا


چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

چری تیگو ۵، یکی از محصولات با سابقه در سبد مدیران خودرو محسوب می‌شود. این کراس‌اور، سال ۱۳۹۴ به بازار ایران رسید و ظاهرا با اتمام مونتاژ در سال ۱۴۰۰ مواجه شده است. نسخه‌های دست دوم تیگو ۵، هم‌اکنون با قیمت ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان معامله...

چری تیگو ۵، یکی از محصولات با سابقه در سبد مدیران خودرو محسوب می‌شود. این کراس‌اور، سال ۱۳۹۴ به بازار ایران رسید و ظاهرا با اتمام مونتاژ در سال ۱۴۰۰ مواجه شده است. نسخه‌های دست دوم تیگو ۵، هم‌اکنون با قیمت ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شوند.

شرکت خودروسازی چری در شهر ووهو در استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) کشور چین فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به‌کار کرد. چری خودرو، هم‌اکنون رتبه‌ی دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ششصدهزار دستگاه در سال به‌خود اختصاص داده است. چری علاوه‌بر تولیدات خود، برای شرکت‌های مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ می‌کند و درمجموع، نزدیک به یک‌چهارم کل تولیدات این شرکت به خارج از چین صادر می‌شوند. پیش از هر چیز باید یادآوری کنیم خودروهای برند MVM هم زیرمجموعه‌ی شرکت چری هستند و در کشور چین با همان نام چری شناخته می‌شوند. به‌نظر می‌رسد نام و لوگوی MVM صرفا به درخواست نماینده‌ی فروش این شرکت در ایران، روی بعضی خودروهای چری گذاشته شد. در تاریخ شرکت چری، MVM صرفا لقبی برای خودروی QQ3 است که در ایران با نام MVM110 می‌شناسیم.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

واژه‌ی تیگو (Tiggo) در شرکت چری، مخصوص کراس‌اورهای این برند است. درواقع، اولین تیگو در بازار ایران ام وی ام X33 بود که هنوزهم از مهم‌ترین تولیدات چری است. این خودرو، سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و همچنان با تکیه بر پلتفرم اولیه، پس از چند تغییرچهره تولید می‌شود. مدیران خودرو هر سه مدل تیگو ۳ را به ایران وارد کرده است. این سه مدل عبارت‌اند از: مدل پایه و فیس‌لیفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴. چری تیگو ۳ یا همان ام‌وی‌ام ایکس ۳۳، امروزه در چین، روسیه، اروگوئه، مصر، اندونزی و کرمان موتور ایران تولید می‌شود. آخرین مدل این خودرو در ایران، کد X33 S اسپرت دارد تا متفاوت از مدل‌های قبلی تشخیص داده شود.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

تیگو ۵ سال ۲۰۱۳ توسط چری رونمایی شد و سال ۲۰۲۱ به اتمام تولید رسید. این مدل، دو نوع پیشرانه‌ شامل ۲ لیتر تنفس طبیعی و ۱/۵ لیتر توربوشارژ داشت. برای ایران، غالب تولیدات تیگو ۵ مجهز به موتور ۲ لیتر با گیربکس CVT هستند و صرفا چند نمونه در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ با پیشرانه‌ی توربوشارژ مشابه تیگو ۷ مونتاژ شدند. تیگو ۵ مونتاژ مدیران خودرو، ۶ تیپ اکسلنت، لاکچری، لاکچری اسپرت، IE ، IL و TE دارد که مدل TE دارای موتور ۱/۵ لیتر توربو است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی چری تیگو ۵

چری در بیشتر خودروهای تولیدی خود از برندهای دیگری، خصوصا تویوتا و سوزوکی الهام گرفته است. همان‌طور که تیگو ۳ قدیمی (که در ایران به نام نسل اول X۳۳ شناخته می‌شود) را بسیار شبیه به تویوتا راو۴ مدل ۲۰۰۱ عرضه کرد و بعدا دنباله‌روی سوزوکی ویتارا شد، در تیگو ۵ هم به‌وضوح تلاش کرده است چراغ‌هایی مشابه تویوتا فورچونر ۲۰۰۸ در اندازه‌‌ای کوچک‌تر بسازد و البته در جلوپنجره و نمای مقابل، نگاهی جسورانه به رنجروور داشته باشد. در مجموع و با توجه به سابقه‌ی نه‌چندان طولانی برند چری در زمان رونمایی تیگو ۵ و البته اصالت چینی آن، می‌توان از نمای روبروی تیگو ۵ رضایت داشت. هرچند که این خودرو، دلفریب و چشم‌نواز نیست، نمی‌توان آن را زشت به‌حساب آورد.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

در نمای جانبی و خصوصا در نگاه اول، تیگو ۵ اصلا خودرویی چینی با طراحی پیش‌پاافتاده نیست و برعکس نوعی پختگی در ظاهر آن دیده می‌شود. شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسان چری دست به کپی‌برداری‌های هوشمندانه‌ای از کراس‌اوری مطرح ژاپنی زده‌اند؛ اما باید قبول کرد این حرکت هنرمندانه و با ظرافت انجام شده است. یک خط هدایت‌کننده از چراغ‌ عقب تا روی دستگیره‌ها دیده می‌شود که همراه‌با خطوط روی گلگیر، به‌خوبی بدنه را حجم داده و جذاب می‌کند. از سویی دیگر، سقف دارای شیبی ملایم به سمت عقب است و پنجره‌ها، شبیه آنچه در نیسان ایکس‌تریل بازار ایران دیده‌ایم، دارای قابی فلزی و براق هستند. از سپر جلو تا زیر گلگیرها و رکاب، با پلاستیک سخت پوشانده شده است که در هنگام حرکت در مسیرهای خارج جاده و گل‌آلود از رنگ و بدنه‌ی خودرو محافظت می‌کند. این ادوات پلاستیکی، طبیعتا با هدف سازنده برای عرضه‌ی کراس‌اور لوکس، در تضاد هستند. چنین شرایطی در X33 به عنوان خودروی ارزان‌تر، کم‌تر به چشم می‌خورد.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

در نمای پشت، مثل همیشه چینی‌ها کمی بی‌دقت عمل کرده‌اند و علاقه‌ی شدید آن‌ها به چراغ‌های بزرگ، در تیگو ۵ دیده می‌شود. شاید این چراغ‌ها به‌تنهایی زیبا باشند؛ اما در مجموع نسبت به کل جثه‌ی تیگو ۵ که چندان بزرگ نیست، توی ذوق می‌زند. اگزوز به‌خوبی داخل سپر جای گرفته است و سراگزوزهای فلزی حالتی سه‌گوشه و هماهنگ با نمای عقب دارند. حجم‌دهی در این بخش از تیگو ۵ هم به‌خوبی انجام شده است و برجستگی‌ها، نمای اسپرت و جذابی (در مقایسه با دیگر‌ چینی‌هایی که در ایران دیده‌ایم) به آن داده‌اند. در این قسمت هم، برای ما تا حدودی ایده گرفتن از نیسان ایکس‌تریل تداعی می‌شود.

نمای داخلی و طراحی کابین چری تیگو ۵

اتاق و فضای سرنشین، مهم‌ترین تفاوت تیگو ۵ با X33 است. این خودرو نه‌تنها سقف بلندتر و جای بیشتر برای افراد بلندقد دارد، بلکه مواد باکیفیت بهتر و طراحی لوکس‌تر نسبت به X33 ارائه می‌دهد.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

کلیت داشبورد به هیوندای سانتافه نسل سوم (موجود در ایران) شباهت‌هایی دارد. صندلی‌ها چرم هستند و داخل داشبورد هم از پلاستیک بی‌کیفیتی که در اکثر تولیدات چری (خصوصا انواع MVM) دیده می‌شد، استفاده نشده است. ادوات نقره‌ای رنگ کابین راضی‌کنننده هستند و چیدمان نمایشگر و دکمه‌ها باگذشت ۱۰ سال از زمان رونمایی، چندان قدیمی به نظر نمی‌رسد.

داشبورد دارای دو بخش بالا و پایین است که در نمونه‌ی واردشده به ایران، به ترتیب سیاه و کرم روشن هستند. پشت فرمان، طرح سیلندری شبیه به جک S5 وجود دارد که البته برای خودروهای امروزی، از مد افتاده و خسته‌کننده محسوب می‌شود اما در زمان تولید، مرسوم بود. در این بخش، رنگ‌پس زمینه‌ی آبی استفاده شده و یک نمایشگر رنگی برای کامیپوتر سفر نصب شده است.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

در مجموع، مواد نرم داخل تودری‌ها، چرم مصنوعی صندلی، فرمان باکیفیت در کلاس خودروهای چینی و طراحی کاربرپسند، نکات مثبت تیگو ۵ برای سرنشینان داخل کابین هستند.

پیشرانه و شرایط فنی چری تیگو ۵

پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۲ لیتری به حجم دقیق ۱۹۷۱ سی‌سی برای تیگو ۵ در نظر گرفته شده است که در دور موتور ۵۷۰۰ دور در دقیقه حداکثر توان ۱۳۶ اسب‌بخار تولید می‌کند و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور هم در دور موتور ۴۵۰۰ دور در دقیقه به همراه دارد. جعبه‌دنده‌ی این خودرو در مدل پایه، ۵ سرعته دستی و در نسخه‌های بالاتر CVT مجهز است.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

میانگین مصرف سوخت تیگو ۵ حدود ۸/۵ تا ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و رانندگان ایرانی، متوسط مصرف سوخت را ۹/۵ لیتر اعلام کرده‌اند. تیگو ۵ با پیشرانه‌ی ۲ لیتری موجود در ایران، بیش از ۱۳ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان لازم دارد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌دهد. این خودرو در تمام نسخه‌های دنیا، صرفا دیفرانسیل جلو است. نوع دنده‌خودکار تیگو ۵ به جعبه‌ دنده‌ی CVT‌ مجهز است که در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، ۷ ضریب دنده‌ی تعیین‌شده در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا بتواند شرایط مشابهی با جعبه‌دنده‌های خودکار معمولی تجربه کند.

دیگر مدل تیگو ۵ که به تعداد محدود در ایران عرضه شده، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ دارد. نسخه‌ی TE با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر، حدود ۱۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. از نظر مصرف سوخت، تیگو ۵ توربو عملکرد بهتری نسبته به مدل دو لیتر تنفس طبیعی دارد و حدود ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می‌کند.

تجهیزات رفاهی و امکانات ایمنی چری تیگو ۵

صندلی‌های تیگو همان‌طور که اشاره کردیم، چرم و در ردیف جلو برقی هستند. مانیتور ۷.۵ اینچی لمسی از طریق USB با گوشی‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کند و عملکرد مناسب آن با دوربین دید عقب خیلی در ساده‌تر کردن پارک این خودرو نقش داشته است. فرمان تلسکوپی و برقی تیگو ۵ به‌خوبی تنظیم می‌شود و آینه‌های بغل‌ هم به‌صورت خودکار، قابل جمع شدن هستند. سانروف برقی و تهویه مطبوع خودکار، استارت بدون کلید، آینه‌ی وسط ضد بازتاب و حسگر پارک از دیگر ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود که شاید در مقایسه با کره‌ای‌ها نتوانیم آن‌ها را امکانات رفاهی قابل توجهی بنامیم؛ اما به هر حال این امکانات در هیچ یک از محصولات تولید داخل دیده نمی‌شوند.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

تیگو ۵ در کشورمان با دو تیپ MT و CVT عرضه می‌شود که نوع CVT (دنده خودکار) به سه زیرگروه کامفورت، لاکچری و اکسلنت تقسیم می‌شود. نوع MT به عنوان ارزان‌ترین نسخه دارای حسگر پارک، فرمان برقی تلسکوپی، چراغ رانندگی در روز و آینه‌های برقی جمع‌شونده است. مدل کامفورت علاوه بر آپشن‌های گفته‌شده و جعبه‌دنده خودکار با استارت بدون کلید، کروزکنترل، نمایشگر ۷ اینچ، دوربین پارک و صندلی‌های چرمی همراه است. آپشن‌های صندلی جلوی برقی، تهویه مطبوع خودکار و سانروف برقی در مدل‌های لاکچری و اکسلنت ارائه می‌شود. تفاوت نسخه اکسلنت با لاکچری در داشتن گرم‌کن داخل صندلی، تعداد بیشتر ایربگ‌ها و فناوری کنترل پایداری (ESP) است.

مجموعه‌ی امکانات رفاهی و ایمنی چری تیگو ۵ در کامل‌ترین نسخه؛ ترمز دیسکی در جلو و عقب با فناوری‌های ABS ، EBD ، ESP ، کنترل لغزش هنگام شتاب‌گیری (ASR)، حفظ خودرو در شیب (HHC) و تقویت ترمز اضطراری EBA، چهار کیسه هوا برای سرنشیان جلو، نمایشگر لمسی ۷ اینچ با ناوبری فارسی و نقشه‌های مرتبط با شهرهای ایران، رینگ ۱۷ اینچی، فرمان با روکش چرمی، استارت دکمه ای، تهویه خودکار، کروز کنترل، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور پارک، دوربین عقب و روشنایی روز هستند.

به گفته‌ی شرکت چری، این خودرو دارای ۵ ستاره از سازمان رسمی استاندارد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) است. البته ما در سایت رسمی این سازمان، فیلم رسمی از تست تصادف تیگو ۵ را پیدا نکردیم و البته نتایج این تست‌ها هم مشخص نیست. از سویی دیگر می‌توان اطمینان داست تیگو ۵ به عنوان محصول صادراتی چری در روسیه، شرق آسیا و امریکای جنوبی، استقامت بدنه‌ی بهتری نسبت به تولیدات ایران خودرو و سایپا داشته باشد.

قیمت و کیفیت رانندگی چری تیگو ۵ در مقایسه با رقبا

پیش از هر چیز باید متوجه این موضوع باشیم که مبلغ پرداختی برای تیگو ۵ کمتر از نصف کراس‌اورهای مطرح کره‌ای است، پس انتظارات خریدار هم باید متناسب با مبلغ پرداختی باشد.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

نقطه‌ی قوت تیگو ۵، کیفیت کابین و ضعف اصلی در پیشرانه است. وقتی وارد کابین تیگو ۵ می‌شوید، کیفیت ساخت و راحتی صندلی‌ها رضایت‌بخش است؛ اما به هنگام شتاب‌گیری و رسیدن به سرعت‌های بالا، شرایط ناامیدکننده خواهد بود. قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار برای وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی این کراس‌اور کافی نیست و شما خیلی دیر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهید رسید. از سویی دیگر، آپشن‌های این خودرو در نسخه پایه (MT) با گیربکس دستی چندان جالب نیستند. فقدان سیستم دو دیفرانسیل در تمام مدل‌های تیگو ۵ باعث می‌شود، پرداخت مبلغ ۸۰۰ میلیون تومانی برای نمونه‌های دست دوم کم‌کار، توجیح نداشته باشد و خریدار را به پرداخت مبلغ بیشتر برای سوزوکی گرند ویتارا تشویق کند.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

از دیدگاه نگارنده، X55 مدیران خودرو با پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربو و گیربکس اتوماتیک غیر CVT، ارزش خرید بالاتری نسبت به تیگو ۵ دست دوم مدل بالا دارد. هم‌اکنون X55 مدل ۱۳۹۹ با کارکرد حدود ۳۰ هزار کیلومتر، ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. مدل جدید X55 با نام X55 پرو، از گیربکس CVT استفاده می‌کند و حدود ۹۰۰ میلیون تومان در نسخه‌ی صفر کیلومتر، قیمت‌گذاری شده است. هم‌چنین چری تیگو ۷ دست دوم هم با بودجه‌ی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان در بازار وجود دارد.

چری تیگو 5 دست دوم؛ مشخصات، قیمت و مقایسه با رقبا

در واقع تیگو ۵ معمولی (موتور ۲ لیتر CVT) صرفا اتاق بزرگ‌تر و ظاهر جذاب‌تر نسبت به X33 دارد؛ اما از نظر فنی متفاوت نیست. چری تیگو ۵ وزن بیشتری دارد و به همین دلیل، از نظر شتاب‌گیری، صعیف‌تر از X33 عمل می‌کند. در عوض خریدار تیگو ۵، صندلی‌های راحت‌تر و کمی امکانات بیشتر در اختیار خواهد داشت. انتخاب بین این خودروها به سلیقه‌ی مخاطب بستگی دارد اما از دیدگاه نگارنده، خرید X33 صفر کیلومتر جدید با قیمت‌ مشابه تیگو ۵ دست دوم، همراه گیربکس اتوماتیک دنده‌ای (غیر CVT) منطقی‌تر است.

در جدول زیر، فهرستی از خودروهای بازار ایران که قابل مقایسه و رقابت با تیگو ۵ چری هستند آورده شده است.

مشخصاتجک S5 دنده دستیجک S5 دنده اتوماتیکپژو ۲۰۰۸ توربوچری تیگو ۵چانگان CS35سانگ یانگ تیوولیلیفان X60بی‌وای‌دی S6MVM X33 اسپرت
تعداد سیلندر۴- خطی۴- خطی۳-خطی۴-خطی۴-خطی۴-خطی۴-خطی۴-خطی۴-خطی
حجم موتور (سی سی)۱۹۹۷۱۹۹۷۱۶۰۰۱۹۷۱۱۵۹۸۱۵۹۷۱۷۹۴۲۴۰۰۱۹۷۱
حداکثر توان (اسب‌بخار)۱۷۴۱۷۴۱۶۰۱۳۹۱۲۳۱۲۸۱۳۱۱۶۰۱۳۴
استاندارد آلایندگییورو ۵یورو ۵یورو ۶یورو ۵یورو ۴یورو ۶یورو ۳
حجم باک (لیتر)۵۵۵۵۵۰۵۵۵۲۴۷۵۵۷۲۵۵
مصرف سوخت ترکیبی (L٫۱۰۰ Km)۷٫۸۷٫۲۶٫۸۸.۹۷٫۲۷٫۲۸٫۲۹٫۸نا مشخص
جعبه‌دنده۶ سرعته دستی۶ سرعته خودکار دو کلاچه۶ سرعته خودکارCVT۴ سرعته خودکار۶ سرعته خودکار تیپ ترونیک۵ سرعته دستی۶ سرعته دوکلاچهCVT و ۵ سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت (Km٫h)۱۸۰۱۸۰۱۸۸۱۶۵۱۸۰۱۷۵۱۷۰۱۸۵۱۷۵
زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت۱۰۱۰.۵۸٫۸۱۳۱۵۱۲۱۵۱۴۱۳.۴
وزن (کیلوگرم)۱۵۰۵۱۵۴۵۱۱۵۰۱۵۳۷۱۲۹۰۱۳۰۰۱۳۳۰۱۶۹۵۱۴۲۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...