قانون‌گذاری رمزارزها همانند برجام فرسایشی می‌شود؟


قانون‌گذاری رمزارزها همانند برجام فرسایشی می‌شود؟

قربانی؛ رئیس کمیسیون فین تک سازمان نصر گفت: رقابت با بانک و بورس کار را برای رمزارزها سخت کرده است. رمز ارزها نیازمند اعتماد هستند که روند کسب اعتماد در جوامع بسیار پیچیده و البته در ایران مراحل قانون‌گذاری نیز فرسایشی شده است. فعلاً چاره‌ای وجود...

طرح قانون‌گذاری برای بازار ارزهای دیجیتال از سوی نمایندگان مجلس یازدهم ارائه شد اما به نتیجه‌ای نرسید. اصلی‌ترین متولی اصلی قانون‌گذاری برای رمز ارزها بانک مرکزی است. در مرحله بعد وزارت نیرو با همکاری وزارت صمت وظیفه تأمین برق مورد نیاز این صنایع را بر عهده دارد. هنوز طرحی از سمت دولت و بانک مرکزی به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده و بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی تنها درگیر رمز ارز ملی است. به تازگی نیز علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل نبود یک قانون جامع برای فعالیت در حوزه رمز ارزها کمیسیون اصل نود نسبت به طرز کار دستگاه‌های اجرایی ورود کرد و صحبت‌های همه بخش‌های ذی‌نفع به سمع و نظر اعضای کمیسیون رسید. بزرگ‌ترین دغدغه فعالین بازار روند فرسایشی قانون‌گذاری است. با این روند کسب‌وکارهای مرتبط با ارز دیجیتال توانایی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آینده ندارند. در این خصوص گفتگویی با یکی از اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

رقابت سخت رمز ارزها با صنعت بانکداری و بورس

رضا قربانی؛ رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: از عمر رمز ارزها تنها ۱۳ سال گذشته است و در دنیا موضوعی جدید است. ارزهای دیجیتال به دنبال رقابت با صنایع بزرگی مثل بانکداری و بورس هستند. صنعت بانکی بیش از ۴۰۰ سال در دنیا قدمت دارد. بانکداری مدرن هم بیش از ۱۰۰ سال از عمرش می‌گذرد. بازار سرمایه نیز در دنیا حدود ۵۰۰ سال سابقه دارد. ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۲۵ سال است که بورس را به صورت حرفه‌ای فعال کرده است.

قانون‌گذاری رمزارزها همانند برجام فرسایشی می‌شود؟

قربانی اظهار کرد: این رقابت کار ارزهای دیجیتال را سخت کرده است و روند فعلی در دنیا طبیعی است. نباید با سرعت پیشرفت و قانون‌گذاری بانکداری و بورس مقایسه کنیم. رمز ارزها نیازمند اعتماد هستند که روند کسب اعتماد در جوامع بسیار پیچیده است. البته در ایران روند قانون‌گذاری فرسایشی شده است. فعلاً چاره‌ای وجود ندارد و فعالین این حوزه باید صبور باشند.

رئیس کمیسیون فین تک سازمان نصر ضمن اشاره به همکاری ایران با روسیه و ترکیه در حوزه فناوری گفت: در حوزه رمز ارزها چاره‌ای جز ارتباط با دنیا نداریم. بحث بلاک چین، رمز ارز و فین تک در کشورهای خارج از ایران متولد شده است. ایران به دلایل مختلف توان ارتباط با تمامی کشورها را ندارد. در نتیجه با کشورهای اطرافمان مثل روسیه و ترکیه که همانند ما محدودیت‌هایی دارند، امکان برقراری مراودات داریم. استفاده از این فرصت برای ایران ضروری است. باید فضای مراودات رسمی را در حوزه بلاک چین و رمز ارز بزرگ‌تر کنیم. در فضای غیررسمی مشکلات برطرف نخواهد شد.

رمز ارزها در کدام حوزه قانون دارند؟

استفاده از بیت کوین در ایران جرم نیست اما ماینیگ خانگی غیرقانونی و دادستانی حکم ورود به منازل را نیز صادر کرده است. همچنین واردات تجهیزات استخراج قانونی است و برای دستگاه‌های استخراج (ASIC) ردیف کالا مشخص شده؛ البته واردات این دستگاه‌ها مشروط به دریافت مجوز از وزارت صمت است. نکته مهم در خصوص ورود بانک‌ها، صرافی‌ها و مؤسسات مالی به حوزه رمز ارزها است که در حال حاضر مجاز به ورود نیستند. در خصوص طرح شکایت و جرم انگاری نیز همانند جرائم کیفری و پرونده‌های حقوقی با این حوزه برخورد می‌شود. پیرامون بحث فقهی نیز بین مراجع اختلاف نظر است. البته در فتوای رهبری اشاره شده است که «به طور کلی حکم خرید و فروش و تولید ارزهای دیجیتال تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق