سناریوی اصلی تل‌آویو در جنگ غزه؛ تحمیل موازنه‌های جدید بر روند مذاکرات وین


سناریوی اصلی تل‌آویو در جنگ غزه؛ تحمیل موازنه‌های جدید بر روند مذاکرات وین

یک روزنامه لبنانی هدف اصلی از تجاوز جدید تل‌آویو به غزه و تلاش برای حذف جنبش جهاد اسلامی را تحمیل موازنه‌های جدید بر فلسطین، روند مذاکرات هسته‌ای ایران و مذاکرات ترسیم مرزها با لبنان اعلام کرد.

سناریوی اصلی تل‌آویو در جنگ غزه؛ تحمیل موازنه‌های جدید بر روند مذاکرات وین

به گزارش راهبرد معاصر بدون هیچ مقدمه‌ای نظامی، رژیم صهیونیستی تجاوز نظامی جدید علیه غزه را از روز جمعه گذشته (۱۴ مرداد)، آغاز کرد و به صراحت مدعی شد که این یک عملیات برای هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی است. این عملیات نظامی پس از آن آغاز شد که این رژیم ابتدا «بسام السعدی» از رهبران جنبش جهاد اسلامی را در کرانه باختری دستگیر کرد. میانجیگری مصر برای پایان دادن به تنش ایجاد شده پس از بازداشت این رهبر جهاد اسلامی به جایی نرسید و سرانجام، در روز جمعه پیش (۱۴ مرداد)، رژیم صهیونیستی تحت عنوان «سپیده دم»، عملیات علیه نوار غزه را آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد.

امروز یکشنبه، برای سومین روز متوالی عملیات نظامی صهیونیست‌ها علیه نوار غزه ادامه دارد و وزارت بهداشت فلسطین از افزایش شمار شهدا به ۳۲ نفر از جمله ۶ کودک و افزایش تعداد مجروحان به ۲۱۵ نفر خبر داد.

هدف اعلامی تل آویو از تجاوز جدید به غزه؛ نابودی جهاد اسلامی

روزنامه لبنانی «البناء» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که رژیم صهیونیستی در دور جدید حملاتش به نوار غزه به صراحت مدعی شد که این عملیات صرفا محدود به جنبش جهاد اسلامی است تا از این طریق از جنبش مقاومت حماس بخواهد که در این میان، بی‌طرف بماند و از دیگر سو، نقش میانجیگر مصر فشارهای قطر و ترکیه را علیه حماس فعال سازد تا این جنبش پیش از آن‌که تصمیم بگیرد در این رویارویی شرکت کند، برای چندین روز منتظر نتایج آن بماند. ضمن این‌که اسرائیل به این امید بسته که در طول این مدت از جهاد اسلامی خلاص شود و برای دستیابی به توافقاتی با حماس درباره محاصره نوار غزه آماده شود.

نویسنده در ادامه، نوشت که هدف اعلامی تل‌آویو از آغاز این عملیات نظامی جدید، حذف جنبش جهاد اسلامی و رهایی از دست آن است. اما دلیل تاکید تل‌آویو بر ضرورت خلاصی از دست جهاد اسلامی در شرایط کنونی، کاملا به تقلای تل‌آویو و واشنگتن برای ایجاد موازنه‌های جدید و تحمیل آن بر روند منازعه با فلسطین، مذاکرات هسته‌ای ایران و مذاکرات ترسیم مرزها با لبنان مرتبط است.

تشابه تجاوز جدید به غزه با جنگ ۲۰۰۶ علیه لبنان

بر اساس این یادداشت، منابع آگاه پیگیر تحولات جنگ جدید اسرائیل می‌گویند که این جنگ، یادآور فضای جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ است که هدف از آن درهم شکستن حزب الله با هدف ایجاد موازنه‌های جدید در جبهه رویارویی با لبنان بود. اما این اقدام با قصد اعلام شده آمریکا مبنی بر ایجاد یک خاورمیانه جدید از طریق ایجاد موازنه‌های جدید تحمیل شده و خلاص شدن از دست مقاومت لبنان در صورت موفقیت در جنگ در دستیابی به اهداف خود، همراه بود. امری که می‌توانست بر معادلات و موازنه‌های موجود در مقابل سوریه و ایران در آن زمان تاثیر بگذارد.

تقلای آمریکا و اسرائیل برای تحمیل معادلات جدید منطقه‌ای و بین‌المللی

اما امروز، به گفته این منابع، آمریکا و رژیم اشغالگر در دوراهی ناتوانی در جنگ با کشورها و نیروهای محور مقاومت و ناتوانی در تحمل تبعات سازش‌ها چه در خصوص آینده توافق هسته‌ای با شروط ایرانی، مذاکرات با لبنان در پی تهدیدهای مقاومت در پرونده‌های نفت و گاز، آینده محاصره نوار غزه و آغاز به کار بنادر و فرودگاه‌های غزه، قرار دارند. در چنین شرایطی قرعه به نام جنبش جهاد اسلامی افتاد تا رژیم صهیونیستی با رهایی از دست آن، یک ورودی جدید برای تحمیل موازنه‌ها و معادلات جدید بر فلسطینی‌‌ها بیابد. ضمن این‌که در این مدت به همزیستی با حماس تحت فشارهای مصر، قطر و ترکیه نیز دست یابد از این طریق بتواند به یک وضعیت مذاکراتی متفاوت با ایران و لبنان برسد.

این منابع، پیام‌های اسرائیل با هدف بی‌طرف نگه داشتن حماس و تضمین‌های آمریکا و اسرائیل به لبنان در مورد تعیین پرونده مرزی را از هم جدا نمی‌دانند و معتقدند که سخن گفتن از تعویق استخراج نفت از میادین دریای عکا، انتخابات اسرائیل و به تعویق انداختن تکمیل پرونده ترسیم مرزها از یک سو و پیشنهاد اروپا به ایران برای بازگشت به مذاکرات وین درباره پرونده هسته‌ای آن و پاسخ آمریکا به درخواست بازگشت، با یکدیگر مرتبطند به ویژه که روزهای نخست مذاکرات حاکی از آن نبود که واقعاً چیزی به سمت رفتن دوباره به سمت توافق هسته‌ای تغییر کرده باشد.

این منابع بر این باورند که تصمیم آمریکا برای باز گذاشتن دست اسرائیل در عملیات جدید علیه غزه، با هدف آزمایش شانس موفقیت این پروسه است. در صورت حذف «جهاد»، موازنه‌های جدیدی بر روابط آمریکا و اسرائیل با فلسطین و به تبع آن با ایران و لبنان حاکم خواهد شد. در صورت شکست نیز، سکوهای مذاکره آماده حرکت به سمت سازش هستند.

در ادامه این یادداشت آمده است که واکنش «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، به ترور یکی از برجسته‌ترین رهبران این جنبش و هدف قرار دادن مقرهای آن، پس از بیانیه‌ای مبنی بر این‌که اتاق عملیات مشترک غزه، به این اقدام پاسخ خواهد داد، با شلیک موشک‌هایی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه و شهرکهای عسقلان و اشدود تا مجاورت تل آویو آغاز شد. رژیم صهیونیستی نیز، گنبد آهنین خود را برای رهگیری این موشک‌ها فعال کرد و با اعلام وضعیت فوق‌العاده، ۲۵۰۰۰ نیروی ذخیره خود را فراخواند و از شهرک‌نشینان خواست که انتظار نداشته باشند که این عملیات به سرعت به پایان برسد.

در چنین فضایی، چند ساعت و چند روز آینده، پاسخ این سوالات روشن می‌شود که چگونه جنبش حماس فراتر از همبستگی سیاسی عمل و نیروهای کتائب عز‌الدین القسام را وارد این درگیری خواهد کرد؟ میزان توانایی سرایا القدس برای تحمل پیامدهای این رویارویی به صورت انفرادی، حتی با پوشش سیاسی حماس و سایر گروه‌های مقاومت چقدر است؟ آیا رژیم اشغالگر می‌تواند در ازای محدود کردن کارایی موشک‌های پرتاب شده از غزه، یک معادله نظامی را برای دستیابی به موفقیت در غزه تحمیل کند؟

تیر آمریکا و اسرائیل علیه مقاومت به سنگ خواهد خورد

نویسنده در ادامه به نقل از منابع آگاه در مقاومت نوشت که ساعات و روزهای آینده به سران آمریکا و اسرائیل نشان خواهد داد که تمام حساب و کتاب‌ها و شرط‌بندی‌هایی که عملیات تهاجمی کنونی علیه غزه بر اساس آن انجام شده، اشتباه است و شکست عملیات‌های قبلی این بار با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد. تکامل و ادغام نیروهای مقاومت در فلسطین و خارج از فلسطین نهایی و غیرقابل برگشت است و تسویه‌حساب‌ها و سازش‌هایی که هم آمریکا و هم رژیم اشغالگر از آن طفره می روند، چیزی جز حقوق غصب شده‌ای نیست که بازپس گرفته خواهد شد. امتیازاتی که داده خواهد شد، اختیاری نیست که بتوان آن را تایید یا رد کرد. تا زمانی که جایگزین، جنگ است، آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند ریسک کنند./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل