در چهارمین روز مذاکرات وین چه گذشت؟/ 5 ثانیه تا خط پایان فاصله داریم!


در چهارمین روز مذاکرات وین چه گذشت؟/ 5 ثانیه تا خط پایان فاصله داریم!

چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای از ساعاتی قبل آغاز شد و معاون وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ با هم دیدار کردند. برخب از منابع خبری می‌گویند احتمال رسیدن به توافق قوت گرفته و هر کدام از طرفین باید تصمیم سیاسی مهم...

به گزارش تجارت‌نیوز، باقری در چهارمین روز گفتگوها ، امروز با انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها، رایزنی دوجانبه کرد. پیش از آن هم نماینده روسیه در حال مذاکره با انریکه مورا بود.

هنوز خروجی این جلسات مشخص نیست. اما نماینده روسیه در وین اعلام کرد: امروز بار دیگر با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در گفتگوهای وین در مورد برجام ملاقات کردم. به نظر می رسد در حال پیشرفت هستیم و ادامه این روند منجر به دستیابی به توافق نهایی شود.

اولیانوف اعلام کرده که ایرانی‌ها درصدد یافتن راه‌حل هستند. پنج ثانیه تا خط پایان فاصله داریم. موضوعات باقیمانده باید هر چه زودتر حل شود و ما از موضع ایران در خصوص موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس حمایت می کنیم. هدف مذاکرات این است که برجام به طور کامل آنچه را در سال ۲۰۱۵ به دست آوردیم احیا کنیم. اینکه توافق هسته‌ای را احیا و تحریم‌های ایران را رفع کنیم.

رایزنی با دبیر کل سازمان ملل متحد

همچنین ساعتی قبل خبر رسید که وزیر امور خارجه ایران با دبیرکل سازمان ملل گفتگو کرده است. امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش اعلام کرد که ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار جدی است اما نتیجه مذاکرات به این موضوع بستگی دارد که آیا آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد و آیا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هم گفت: ما خواستار تلاش برای بسته شدن پرونده هسته ای ایران هستیم و به طرف های اروپایی و آمریکا نیز تاکید کرده ایم. ما باید اطمینان پیدا کنیم که فاجعه اتمی ناکازاکی دیگر رخ نمی دهد و در این راستا موضوع خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه بسیار مهم است.

متن پیش‌نویس برجام لو رفت؟

اگرچه هنوز متن پیش‌نویس برجام اعلام نشده است اما جماران اعلام کرد که پیش‌نویس کنونی در مذاکرات وین نسبت به برجام دارای امتیازات قابل توجهی است. این رسانه اعلام کرده که «در جریان گفت‌وگوهای اخیر وین، هیأت ایرانی با نگاه حل مسئله و رسیدن به تفاهم پیش رفته و با اتخاذ رویکردی واقع‌بینانه، تلاش کرده تا ضمن ایستادگی بر خطوط قرمز و موارد غیرقابل صرف نظر، حداکثر امتیازات ممکن را دریافت کند.

🔹 در نتیجه این رویکرد، پیش‌نویس کنونی در وین، در قیاس با گذشته از جنبه‌های مختلف بهبود پیدا کرده و چه از منظر «پایداری رفع تحریم‌ها و اطمینان‌بخشی به فعالان اقتصادی» و چه از نظر «حفظ دستاوردها، دانش و زیرساخت هسته‌ای» و چه از جنبه حراست از «امکان بازگشت‌پذیری سریع»، در مقایسه با سند برجام و همینطور پیش‌نویسی که در ادوار پیشین به دست‌آمده بود و نیز در مقایسه با سند اسفندماه، به شکل ملموسی ارتقاء پیدا کرده و دارای امتیازات قابل توجهی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403