تلاش برای حل ادعاهای پادمانی و رفع تحریم ها ادامه دارد


 تلاش برای حل ادعاهای پادمانی و رفع تحریم ها ادامه دارد

مذاکرات در هتل کوبورگ سرعت بیشتری گرفته است. طبق اخبار منتشر شده ایران خواسته‌های خود را بر روی میز قرار داده و در حال حاضر توپ در زمین واشنگتن قرار دارد.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ اتاق مذاکرات هتل کوبورگ روزهای شلوغی را سپری می‌کند. حتی روز گذشته علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران بعد از دیدار با انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات و خروج از هتل، با فاصله چند دقیقه به محل مذاکرات بازگشت، اما این‌بار صحبت ها بیش از ۱۰ دقیقه طول نکشید و سپس هتل را ترک کرد.

از سوی دیگر بهروز کمال‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به همراه تیم کارشناسی ایران در هتل کوبورگ حضور یافت، مشخصه روز چهارم رفت و آمد چشمگیر در هتل بود. کمالوندی نیز در همین رفت و آمدها در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه ارزیابی او از پیشرفت مذاکرات چیست، گفت: بد نیست. او در خصوص موضوعات پادمانی هم اظهار داشت که گفت‌وگوها جریان دارد.

دیگر موضوعی که این روزها قابل توجه است حضور پر رنگ نماینده روسیه و چین در این دور از مذاکرات است. تا جایی که بار دیگر میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین با توییت‌های خود جنجال آفرین شد. او ساعتی قبل هم در توییتی نوشت: امروز بار دیگر با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در گفتگوهای وین در مورد برجام ملاقات کردم. به نظر می‌رسد در حال پیشرفت هستیم. ادامه این روند منجر به دستیابی به توافق نهایی شود.

مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

نماینده روسیه خبر از پیشرفت در مذاکرات داده است، اما هنوز خبر دیگری از پشت درهای کوبورگ شنیده نمی‌شود. براساس خبرهایی که هنوز به طور رسمی تایید نشده ایران دو موضوع را در این دور از مذاکرات دنبال می‌کند. نخست حل و فصل ادعای پادمانی علیه ایران و‌ دیگری تضمین‌های اقتصادی است.

البته برخی کارشناسان بحث حل و فصل ادعای پادمانی علیه ایران را گره این دور از مذاکرات معرفی می‌کنند. علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران با طرح اینکه خواسته ایران در این خصوص از نگاه غربی‌ها فرا برجامی است، در توییتی نوشت: اختلاف ایران و طرف‌های مذاکره درباره نحوه رسیدگی به کشف ذرات اورانیوم دست ساخت بشر در تورقوزآباد، مریوان و ورامین است.

با این حال با خبری که اولیانوف در توییتر خود داده است، به نظر می‌رسد مذاکرات در وین آهسته آهسته به مرحله جمع بندی نزدیک می‌شود. به نظر می‌رسد ایران دو خواسته خود را روی میز گذاشته است و حالا واشنگتن است که باید تصمیم بگیرد.

روز چهارم مذاکرات نیز با دیدار باقری و مورا آغاز شد و احتمالاً تا شب این روند ادامه خواهد داشت و باید دید که واشنگتن در ادامه این دیدارها چه تصمیمی خواهد گرفت. بدون شک تهران و واشنگتن به خوبی می‌دانند که برجام در حال حاضر بهترین گزینه روی میز است و می‌تواند این تنش چندین ساله را کمی کاهش دهد.

با این حال باید دید که کشمکش روی میز مذاکرات برای احیای برجام به کدام نقطه خواهد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق