تعیین معیارهای آزمایشات بالینی سرطان ریه


برای سال ‌ها، محققان برای تکمیل کارآزمایی‌ های بالینی و ثبت‌ نام گروه‌های متنوعی از بیماران تلاش کرده ‌اند تا نتایج بهتری به دست آورند که متاسفانه تا حدی به دلیل وجود دستورالعمل ‌های سخت ‌گیرانه پزشکی موفق نبوده...

تعیین معیارهای آزمایشات بالینی سرطان ریه

برای سال ‌ها، محققان برای تکمیل کارآزمایی‌ های بالینی و ثبت‌ نام گروه‌های متنوعی از بیماران تلاش کرده ‌اند تا نتایج بهتری به دست آورند که متاسفانه تا حدی به دلیل وجود دستورالعمل ‌های سخت ‌گیرانه پزشکی موفق نبوده است.

به گزارش سیناپرس، در تلاشی برای گنجاندن جمعیت بزرگتر و متنوع تر، یک تیم بین المللی از محققان و سیاستگذاران توصیه های جدیدی در مورد چگونگی تعیین معیارهای واجد شرایط بودن برای آزمایشات بالینی سرطان ریه ارائه کردند.

این گروه توسط دکتر دیوید گربر (David Gerber) معاون مدیر تحقیقات بالینی در مرکز جامع سرطان هارولد سی همراه با نمایندگانی از سازمان غذا و دارو (FDA)، موسسه ملی سرطان و آژانس دارویی اروپا رهبری شد.

این توصیه ‌ها اولین طرح کلی از پیش ‌نویس دستورالعمل ‌های آتی در مورد آزمایش‌ های بالینی سرطان ریه را ارائه می‌ کند که انتظار می ‌رود گنجاندن بیماران بیشتری را در آزمایش ها آسان ‌تر کند. به گفته کارشناسان اگر این تغییرات موفقیت ‌آمیز باشند، می ‌تواند آزمایش ‌های بالینی سرطان ریه و سایر سرطان‌ ها را تقویت کند.

دکتر گربر در این باره می گوید: اطمینان از پیوستن افراد با پیشینه ‌های مختلف به کارآزمایی‌ های بالینی، برای ارزیابی درست نحوه عملکرد یک درمان جدید در میان بیماران از هر نژاد و قومیت، موضوع مهم و کلیدی است. اما امروزه تنها حدود ۵ درصد از کل بیماران سرطانی در یک کارآزمایی بالینی ثبت نام می کنند و تنها ۱۱ درصد از شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی سرطان به عنوان یک اقلیت نژادی یا قومی شناخته می شوند.

به گزارش سیناپرس،برای بیماران مبتلا به سرطان، شرکت در کارآزمایی‌ های بالینی فقط به تصمیم برای آزمایش یک درمان تجربی نیاز ندارد، بلکه زمان و انرژی صرف شده برای درک کارآزمایی، ثبت ‌نام در آن و اغلب شرکت در آزمایش‌ های بیشتر یا قرار ملاقات ‌های پزشکی است.

بسیاری از محققان موافق هستند که الزامات واجد شرایط بودن پیچیده، ناسازگار، توضیح ناپذیر و بیش از حد سختگیرانه هستند که پیوستن به یک کارآزمایی بالینی سرطان را مشکل می کند و دلیلی کلیدی برای حضور کمرنگ اقلیت ها در کارآزمایی های بالینی است.

دکتر گربر در ادامه گفت: بسیاری از کارآزمایی‌ های بالینی هرگز ثبت ‌نام را به پایان نمی‌ رسانند و پیش از موعد تعطیل می ‌شوند چراکه جمعیتی را جذب نمی‌ کنند که به محققان اجازه دهد نتایج را تعمیم دهند.

او می افزاید: من فکر می کنم به طور گسترده ای به مشخص است که معیارهای واجد شرایط بودن بیش از حد سختگیرانه شده اند.

در این مطالعات، تیم پژوهشی یک لیست اولویت ‌بندی شده از موضوعات واجد شرایط بودن را جمع‌ آوری کرد که باید در توضیحات همه آزمایش‌ های بالینی و معیارهای توصیه‌ شده برای هر دسته گنجانده شود. پیشنهادات این تیم تحقیقاتی نسبت به آنچه که معمولاً در معیارهای واجد شرایط بودن قبلی گنجانده شده بود، ملایم‌ تر بودند. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال، این تیم پژوهشی توصیه کرد که اکثر بیماران مبتلا به سرطان های قبلی یا همزمان، اکثر بیماران مبتلا به متاستازهای مغزی و اکثر بیماران با نارسایی خفیف کبدی که در گذشته همگی از لیست مطالعه خارج می شدند، باید در کارآزمایی قرار گیرند.

این تیم پزشکی همچنین پیشنهاد کرد که این دسته‌ بندی‌ها باید به وضوح در وب ‌سایت‌های عمومی که آزمایش‌ های بالینی را تبلیغ می ‌کنند در قالبی که به راحتی قابل جستجو باشد، ارائه شوند.

به گفته کارشناسان، سازمان غذا و داروی ایالات متحده در آینده نزدیک پیش نویس راهنمایی را در مورد آزمایشات بالینی سرطان منتشر و قبل از نهایی کردن آن، یک دوره نظر عمومی را بررسی خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، دکتر گربر در پایان گفت اگر دستورالعمل ‌های جدید مؤثر باشند، احتمالاً آزمایش ‌های بالینی راحت ‌تر انجام شده و داده ‌های کامل ‌تر و به موقع ‌تری در مورد مداخلات جدید سرطان ارائه می ‌کنند.

او همچنین گفت: اگر بتوانیم بیماران بیشتری را در کارآزمایی های بالینی شرکت دهیم، به احتمال زیاد آن کارآزمایی ها را به سرعت تکمیل خواهیم کرد که این امر منجر به دستیابی سریع تر به درمان های جدید خواهد شد.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات و یافته های آن در مجله تخصصی JAMA Oncology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا