مقایسه مرورگر Brave با Tor؛ جنگ مرورگرهای مدعی امنیت و حریم خصوصی


مقایسه مرورگر Brave با Tor؛ جنگ مرورگرهای مدعی امنیت و حریم خصوصی

دو مرورگر Tor و Brave دارای ویژگی‌های امنیتی گسترده برای حفظ حریم خصوصی هستند. اما کدام‌یک امن‌تر بوده و برای استفاده روزمره مناسب‌تر است؟ده‌‌ها مرورگر وب وجود دارند که برخی از آنها محبوب‌تر از سایرین هستند. با این وجود تنها تعداد معدودی از آنها...

دو مرورگر Tor و Brave دارای ویژگی‌های امنیتی گسترده برای حفظ حریم خصوصی هستند. اما کدام‌یک امن‌تر بوده و برای استفاده روزمره مناسب‌تر است؟

ده‌‌ها مرورگر وب وجود دارند که برخی از آنها محبوب‌تر از سایرین هستند. با این وجود تنها تعداد معدودی از آنها را می‌توان نمونه‌هایی امن و خصوصی نامید که مرورگرهای Brave و Tor مطمئنا از این دسته هستند. با این حال، دو مرورگر مذکور تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. بنابراین دقیقا چگونه باید آنها را از جنبه‌های امنیت و حریم خصوصی با یکدیگر مقایسه کنیم؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی مرورگر Brave

مقایسه مرورگر Brave با Tor؛ جنگ مرورگرهای مدعی امنیت و حریم خصوصیمقایسه مرورگر Brave با Tor؛ جنگ مرورگرهای مدعی امنیت و حریم خصوصی

مرورگر Brave در اواخر سال 2019 وارد بازار شد و توانست به سرعت میلیون‌ها نفر از کاربران معمولی تا علاقه‌مندان به فناوری را جذب خود کند.

در این مرورگر، همه چیز بر اساس “Brave Shields” تعریف شده است، موتوری شبیه به uBlock Origin که تبلیغات و اسکریپت‌های مخرب، ردیاب‌ها و اثر انگشت را مسدود می‌کند. موتور Shields به عنوان یک نسخه تقویت شده برای مسدودسازی تبلیغات فعالیت می‌کند که ترکیبی از حریم خصوصی و افزونه‌های امنیتی مورد استفاده در مرورگرهای اصلی را شامل می‌شود.

ویژگی Shields به طور پیش‌فرض، کارهای زیادی را انجام می‌دهد و علاوه بر آن، کاربران به راحتی می‌توانند قابلیت مسدودسازی شدید تبلیغات مخرب و سایر موارد ناخواسته را فعال کنند. هم‌چنین در این مرورگر می‌توان تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی را به طور دلخواه تغییر داد.

مرورگر Brave هم‌چنین دارای یک ویژگی برای مسدود کردن رسانه‌های اجتماعی است که از طریق آن، دکمه‌های ورود به شبکه اجتماعی و پست‌های قرار گرفته از آنجا را در اکثر سایت‌ها بدون مشکل خاصی حذف می‌شوند.

به علاوه، این مرورگر دارای قابلیت اتصال داخلی به شبکه Tor است و با به‌روزرسانی خودکار اتصال‌های HTTPS، پیوندها را از حالت AMP (صفحات سریع مخصوص موبایل) خارج می‌کند. این مرورگر علاوه بر ویژگی‌های متمایز امنیتی و حریم خصوصی، بسیار سریع است و عملکرد بهتری را در مقایسه با گزینه‌های محبوبی نظیر گوگل کروم و مایکروسافت اج ارائه می‌دهد.

البته این مرورگر کاملا بی‌نقص نیست و برای مثال با فعال بودن موتور Shields، برخی از وب‌سایت‌ها در هنگام بارگذاری با مشکلاتی مواجه می‌شوند. Brave مرورگری رایگان است که بیش‌تر درآمد خود را از راه تبلیغات و توکن ارز دیجیتال خود (BAT) به دست می‌آورد. اگرچه می‌توان آن‌را طوری تنظیم کرد که هرگز با تبلیغات روبرو نشوید یا در پروژه‌های کریپتو آن شرکت نکنید.

آیا مرورگر تور ابزاری موثر برای حفظ حریم خصوصی است؟

مقایسه مرورگر Brave با Tor؛ جنگ مرورگرهای مدعی امنیت و حریم خصوصیمقایسه مرورگر Brave با Tor؛ جنگ مرورگرهای مدعی امنیت و حریم خصوصی

اگر به امنیت سایبری اهمیت می‌دهید، احتمالا نام مرورگر Tor که به پروژه‌ای به همین نام تعلق دارد را شنیده‌اید. اما Tor واقعا چیست و چه کاربردی دارد؟

واژه Tor مخفف عبارت “The Onion Router”، به عنوان یک نرم‌افزار منبع‌باز تعریف شده که ارتباط‌ اینترنتی را با هدایت تمام ترافیک از طریق یک سری گره‌های لایه‌ای، ناشناس می‌کند.

ردیابی افرادی که از طریق Tor به اینترنت دسترسی دارند، بسیار دشوار است. این امر موجب محبوبیت این مرورگر در میان روزنامه‌نگاران، افشاگران، مجریان قانون و افرادی شده که امنیت شخصی آنها به ناشناس ماندن هویت آنلاینشان بستگی دارد. اگرچه مرورگر Tor از ابزارهای امنیتی پیچیده استفاده می‌کند، اما دارای رابط کاربری بسیار ساده و شهودی بوده و خود نرم‌افزار نیز به راحتی قابل نصب و راه‌اندازی است.

تور در نگاه اول مانند هر مرورگر دیگری به‌نظر می‌رسد، اما رمزگذاری پیچیده آن باعث شده تا پلاگین‌ها و اسکریپت‌های تهاجمی را مسدود کند، این برنامه هم‌چنین با چندین ابزار حفظ حریم خصوصی یکپارچه ارائه می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور ایمن و ناشناس به «دارک وب» دسترسی داشته باشند. به زبان ساده، تور بدون شک امن‌ترین و خصوصی‌ترین مرورگر موجود تاکنون است.

اما این مرورگر چه معایبی دارد؟ از آنجا که Tor ترافیک را از طریق شبکه‌ای از رله‌ها هدایت می‌کند، بسیار کندتر از سایر مرورگرهای محبوب است. راه‌اندازی و نصب آن نیز کند بوده و عملا نمی‌توانید فایل‌های بزرگ را با استفاده از این مرورگر بارگیری یا آپلود کنید.

مقایسه دو مرورگر Tor و Brave، کدام‌یک گزینه بهتری برای استفاده است؟

پاسخ ساده، نصب و استفاده از هر دو مرورگر است. می‌توان از Brave برای مرور و استفاده روزمره بهره برد و Tor در شرایطی که به حداکثر امنیت و حریم خصوصی نیاز داشته باشید، کاربرد دارد. مرورگر Brave با اینکه سریع و قابل اعتماد بوده و هم‌چنین نسبت به اکثر نمونه‌ها بسیار ایمن است، اما در حد و اندازه تور، امن و خصوصی نیست.

منبع :makeusof

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر