تنها راه نجات از مرگ کرونایی


تنها راه نجات از مرگ کرونایی

واکسن همچنان تنها راه نجات از مرگ کرونایی است.

به گزارش بهداشت نیوز، روند ابتلا، فوتی‌ها و بستری‌های کرونا در موج هفتم کرونا صعودی است. حالا روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند. این در حالی است که عدد تزریق واکسن کرونا روی عدد ثابتی ایستاده و تکان نمی‌خورد. حالا عدد مجموع واکسیناسیون کرونا در کشور مدت زمان طولانی است که روی عدد بیش از ۱۵ میلیون دز واکسن مانده است. با وجود هشدار کارشناسان مبنی بر لزوم تزریق واکسن کرونا و به‌خصوص تزریق دز یادآور واکسن اما بسیاری از شهروندان تمایلی به تزریق دز یادآور سوم و چهارم کرونا که همه افراد جامعه مجوز تزریق آن را دارند، ندارند. این در حالی است که بارها سازمان جهانی بهداشتی هشدار داده تنها راه ایمن‌بودن در برابر ویروس کرونا واکسیناسیون، تزریق دز یادآور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

حافظه تاریخی ما می‌گوید سال گذشته همین زمان و در نیمه‌مرداد بیش از ۸۰ میلیون نفر ایرانی در حسرت تزریق واکسن کرونا در کشور بودند. به همین دلیل هم برای رسیدن به آن و تزریق، تن به سفر به کشورهای همسایه می‌دادند. حالا اما بعد از گذشت حدود یک‌سال واکسن هست اما شهروندان تمایلی به تزریق آن ندارند. حدود ۲۰ درصد شهروندان هنوز یک دز واکسن کرونا را هم تزریق نکرده‌اند. به همین دلیل است که کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت می‌گویند درصد بالایی از افرادی که این روزها در بخش‌های آی سی یو و بخش‌های دیگر بیمارستان‌ها بستری شده‌اند یا واکسیناسیون را کامل انجام نداده‌اند یا این که اصلا هیچ واکسنی تزریق نکرده اند. آمارهای منتشرشده از طرف وزارت بهداشت و درمان هم می‌گوید موج هفتم کرونا با افزایش ابتلای روزانه، بستری و مرگ و میر همراه است. در زمانی که ابتلا به‌شدت کاهش پیدا کرده و به عدد ۲۰۰۰ نفر رسیده بود، حالا ابتلای روزانه از مرز ۱۰ هزار نفر هم گذشته است. آمار فوتی‌های کرونا هم روزگاری روی عدد صفر و زیر ۱۰نفر در نوسان بود حالا اما روزانه بیش از ۷۰ ایرانی جان خود را برای ابتلا به بیماری کرونا از دست می‌دهند. همه این اطلاعات نشان می‌دهد بی توجهی به تزریق واکسن می‌تواند تا چه میزان اعداد و ارقام را جا به جا و سلامت و جان هموطنان را به خطر بیندازد.

واکسیناسیون همچنان مهم است
در همین رابطه، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت‌ بهداشت، به افزایش آمار کرونا و روند صعودی آن در موج هفتم واکنش نشان داده است. او درباره شرایط موج هفتم کرونا گفت هنوز به قله بیماری نرسیده‌ایم یعنی فقط دو راه برای مقابله با بیماری وجود دارد، تزریق واکسن کرونا و نیز رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تنها روش‌های مقابله با بیماری هستند.

او توضیح داد تزریق دز یادآور از اهمیت زیادی برخوردار است. هشدارهای وزارت بهداشت و درمان در این باره کاملا جدی است. این در حالی است که اقبال عمومی و آمار تزریق به‌شدت پایین است و روزانه حدود ۱۹هزار دز است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به بازگشت به روزهای سخت کرونایی و افزایش مرگ‌های روزانه، ادامه داد آمار ابتلا و مرگ و میر بالا رفته است و جهان انتظار نداشت کرونا در این فصل شروع مجدد داشته باشد و همه خود را برای پاییز و زمستان آماده کرده‌ بودند. بنابراین احتمالا پاییز و زمستان سختی در پیش‌ روست. حتی کشور امارات که ادعای پوشش صددرصدی واکسیناسیون داشت، دچار جهش ویروس و همه‌گیری شد.

محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به اهمیت تزریق واکسن توضیح داد آنچه در مطالعات اثبات شده و توافق جهانی روی آن وجود دارد، این است که دز یادآور واکسن کرونا هم شدت بیماری و هم میزان مرگ و میر را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

شدت بیماری در دست مردم
علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شدت‌گرفتن بیماری در موج هفتم توضیح داد، اینکه مردم چطور رفتار و پروتکل‌ها را رعایت کنند، واکسن نزنند و اینکه در تجمعات چگونه حاضر شوند در شدت‌گرفتن موج بیماری اثرگذار است. از نظر او تنها راه پیشگیری از شدت گرفتن موج هفتم، شناسایی بیماران و ایزوله‌کردن آنها از افراد سالم است، زیرا قرنطینه افراد بیمار از حیث کنترل بیماری از اهمیت زیادی در جلوگیری از گردش ویروس در جامعه برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس