جهش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی بود


جهش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی بود

با وجود افزایش اخیر قیمت بیت کوین که احتمالاً تحت‌تأثیر تصمیمات فدرال رزرو و رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بوده است، گلسنود بر این باور است که در شرایط فعلی هیچ نشانه‌‌ روشنی از تغییر روند نزولی بازار وجود ندارد. این پلتفرم تحلیلی در گزارش خود با...

به گزارش کریپتو پوتیتو، پس از چندین هفته متوالی افت قیمت، بیت کوین در نهایت توانست تا حدودی جایگاه خود را در بازار به‌دست آورد و به بالاترین سطح قیمت خود در ۶ هفته اخیر، یعنی حدود ۲۴٬۵۰۰ دلار برسد. این اتفاق اندکی پس از آن رخ داد که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد درصد افزایش داد و جو بایدن،‌ رئیس جمهور این کشور، نپذیرفت که ایالات متحده با وجود منفی‌بودن تولید ناخالص داخلی این کشور در دو دوره قبل، وارد رکود شده است.

با این حال، بیت کوین نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد و اوایل امروز قیمت آن به زیر ۲۳٬۰۰۰ دلار رسید. گلسنود در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار، این کاهش قیمت را به استفاده نسبتاً کم کاربران از شبکه نسبت داده است.

این اتفاق در بررسی کارمزدهای شبکه بیت کوین مشهود است. زمانی که کاربران بیشتری (معمولاً در بازارهای صعودی) در بلاک چین با یکدیگر تعامل می‌کنند، کارمزد شبکه بیت کوین افزایش می‌یابد و متقابلاً در بازارهای نزولی کاهش پیدا می‌کند. گلسنود تأیید کرده که تاکنون شاهد افزایش قابل‌توجه هزینه کارمزدها نبوده‌ است.

جهش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی بود

نمودار مجموع کارمزدهای پرداخت‌شده به ماینرها


علاوه بر این، گلسنود با بررسی داده‌های مربوط به فعالیت شبکه (تعداد آدرس‌های فعال) نیز تحلیل فعلی خود را مجدداً تأیید کرده است. این داده‌ها، به‌جز چند جهش کوتاه در میزان فعالیت کاربران که هم‌زمان با فروش دسته‌جمعی بخشی از سرمایه‌گذاران رخ داده است،‌ جریان کوچکی از ورود تقاضای جدید در بازار را نشان می‌دهد.

جهش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی بود

تعداد آدرس‌های فعال شبکه بیت کوین


اتریوم هم شرایطی مشابه بیت کوین دارد

اگر عملکرد کوتاه‌مدت قیمت اتریوم را بر اساس ازدحام شبکه (تعداد آدرس‌های فعال) و هزینه کارمزد بررسی کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که اتریوم نیز وضعیتی کاملاً مشابه بیت کوین دارد. هزینه گس (Gas) که کاربران پرداخت کرده‌اند در دومین بلاک چین بزرگ بازار به پایین‌ترین حد خود در چند ماهه اخیر رسیده و میانگین کارمزد هر تراکنش در شبکه اتریوم اکنون زیر ۵ دلار است.

جهش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی بودن

مودار میانگین کارمزدهای پرداخت‌شده در شبکه اتریوم به ازای هر تراکنش


این اتفاق می‌تواند مشکلاتی هم برای ارز دیجیتال اتریوم ایجاد کند. طرح «EIP-1559» که با هاردفورک لندن در سال گذشته پیاده‌سازی شد، بدون استفاده از شبکه و انجام تراکنش توسط کاربران نمی‌تواند به‌اندازه کافی اتریوم بسوزاند و در نتیجه، این ارز دیجیتال دوباره شکلی تورمی به خود گرفته است.

با این همه، جامعه ارزهای دیجیتال امیدوار است پس از انجام به‌روزرسانی ادغام (Merge) اتریوم در چند ماه آینده، این روند تغییر کند.

*سجاد اسحقی نصرآبادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد