زیباترین محراب مصر در مسجد «سلطان حسن» قاهره


زیباترین محراب مصر در مسجد «سلطان حسن» قاهره

مسجد سلطان حسن با طاقچه های حکاکی شده پیچیده، سقف قوسی و مقرنس های لانه زنبوری یا طاق نما که گفته می شود متاثر از معماری سلجوقی است، مجموعه ای متعلق به قرن چهاردهم است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: مسجد سلطان حسن با طاقچه های حکاکی شده پیچیده، سقف قوسی و مقرنس های لانه زنبوری یا طاق نما که گفته می شود متاثر از معماری سلجوقی است، مجموعه ای متعلق به قرن چهاردهم با تاریخی غم انگیز است.

بخش غم انگیز ماجرای مسجد سلطان حسن این است در حین ساخت آن، یکی از چهار مناره 68 متری فروریخت و 300 نفر کشته شدند.

در داخل مسجد آیات قرآنی به خط کوفی بر روی دیوارهای نقاشی شده با نقوش گل، نقش بسته و کتیبه های طلاکاری شده محراب را احاطه کرده اند که برخی آن را زیباترین محراب مصر توصیف کرده اند.

زیباترین محراب مصر در مسجد «سلطان حسن» قاهره

زیباترین محراب مصر در مسجد «سلطان حسن» قاهره

این مسجد بزرگ 7906 متر مربع مساحت دارد است. در حیاط داخلی مسجد از سنگ های رنگی و مرمر به طرز استادانه ای استفاده شده است که صداهای خیابان های پرانرژی قاهره را از بین می برد.

فرآیند ساخت و ساز مسجد بسیار قابل توجه است زیرا مصادف با ویرانی های ناشی از طاعون سیاه بود که از اواسط قرن چهاردهم به بعد بارها قاهره را درنوردید.

کار ساخت آن در سال 1356 خورشیدی (757 هجری قمری) آغاز شد و کار به مدت سه سال «بدون حتی یک روز بیکاری» ادامه یافت. در واقعبه نظر می رسد کار تا سال 1363، حتی پس از مرگ سلطان حسن ادامه داشته است.

زیباترین محراب مصر در مسجد «سلطان حسن» قاهره

زیباترین محراب مصر در مسجد «سلطان حسن» قاهره

در کتیبه ای بر روی مسجد، نام امیر محمد بن بیلیک المحسنی به عنوان ناظر بنای مسجد ذکر شده است. نام او در نزدیکی سلطان حسن در کتیبه قرار داده شده است که نشان می دهد انجام این پروژه چقدر مهم بوده است.

مهم ترین منبع موجود در مورد ساخت مسجد «المقریزی» است که شش دهه پس از آن نوشته شده است، زیرا او به اسناد اداری دسترسی داشت که امروزه برای مورخان در دسترس نیست.

مقریزی ذکر می کند که ساخت مسجد هر روز 30000 درهم هزینه داشته است. مجموع هزینه‌های ساخت بیش از یک میلیون دینار بود که آن را به گران‌ترین مسجد در قاهره قرون وسطی تبدیل کرد.

اهمیت و مقیاس پروژه ساختمانی همچنین صنعتگران را از سراسر امپراتوری از جمله استان های دوردست آناتولیبه خود جلب کرد که می تواند نشان دهنده تنوع و نوآوری طراحی و تزئینات مسجد باشد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان