گنجینه طلا 366 ساله از اعماق دریای باهاما سردرآورد


کشف گنجینه طلا فقط موضوع فیلم‌های تخیلی نیست. اخیراً گنجینه طلا ۳۶۶ ساله از یک کشتی قدیمی در اعماق دریای باهاما کشف شده‌است.فیلم‌های تخیلی زیادی به افسانه‌های کشف گنج پرداخته‌اند؛ اما کشف گنج در اعماق دریا موضوع واقعی است. اخیراً نیز یک کشتی غرق...

کشف گنجینه طلا فقط موضوع فیلم‌های تخیلی نیست. اخیراً گنجینه طلا ۳۶۶ ساله از یک کشتی قدیمی در اعماق دریای باهاما کشف شده‌است.

فیلم‌های تخیلی زیادی به افسانه‌های کشف گنج پرداخته‌اند؛ اما کشف گنج در اعماق دریا موضوع واقعی است. اخیراً نیز یک کشتی غرق شده ۳۶۶ ساله در اعماق دریای باهاما کشف شد که گنجینه‌ای از طلا و جواهرات در خود داشت. این کشتی سرگذشت جذاب، اما ناراحت کننده‌ای دارد.

سرگذشت گنجینه طلا 366 ساله در اعماق دریای باهاما

اخیراً‌ گروهی متشکل از باستان شناسان در جهت محافظت از باقی مانده‌های کشتی غرق شده در اعماق دریاهای باهاما تلاش کردند. باستان شناسان در حدود ۷۰ کیلومتری ساحل در اقیانوس اطلس به جستجوی اشیاء ارزشمند کشتی پرداختند.

این کشتی ۸۹۱ تنی در اسپانیایی به نام «بانوی شگفت‌انگیز ما» مشهور بود. این کشتی در سال ۱۶۵۶ بین اسپانیا و کلمبیا در حال حرکت بود تا محموله‌ای از نقره را بردارد؛ اما یک خطای ناوبری باعث شد تا با کشتی دیگری در ناوگان اسپانیایی برخورد کند.

پس از حادثه، کشتی روی صخره‌های مرجانی غرق شد. گفته‌ می‌شود که تقریباً‌ ۶۰۰ نفر در میان ۶۵۰ نفر از سرنشینان در این حادثه جان باختند. پس از گذشت سه قرن، لاشه این کشتی در ۱۴ کیلومتر کف اقیانوس متلاشی شد.

در تصویر زیر یک بطری شیشه‌ای شراب متعلق به خدمه این کشتی را می‌بینید. در آن زمان این بطری یکی از اشیاء مورد استفاده روزمره خدمه کشتی بود.

گنجینه طلا 366 ساله از اعماق دریای باهاما سردرآوردگنجینه طلا 366 ساله از اعماق دریای باهاما سردرآورد

مورخان اغلب ماراویلاس را یکی از بزرگ‌ترین منبع گنجینه‌های اسپانیایی می‌دانند. به همین علت متاسفانه این کشتی غرق شده در طی تاریخ به هدف غارتگران تبدیل شده بود. به گفته موزه دریایی باهاما، بیشتر این گنج در فاصله سال‌های ۱۶۵۶ تا ۱۹۹۰ میلادی غارت شد.

یک سازمان متخصص در یافتن کشتی‌های غرق شده به نام AllenX با دولت باهاما برای حافظت و بازیابی گنجینه طلا اعماق دریای باهاما همکاری می‌کند. کارن آلن بنیانگذار این سازمان است.

آلن در بیانیه‌ای گفت:«ماراویلاس بخشی شگفت‌انگیز از تاریخ دریای باهاما است. لاشه این کشتی سرگذشت تلخی داشت. اکسپدیشن‌ها از اسپانیا، انگلیس، فرانسه، هلند، باهاما و آمریکا در قرن ۱۷ و ۱۸ برای پیدا کردن این کشتی تلاش کردند.

افراد مختلف نیز از دهه ۷۰ تا ۹۰ میلادی به پیدا کردن آن کمک کردند. متاسفانه اطلاعات زیادی از این کشتی غرق شده از دست رفته است.»

گنجینه طلا 366 ساله از اعماق دریای باهاما سردرآوردگنجینه طلا 366 ساله از اعماق دریای باهاما سردرآورد

در طی دو سال گذشته آلن و گروهش، تعدادی از اقلام کشتی را کشف کردند؛ از جمله آخرین بقایای خود کشتی که شامل یک سنگ بالاست، بست‌های آهنی نگه دارنده بدنه کشتی و یک ابزار ناوربری برنزی به نام اسطرلاب بود.

وسایل شخصی خدمه نیز کشف شدند که شامل کوزه‌های اسپانیایی، بشقاب‌های چینی و مکزیکی، دست شمشیر نقره‌ای و حلقه مروارید بودند. چهار آویز متعلق به شوالیه‌های نظامی مربوط به قرن دوازدهم نیز کشف شدند.

به گزارش اخبار سی ان ان، یکی از آویزهای طلایی که در اعماق دریای باهاما کشف شد، دارای یک زمرد بزرگ بیضی شکل کلمبیایی و یک دوجین زمرد کوچک‌تر است که ممکن است، نشان دهنده دوازده حواریون باشد. در این خبر به یک نشان هرالدیک، معروف به صلیب سنت جیمز نیز اشاره شد. آلن در بیانیه‌ای گفت:

این که ما توانستیم این آویزهای کوچک را در آب‌های خشن اعماق دریا پیدا کنیم، معجزه منطقه ماراویلاس است.

گنجینه طلا 366 ساله از اعماق دریای باهاما سردرآوردگنجینه طلا 366 ساله از اعماق دریای باهاما سردرآورد

اما احتمالاً‌ جذاب‌ترین بخش این اکتشاف، محموله گرانبهای ماراویلاس باشد. در واقع این محموله، انباری از سکه‌های طلا و نقره، زمرد، آمتیست و یک شمش نقره ۷۵ پوندی است.

سازمان AllenX بیانیه‌ای داد مبنی بر این که گروه تحقیقات، همه چیز را بررسی خواهد کرد؛ از سرامیک کشتی گرفته تا سنگ قیمتی آمتیست تا در نهایت اطلاعات این کشتی شکسته را با جهان به اشتراک بگذارند. بسیاری از اقلام این کشتی غرق شده به موزه دریایی باهاما داده خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور