«جواب منفی»؛ تلاشی ترسناک برای فیلم گرفتن از فضایی‌ها


«جواب منفی»؛ تلاشی ترسناک برای فیلم گرفتن از فضایی‌ها

بعضی از فیلم‌ها آنقدر سست و کلیشه‌ای هستند که اکثر اتفاقاتشان از قبل قابل پیش‌بینی است. اما «جواب منفی» (Nope) درست برعکس است؛ اتفاقات این فیلم گاهی حتی بعد از اینکه رخ می‌دهند هم به سختی قابل درک هستند.

فرارو- جوردن پیل کارگردانی است که استعداد فوق‌العادۀ خودش را در ساخت فیلم‌های ترسناک و رازآلود ثابت کرده است. او اولین فیلمش با عنوان «برو بیرون» (Get Out) را در سال ۲۰۱۷ کارگردانی کرد. موفقیت این فیلم هم در نگاه منتقدان و هم در گیشه خیره‌کننده بود. او دو سال بعد از آن هم فیلم موفق «ما» (Us) را ساخت. این فیلم‌ها با اینکه در قالب ژانر ترسناک جا می‌گرفتند، اما اصلا در چارچوب کلیشه‌های رایج حرکت نمی‌کردند و فضایی کاملا منحصر به فرد داشتند.
به گزارش فرارو؛ تازه‌ترین فیلم جوردن پیل «جواب منفی» (Nope) نام دارد؛ فیلمی که از حیث حال و هوای ترسناکش در امتداد همان دو فیلم است، اما پیچیدگی معنایی و فضاسازی رازآلوده‌اش حتی فراتر از آن‌هاست. این‌بار پیل به سراغ موضوع بیگانه‌های فضایی رفته، اما باز هم بدون اینکه در دام کلیشه‌ها بیافتد، اثری غافلگیرکننده خلق کرده که در یک کلام می‌شود گفت غیرقابل‌پیش‌بینی و عجیب است.
«جواب منفی»؛ تلاشی ترسناک برای فیلم گرفتن از فضایی‌ها
داستان فیلم در یک مزرعۀ پرورش اسب که به صورت خانوادگی اداره می‌شود اتفاق می‌افتد. در ابتدای فیلم پدر خانواده در اثر بارش اشیائی مرموز کشته می‌شود. بعد از این حادثه خواهر و برادری که حالا مزرعه را به ارث برده‌اند، بنابر شواهدی متقاعد می‌شوند که یک موجود فضایی داخل ابر‌ها پنهان شده و مسئول اتفاقات عجیبی است که در مزرعه می‌افتد.
در همین حال اوضاع کسب و کار آن‌ها هم به هم ریخته است و به همین دلیل آن‌ها مجبور شده‌اند تعدادی از اسب‌هایشان را به یک نمایش‌دهندۀ دوره‌گرد بفروشند. اینجاست که فکری به ذهن این خواهر و برادر می‌رسد. آن‌ها تصمیم می‌گیرند با کمک دو متخصص، تصویری مستند از شیء بیگانه تهیه کنند تا بتوانند حضورش را به دیگران ثابت کنند. این می‌تواند برای آن‌ها درآمد سرشاری به دنبال داشته باشد.
«جواب منفی»؛ تلاشی ترسناک برای فیلم گرفتن از فضایی‌ها
این یک خلاصۀ خیلی کلی از مقدمۀ داستانی فیلم است، اما جریان فیلم اصلا به این سادگی‌ها نیست. در واقع این فیلم مثل ترکیبی از چندین ژانر و مضمون مختلف است که در کنار هم پیش می‌روند و بیننده است که باید سرنخ‌های آن‌ها را به هم متصل کند و به یک درک کلی از فیلم برسد. «جواب منفی» هم ترسناک است، هم کمدی، هم علمی‌تخیلی، هم روانشناختی، هم اعتراضی و هم اجتماعی. این که آیا جوردن پیل توانسته است همۀ مضامین مورد اشاره در فیلم را در قالب یک کلیت منسجم بگنجاند یا نه سوالی است که هر مخاطبی ممکن است پاسخ متفاوتی برایش داشته باشد. اما حداقل می‌شود این را با اطمینان گفت که این از آن فیلم‌هایی است که می‌شود جدی‌اش گرفت و درباره‌اش تامل کرد.
جلوه‌های بصری فیلم نفس‌گیر و تاثیرگذار هستند و احساس یک جور ناکجا آباد را بیننده منتقل می‌کنند؛ ناکجا آبادی که در محاصرۀ راز‌هایی هراس‌آور قرار گرفته است. شیوۀ روایت فیلم جذاب است و کشش آن از ابتدا تا لحظۀ آخر حفظ می‌شود؛ هیچ‌جا احساس نمی‌کنید که دلتان می‌خواهد زودتر فیلم به آخرش برسد. شاید بعضی از گره‌گشایی‌ها و صحنه‌های اوج فیلم آن اندازه که انتظار داریم مهیج یا تکان‌دهنده نباشند، اما در عوض تا چند ساعت بعد از تمام شدن فیلم، ذهنتان همچنان درگیر حل معما‌ها و فهمیدن اتفاقاتی خواهد بود که در «جواب منفی» افتاده است.
کارگردان و فیلمنامه‌نویس: جوردن پیل (Jordan Peele) بازیگران: دانیل کالویا (Daniel Kaluuya)، ککه پالمر (Keke Palmer) و دیگران امتیاز: ۷.۵/۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر