قیمت تولید برق افزایش یافت


قیمت تولید برق افزایش یافت

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی آخرین تغییرات قیمتی در حوزه تولید برق پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت فروش محصولات نیروگاه‌های برق در بهار امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ۸.۴درصدی همراه شد.

ایسنا گزارش داد، بر این اساس در بهار ۱۴۰۱، شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق ۱۸۸.۳ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۰.۸درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۸.۴درصد افزایش دارد. همچنین تورم سالانه ۱۳.۸درصد اعلام شده است.

در دوره مورد بررسی، میزان تغییرات قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل قبل ۰.۸- است که در مقایسه با همین اطلاعات در فصل قبل ۲.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول به شرکت‌های توزیع برق، نسبت به زمستان پارسال ، ٠.٨درصد کاهش دارد. در همین راستا درصد تورم فصلی بخش تولید برق، برای ساعات مختلف اوج بار، میان بار و کم بار به ترتیب ۰.۸-، ۲.۹- و ۳.۶درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، در بهار ۱۴۰۱ نرخ تورم تولیدکننده بخش برق، نسبت به فصل مشابه سال گذشته، ۸.۴درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاعات در زمستان سال قبل، ۲.۲درصد کاهش دارد. همچنین تورم نقطه به نقطه، برای ساعات اوج بار ۱۲.۷درصد، میان بار ۱۰.۷درصد و کم بار ۱.۴درصد است.

همچنین تورم سالانه در بخش تولید برق، ۱۳.۸درصد اعلام شده که در مقایسه با زمستان سال گذشته، ۵.۶درصد کاهش داشته است، بنابراین تورم سالانه برای ساعات مختلف اوج بار ۱۸.۱درصد، میان بار ۱۶.۲درصد و کم بار ۶.۶درصد است.

قیمت تولید برق افزایش یافت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها