رای الیوم: نقشه تل آویو برای جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه شکست خورد


رای الیوم: نقشه تل آویو برای جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه شکست خورد

جنگ سه روزه تمام نقشه‌های رژیم صهیونیستی را برای جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه و هدف قرار دادن هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه بر هم زد.

روزنامه رای الیوم با اشاره به تحولات و پیامد‌های تجاوز اخیر صهیونیستی علیه نوار غزه نوشت: ممکن است جنگ اخیر غزه کوتاه‌ترین جنگ بوده باشد، اما اهمیت آن کمتر از همه جنگ‌های قبلی نیست. زیرا این جنگِ کرانه باختری در نوار غزه و معادله جدیدی است که برای نخستین بار تمام نقشه‌های اسرائیل را برای جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه و هدف قرار دادن هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه بر هم زد.

عبد الباری عطوان در سرمقاله امروز خود در روزنامه الکترونیکی رای الیوم نوشت: تصادفی نبود که شهر نابلس (جبل النار) از خشم شعله ور شده و با تبدیل شدن به مرکز فعالیت "گردان نابلس" که شامل دو گروه الجهاد و گردان‌های شهدای الاقصی است، الحاق خود را به مقاومت آن هم تنها دو روز پس از اجرای آتش بس در نوار غزه اعلام کرد. این ائتلاف قدیمی که تجدید شده، هم برای رژیم اشغالگر و هم برای تشکیلات خودگردان فلسطین به یک کابوس تبدیل شده است.

به باور عطوان، شیخ «یسیر السعدی» رهبر جنبش جهاد اسلامی در جنین، معمار این ائتلاف و مسئول اصلی هماهنگی دو جناح آن است و اگر او با تسلیم شدن تل آویو در مقابل شروط جنبش جهاد اسلامی به عنوان یکی از بند‌های توافق آتش بس آزاد شود، دستاوردی تاریخی و یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های جنگ غزه را رقم خواهد زد. شادت سه فلسطینی در تجاوز اخیر رژیم اشغالگر به شهر (نابلس) یعنی ابراهیم النابلسی (۲۳ ساله)، فرمانده تیپ شهدای الاقصی و سلام صبوح (۲۵ ساله) و حسین جمال طه (۱۶ ساله) بیانگر این است که نسل جدیدی از جوانان زیر سی سال، رهبری جنبش مقاومت فتح را به عهده گرفته است.

در ادامه این مقاله آمده است: درست است که جنبش جهاد اسلامی دو تن از برجسته‌ترین رهبران میدانی خود در نوار غزه یعنی تیسیر الجعبری و خالد منصور را از دست داد و این ضایعه‌ای بزرگ است. اما این جنبش پیشتر بنیانگذار خود یعنی شهید دکتر فتحی شقاقی و همچنین دکتر رمضان عبدالله شلح که پرچم را پس از او حمل می‌کردند و بسیاری از نیرو‌های خود در جنین و غزه، به ویژه بهاء ابوالعطا را از دست داد و با این حال، این جنبش ضعیف نشد، بلکه قدرت و اثربخشی آن افزایش یافت و به قوی‌ترین جناح در کرانه باختری و دومین گروه در نوار غزه تبدیل شد. این دستاورد مهمی است، زیرا کرانه باختری میدان رویارویی واقعی و نزدیکتر با رژیم اشغالگر است.

چرا اسرائیل توانایی جنگ طولانی مدت را ندارد؟

سرکردگان سیاسی و نظامی اسرائیل نمی‌توانند وارد جنگ طولانی مدت شوند و همیشه برای درخواست توقف سریع شلیک موشک‌ها از نوار غزه، به سوی قاهره می‌شتابند و این قاعده در جنگ سه روز اخیر با وضوح بیشتری اعمال شد، زیرا پس از پرتاب نزدیک به هزار موشک، کشته شدن ۴۶ غیرنظامی، از جمله ۱۶ کودک و هفت زن، و زخمی شدن ۳۶۰ غیرنظامی، اسرائیلی‌ها متوجه شدند که عواقب ادامه جنگ به چند دلیل فاجعه بار خواهد بود، از جمله:

نخست: موشک‌های جهاد اسلامی از مرز‌های شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه عبور و به تل‌آویو، بیت‌المقدس، اشدود و عسقلان اصابت کرد و حتی به نزدیک فرودگاه "اللد" رسید.

دوم: آغاز حرکت مردم و برخی دولت‌های عربی علیه این تجاوز و محکومیت آن، از جمله برخی از کشور‌ها به ویژه در حاشیه خلیج فارس که با رژیم اشغالگر وارد عادی‌سازی روابط شده اند. این اقدام و حرکت غضبناک به وضوح در شبکه‌های اجتماعی منعکس شد و موضع سعودی که در محکومیت سریع و شدید تجاوز و تمجید از مقاومت اسلامی تبلور یافت، نشانه‌ای قوی در این زمینه بود و بسیاری امیدوارند که این مسئله جدی و آغاز روند تغییرات باشد.

عطوان تصریح کرد: دو گانه «نابلس» و «جنین» و ائتلاف فزاینده بین جهاد اسلامی و گردان‌های شهدای الاقصی، مظهر بازگشتی قوی به میراث انتفاضه مسلحانه دوم است که رژیم صهیونیستی و امنیت و ثبات آن را به لرزه درآورد و آن را در تمام جهان منزوی کرد.

تشییع پیکر سه شهید نابلس که هزاران نفر در آن شرکت کردند و ظاهر شدن افراد مسلح نقابدار با تفنگ‌های خود که برخی از آن‌ها از نوع پیشرفته M۱۶ و سایر مسلسل‌های خودکار از انواع مختلف که برخی از آن‌ها ساخت داخل هستند، انعکاس دقیقی از نقشه مرحله بعدی و اثربخشی مقاومت آن در برابر اشغالگری است.

عطوان در پایان نوشت: زیباترین سخنی که در مراسم تشییع پیکر شهدای نابلس شنیدم از یک فرد «ناشناس» بود که خطاب به کسانی که برای خداحافظی با شهدا گلوله شلیک می‌کردند، می‌گفت: لطفا گلوله‌های خود را برای روز‌های آینده که برای اشغالگران بسیار سیاه و تاریک خواهد بود حفظ کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل