لحظه برخورد یک دنباله‌دار به خورشید


در حالی که رصدخانه خورشیدی و هورسپهری ناسا در حال رصد حرکات ستاره ما بود، یک دنباله‌دار به خورشید برخورد کرد.

لحظه برخورد یک "دنباله‌دار" به خورشید

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از آی‌ای، این دنباله‌دار نتوانست در برابر نیروی گرانشی شدید خورشید مقاومت کند و در فیلمی که از آن ثبت شده فوران تاج خورشید از سوی دیگر قابل مشاهده است. این اتفاق در روز یکشنبه گذشته به وقوع پیوست.

تونی فیلیپس(Tony Phillips) که یک ستاره‌شناس است می‌گوید: این دنباله‌دارِ محکوم به فنا تقریباً به طور قطع یک کروز سانگریزر(Kreutz sungrazer) بوده است. قطعه‌ای از یک دنباله‌دار غول پیکر که قرن‌ها پیش متلاشی شده است.

تصور می‌شود که کروز سانگریزرها قطعاتی از دنباله‌دارهای بزرگ هستند که چند قرن قبل نابود شده‌اند. نام آن‌ها به افتخار کاشفشان کروز هاینریش، انتخاب شده است.

گروهی از این قطعات به دور خورشید می‌چرخند و هر روز حداقل یکی از آنها به خورشید بسیار نزدیک می‌شود و متلاشی می‌شود. بیشتر آن‌ها که قطرشان کمتر از چند متر است، به قدری کوچک هستند که قابل رصد نیستند اما گاهی اوقات یک قطعه بزرگ مانند آنچه که این بار رخ داد توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. این دنباله دار نمی‌تواند در برابر کشش گرانشی شدید خورشید مقاومت کند.

لحظه برخورد یک "دنباله‌دار" به خورشید

با در نظر گرفتن آن چه در تصویر بالا دیده می‌شود، به جرات می‌توان گفت که این دنباله‌دار در برابر گرمای شدید و قدرتمند خورشید تبخیر شده است.

در مورد دنباله دارها بیشتر بدانیم

اجرام کوچک منظومه شمسی که با عبور از نزدیکی خورشید شروع به گرم شدن و انتشار گاز می‌کنند، دنباله دار نامیده می‌شوند. اندازه دنباله دارها از چند صد متر تا ده‌ها کیلومتر متغیر است.

به گفته ناسا، دنباله دارها گلوله‌های برفی کیهانی متشکل از گاز، سنگ و غبار یخ زده هستند که به دور خورشید می‌چرخند. در حالت یخ زده این اجرام به اندازه یک شهر کوچک هستند. وقتی مدار یک دنباله دار آن را به خورشید نزدیک می‌کند، گرم می‌شوند و گرد و غبار و گازها از آنها فواره می‌کند. غبار و گازها، دنباله‌ای را تشکیل می‌دهند که میلیون‌ها مایل از خورشید فاصله دارد. احتمالاً میلیاردها ستاره دنباله دار در کمربند کویپر و حتی ابر اورت به دور خورشید ما می‌چرخند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت ال نود امروز در بازار چقدر شد؟