آیا ربات های انسان نما می توانند ما را فریب دهند+فیلم


پارسینه: کارشناسان علم رباتیک می‌گویند آنچه باعث تشخیص یک ربات از یک انسان می‌شود، رفتار غیرعادی یا اصطلاحا «غیرانسانی» آن است.

آیا ربات های انسان نما می توانند ما را فریب دهند+فیلم
بر همین اساس تیمی از محققان در ایتالیا تصمیم گرفتند تصورات انسان را از این تفاوت به چالش بکشند و دریابند که آیا ربات‌ها می‌توانند طوری رفتار کنند که انسان‌ها را به اشتباه بیندازند؟

در واقع انسان‌ها به گونه‌ای رفتار و عمل می‌کنند که سایر انسان‌ها بتوانند آن‌ها را شبیه به انسان تشخیص دهند. اما اگر رفتارهای انسانی ویژگی‌های خاصی دارد، آیا می‌توان این ویژگی‌ها را در ماشینی مانند ربات تکرار کرد به نحوی که مخاطبان متقاعد شوند که در حال تعامل با یک انسان هستند؟

پژوهشگران در موسسه فناوری جنوای ایتالیا در این تحقیق از «آزمون تورینگ» (روشی برای تعیین اینکه آیا می‌توان ماشینی را هوشمند توصیف کرد یا نه) الهام گرفتند و آزمایش مشابهی طراحی کردند.

در این آزمایش، شرکت‌کنندگان باید به هنگام مشاهدۀ تصاویر از یک نمایشگر، با فشار دادن دکمه‌ها قضاوت می‌کردند که آیا با یک ماشین در حال تعامل هستند یا با یک انسان.

گروه تحقیقاتی بر دو ویژگی اساسی رفتار انسانی تمرکز داشتند: زمان و دقت در هنگام پاسخ دادن به محرک‌های بصری بیرونی.

پژوهشگران تعدادی از ربات‌ها را توسط یک فرد از راه دور کنترل می‌کردند و تعدادی دیگر از ربات‌ها نیز به صورت خودکار و از قبل برنامه‌ریزی‌شده در مقابل شرکت‌کنندگان قرار گرفتند.

نتایج نشان داد افرادی که با ربات در تعامل بودند قادر به تشخیص اینکه ربات تحت کنترل انسان است یا از قبل برنامه‌ریزی شده، نبودند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت