مشکلات روانی در کمین خانواده‌های مبتلا به دیابت نوع 1


مشکلات روانی در کمین خانواده‌های مبتلا به دیابت نوع 1

محققان سوئدی گزارش می‌دهند که کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ و نزدیک‌ترین بستگان آن‌ها بیشتر از افراد بدون این بیماری دچار مشکلات روانی می‌شوند.

«آگنیزکا باتویکا»، یکی از نویسندگان این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا سوئد، گفت: «بسیاری از پزشکان به طور شهودی تصور می‌کنند که دیابت در یک کودک بر سلامت روانی بیمار و اعضای خانواده تأثیر منفی می‌گذارد. اما ما فکر می‌کنیم پاسخ به این سادگی نیست. مطالعه ما نشان می‌دهد که می‌تواند یک مؤلفه ژنتیکی نیز در پشت این ارتباط وجود داشته باشد.»

این یافته‌ها اهمیت غربالگری سلامت روان را هم برای کودکان مبتلا به دیابت و هم برای خانواده‌های آن‌ها برجسته می‌کند. این مشکلات سلامت روان شامل افسردگی، اضطراب و اختلالات مرتبط با استرس است.

به گفته محققان، دستورالعمل‌های غربالگری کنونی انجمن بین‌المللی دیابت اطفال و نوجوانان برای کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ به اندازه کافی نیاز‌های اعضای خانواده را که در معرض خطر مشکلات سلامت روانی نیز هستند، برآورده نمی‌کند.

این مطالعه حدود ۳.۵ میلیون نفری را که بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۷ در سوئد به دنیا آمده‌اند، در کنار والدین، خواهر و برادر تنی و ناتنی و عموزاده هایشان بررسی کرد. بیش از ۲۰۰۰۰ نفر در دوران کودکی مبتلا به دیابت نوع ۱ تشخیص داده شدند و محققان دریافتند که خطر ابتلاء به افسردگی در آن‌ها نسبت به افراد بدون این بیماری، تقریباً دو برابر و خطر ابتلاء به اختلالات اضطرابی و استرس حدود ۱.۶ برابر است.

علاوه بر این، والدین و خواهر و برادر تنی آن‌ها با خطر نسبتاً بالاتر ابتلاء به اختلالات اضطرابی و استرس روبرو بودند. این مطالعه نشان داد که این خطر در مورد خواهر و برادر ناتنی و عموزاده‌ها جزئی بود یا اصلاً وجود نداشت.

به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که ژنتیک ممکن است یک فاکتور مؤثر باشد، زیرا والدین، فرزندان و خواهر و برادر‌های تنی ماده ژنتیکی مشترک بیشتری (حدود ۵۰٪) نسبت به خواهر و برادر ناتنی (حدود ۲۵٪) و عموزاده‌ها (کمتر از ۱۲.۵٪) دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)