از حذف امضاهای طلایی تا جلوگیری از رانت مجوزها


از حذف امضاهای طلایی تا جلوگیری از رانت مجوزها

کاهش زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم، موجب حذف امضاهای طلایی و جلوگیری از خرید و فروش و رانت مجوزها شد.

از حذف امضاهای طلایی تا جلوگیری از رانت مجوزها

به گزارش ایران اکونومیست، در راستای بهبود فضا و تسهیل شرایط کسب و کار از سال گذشته موضوع کاهش زمان صدور مجوزها در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت. بر همین اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مدت زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای را از ۸ ماه به ۳ روز کاهش داد.

به این نحو که در راستای اصل ۲۸ قانون اساسی و فراهم کردن امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی و رعایت منفعت عمومی، تمامی درخواست‌های مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد منوط به احراز شرایط متقاضیان در سه روز و به طور اتوماتیک انجام گیرد.

غلامحسین حسینی نیا ـ رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای ـ در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، کاهش زمان صدور مجوزهای آموزشگاه فنی‌ و حرفه‌ای آزاد را اقدامی اثرگذار در جهت حذف امضاهای طلایی برشمرد و گفت: این اقدام موجب تسهیل ورود بخش خصوصی به آموزش‌های مهارتی و جلوگیری از تراکم تقاضا، خرید و فروش و رانت مجوزها شد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۳۹۹ جلوی صدور مجوزها گرفته شده و تقاضای متراکمی به وجود آورده بود به نحوی که افراد برای دریافت مجوز ناچار به خرید مجوز با ارقام نجومی شده بودند و بعضا مجوز خرید و فروش تا دو میلیارد تومان هم دیده شده بود لذا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گام نخست به کاهش زمان صدور مجوزها اقدام کرد و صدور مجوز تاسیس آموزشگاه را از ۸ ماه به سه روز کاهش داد که از مهمترین اقدامات این سازمان در دولت سیزدهم به شمار می رود.

از حذف امضاهای طلایی تا جلوگیری از رانت مجوزها

حسینی‌نیا گفت: متقاضیان با ورود به پورتال سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای و بارگذاری اطلاعات مربوط، طرح توجیهی و تعهدنامه محضری، می توانند بعد از سه روز موافقت نامه اصولی تأسیس آموزشگاه آزاد فنی‌وحرفه‌ای را دریافت کنند و در صورت عدم صدور، مجوز به طور خودکار صادر می شود.

از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌توان به کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز به ۷ روز کاری اشاره کرد.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به منظور افزایش رضایتمندی متقاضیان و سرعت بخشیدن به ورود نیروهای ماهر به بازار کار، فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت را از ۴۵ روز به ۷ روز کاهش داد و محدودیت برگزاری آزمون‌های ادواری برداشته شده است.

در راستای کاهش زمان صدور مجوز پروانه تاسیس آموزشگاه آزاد، ۶۱۰۹ مجوز جدید صادر و ۲۵۳۳ پروانه تاسیس طی این مدت تمدید شد.

کاهش زمان صدور مجوز پروانه تاسیس مراکز جوار و بین کارگاهی برای صنایع و بنگاه‌ها نیز که قبلا دو ماهه بود در دولت سیزدهم و با اهتمام سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای به سه روز کاهش یافت که منجر به رشد ۲۷۷ درصدی و صدور ۱۵۱۴ پروانه جدید در این مدت شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، کاهش زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تاسیس مراکز جوار و بین کارگاهی، کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از جمله اقدامات و دستاوردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس زن فوق جذاب احمد مهران ‌فر + بیوگرافی و صفر تا صد خصوصی ترین ها