خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!


خبر شوکه کننده ایران خودرو برای صنعت خودرو، تولید هر دستگاه پژو 206 با ضرر 45 میلیون تومانی است. آیا چنین تولیدی صرفه اقتصادی دارد؟صنعت خودروسازی ایران طوری است که هر روز اخبار تازه‌ای از آن می‌شنویم و البته که این اخبار هم به ضرر مشتریان است و هم...

خبر شوکه کننده ایران خودرو برای صنعت خودرو، تولید هر دستگاه پژو 206 با ضرر 45 میلیون تومانی است. آیا چنین تولیدی صرفه اقتصادی دارد؟

صنعت خودروسازی ایران طوری است که هر روز اخبار تازه‌ای از آن می‌شنویم و البته که این اخبار هم به ضرر مشتریان است و هم به زیان خودروسازان! به گفته مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات ایران خودرو، هم اکنون به ازای هر دستگاه خودروی پژو 206 تیپ 2 نزدیک به 45 میلیون تومان زیان محقق می‌شود.

خبر شوکه کننده ایران خودرو چیست؟

یکی از معضلات فعلی صنعت خودرو مبحث قیمت گذاری دستوری خودرو است. خودروسازان معتقدند که اگر دولت اجازه دهد تا خودروسازان قیمت محصولات خود را تعیین کنند، هم مشتریان سود می‌برند و هم اینکه خودشان از ضرر و زیان خارج خواهند شد. در صورتی که قیمت خودرو به صورت واقعی تعیین شود، تیراژ افزایش می‌یابد و بازی عرضه و تقاضا در کشور خاتمه خواهد یافت.

به گفته عادل پیرمحمدی در حال حاضر بهترین خودروی اقتصادی که در کشور وجود دارد پژو 206 است زیرا این خودرو با قیمت تمام شده پایین کاملا رقابتی است و می‌تواند استانداردهای تعیین شده را پاس کند. وی در ادامه سخنان خود به قیمت این خودرو در سال گذشته اشاره کرد و افزود:

در سال ١٤٠٠ قیمت تمام شده پژو ٢٠٦ تیپ دو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سود، ١٦٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر قیمت مصوب سال ٩٠، اما قیمت بازار این خودرو ٢٤٠ میلیون تومان و ١٩ برابر سال ٩٠ بوده است. در شهریور سال ٩٠ پژو ٢٠٦ تیپ دو حدود ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزارتومان قیمت داشت که به صورت اقساطی هم به فروش می‌رسید و در این زمان قیمت دلار ١١٠٠ تومان بوده است، این در حالی است که در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢٦ هزار تومان بوده است.

خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!

مدیرعامل شرکت ساپکو به قیمت مواد اولیه پتروشیمی اشاره کرده و می‌گوید در حال حاضر فلزات موردنیاز صنعت خودرو از بورس کالا و بر مبنای قیمت بورس فلزات لندن تعیین می‌شود. به گفته او قیمت هر کیلوگرم ورق فولادی از 500 تا 700 تومان در سال 1390 نزدیک به 30 برابر رشد کرده است. وی همچنین افزود:

برای تولید چهار عدد رینگ آلومینیومی مورد نیاز خودرو پژو 206 تیپ دو حدود 44 کیلوگرم آلومینیوم نیاز است که قیمت آن از هر کیلوگرم 85 هزار تومان به سه میلیون و 740 هزار تومان افزایش یافته و با احتساب هزینه‌های ذوب و ریخته گری و… این قیمت به حدود پنج میلیون تومان افزایش می‌یابد و با در نظر گرفتن قیمت چهار حلقه لاستیک، قیمت تمام شده چهار چرخ این خودرو به حدود 8 میلیون 500 هزار تومان می رسد.

به عقیده پیرمحمدی قیمت مواد اولیه حدود 70 درصد روی قیمت نهایی خودرو اثر خواهد گذاشت. به نظر ایشان خودرو چنان که باید دچار افزایش قیمت نشده و همچنان راه برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد. مدیرعامل ساپکو می‌گوید:

کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که قیمت نهاده‌های تولید آن ٣٠ برابر افزایش داشته، اما قیمت مصوب محصول نهایی ١٢ برابر شده باشد این در حالی است که همین خودرو ٢٠٦ تیپ دو نسبت به سال ٩٠، ارتقا ایمنی و امکانات داشته است.

یکی از سوالات مهمی که پیش می‌آید این است که چرا کیفیت خودروها پایین است؟ پیرمحمدی در پاسخ به این پرسش اضافه می‌کند که برنامه‌های کیفی در جریان است ولی تا ملموس شدن آن برای مردم کمی باید صبر کرد. به عقیده وی ملاک سنجش کیفیت محصولات ایران خودرو شاخص‌های کیفی اعلام شده توسط موسسات غیردولتی مانند ISQI خواهد بود.

خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!

یکی از مهمترین مسائل در مورد قطعات یک خودرو کیفیت آنها است. به گفته مدیرعامل ساپکو، در گذشته سازندگان قطعات خودرو در چهار گروه با رتبه‌های A-B-C-D قرار داشتند و هم اکنون تصمیم داریم رتبه D را حذف کرده و فقط قطعات را از تولیدکنندگان گرید A و B تأمین نماییم. ایشان همچنین خاطرنشان ساخت:

در شرایطی که در تولید برخی خودروها تا ۷۰ میلیون تومان زیان می‌دهیم مباحث ارتقای کیفیت و بهره‌وری را نیز در دستورکار داریم، در بهمن ماه گذشته ایران خودرو بیش از ۸۰ هزار خودرو ناقص داشت، اما با تلاش شبانه روزی کارکنان و یاری تامین کنندگان، امروز در حال صفر کردن خودروهای ناقص در سایت‌های سراسر کشور هستیم.

عادل پیرمحمدی همچنین به میزان خودروهای ناقص سایت اشاره کرد و بیان داشت که جمعاً به 11 هزار دستگاه رسیده و قرار است تا پایان مرداد ماه تولیدات خودرو به صورت کامل انجام شوند. یکی دیگر از مشکلات فعلی صنعت خودروسازی، بحران کمبود قطعات الکترونیکی است. ایشان در رابطه با این بحران گفته:

در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود آید، همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری می‌شوند، زیرا این دو کشور تامین کنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند و در شرایطی که تحریم‌های اخیر غرب علیه صنعت خودرو روسیه این کشور را زمین‌گیر کرده ما در شرایط تحریم و با تلاش صنعتگران کشور به تولید ادامه دادیم.

گر چه تحریم‌های بین المللی خسارات زیادی به صنعت خودروسازی کشور وارد آورده و حتی برخی از خودروسازان را تا مرز ورشکستگی برده اما در نتیجه پس از عبور از سختی‌ها موجب رشد و بالندگی صنعت خودرو شده است. به عقیده پیرمحمدی تا هنگامی که طراحان و مهندسان داخلی خود اقدام به طراحی یک خودرو نکنند، نمی‌توانند مشکلات کیفی آن را برطرف کنند. متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات خودروسازی در گذشته عدم توسعه محصولات بوده است.

خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!

به اعتقاد مدیرعامل ساپکو در صورتی می‌توانیم در صنعت خودروسازی ارزش افزوده ایجاد کنیم که محصولات را توسعه دهیم نه اینکه محصولات کشورهای دیگر را مونتاژ کنیم و با قیمت‌های گزاف به مشتریان بفروشیم. همچنین وی معتقد است در دور دوم تحریم‌های غرب علیه ایران، نتیجه تلاش‌ها و زحمات خودروسازان به بار نشسته و خودروهایی نظیر تارا و ری‌را با کیفیت تر از قبل شده‌اند.

آن طور که پیرمحمدی گفته، ایران خودرو قصد ندارد ارتباط کاری خود را با شرکای خارجی‌اش قطع کند ولی از طرفی هم نمی‌خواهد صرفاً به عنوان یک مونتاژکار فعالیت کند. وی در ادامه افزود:

توقف تولید خودروهای ناقص موجب کاهش زیان‌دهی ایران خودرو شده و تولید روزانه ایران خودرو در حالی افزایش یافته که برای تامین برخی قطعات الکترونیکی و بازسازی خطوط تولید با مشکلات تحریم و تامین قطعه مواجه هستیم.

همان‌طور که مدیرعامل ساپکو اشاره کرده، مادامی که محصولات نهایی داخلی توسط مشتریان حمایت نشوند خبری از کیفیت بالا نیست زیرا خام فروشی در اولویت قرار می‌گیرد و شرایط مثل سابق باقی می‌ماند. ایشان برای این مورد مثالی به شرح ذیل زده‌اند:

مثلا مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه می‌شود به جای این که با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کم تر و قیمت پایین تر تولید شود، اما گاهی قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو در بورس کالا حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.

خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!خبر شوکه کننده ایران خودرو؛ بابت هر دستگاه پژو 206 حدود 45 میلیون ضرر می‌کنیم!

خبر شوکه کننده ایران خودرو

به گفته مدیرعامل ساپکو، قطعه سازان نقش مهمی در صنعت خودروسازی کشور دارند زیرا چرخه تولید بدون آنها ناقص خواهد ماند. همچنین ساپکو طی سال اخیر نزدیک به 105 میلیون یورو کاهش ارزبری داشته که رقم قابل توجهی است. به عقیده وی تنها حدود یک سوم ارزبری مربوط به قطعات وارداتی است. پیرمحمدی در پایان افزوده است:

۳۳ درصد از ارزبری هر خودرو مربوط به قطعه ساز و خودروساز، ۳۰ درصد در حوزه تولیدکننده قطعات الکترونیکی و بخش اصلی آن شامل ۳۷ درصد نیز در حوزه تامین مواد اولیه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا