اتفاقات بد پس از تاریکی رخ می دهد


اگر تا به حال تا دیر وقت بیدار مانده اید و با عصبانیت روی پست های مجازی نظر داده یا یک ظرف بزرگ بستنی را خورده، یا در شب احساس بدبختی کرده اید ممکن است با فرضیه ذهن بعد از نیمه شب آشنا شده...

اتفاقات بد پس از تاریکی رخ می دهد

اگر تا به حال تا دیر وقت بیدار مانده اید و با عصبانیت روی پست های مجازی نظر داده یا یک ظرف بزرگ بستنی را خورده، یا در شب احساس بدبختی کرده اید ممکن است با فرضیه ذهن بعد از نیمه شب آشنا شده باشید.

به گزارش سیناپرس، فرضیه ذهن بعد از نیمه شب (Mind After Midnight) حاکی از آن است که وقتی انسان ها در طول شبانه روز بیولوژیکی بیدار هستند مخصوصا ساعات بعد از نیمه شب، تغییرات عصبی فیزیولوژیکی در مغز رخ می دهد که نحوه تعامل ما با جهان به ویژه اقدامات مربوط به کنترل تنش های عصبی، پردازش پاداش و اطلاعات را تغییر می دهد. این فرضیه در مقاله‌ ای که اخیراً در مجله تخصصی Frontiers in Network Psychology منتشر شد، به تفصیل بیان شده است.

به گفته پژوهشگران، این تغییرات می ‌تواند باعث شود که شما به دنیا با دید منفی نگاه کنید، درگیر رفتارهای مضر و تصمیم‌ های تکانشی بدون فکر کردن به عواقب آن از جمله آن‌ هایی که با رفتارهای اعتیادآوری مانند سوء مصرف مواد و قمار همراه هستند، شوید.

دکتر الیزابت بی. کلرمن (Elizabeth B. Klerman) پژوهشگر بخش نورولوژی بیمارستان عمومی ماساچوست و استاد نورولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد و محقق ارشد در این زمینه می‌ گوید: ایده اصلی این است که از نقطه‌ نظر تکاملی، ساعت بیولوژیکی درونی شما به سمت فرآیندهایی تنظیم می ‌شود که خواب و نه بیداری بعد از نیمه‌ شب را تقویت می ‌کنند.

او در ادامه توضیح می دهد: این یافته‌ ها می ‌تواند تأثیرات گسترده ‌ای بر افراد از جمله خلبانان، افسران پلیس، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و پرسنل نظامی داشته باشد که باید در شب بیدار باشند. تحقیقات همچنین می تواند به استراتژی های جدیدی برای کاهش اختلالات مصرف مواد مخدر، جرایم خشونت آمیز، خودکشی و سایر رفتارهای مضر منجر شود.

کلرمن می‌ گوید: میلیون‌ ها نفر در نیمه ‌شب بیدار هستند و شواهد نسبتاً خوبی وجود دارد که مغز آنها به خوبی در طول روز کار نمی ‌کند. درخواست من این است که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، زیرا سلامت و ایمنی آنها و همچنین دیگران تحت تأثیر قرار می گیرد.

بر اساس تحقیقات قبلی، افراد در شب بیشتر در معرض خطر درگیر شدن در رفتارهای مضر مانند خودکشی، جنایات خشونت آمیز و مصرف مواد هستند. برای مثال، دکتر مایکل ال. پرلیس (Michael L. Perlis) دانشیار روانشناسی در دانشکده پزشکی پرلمن و یکی از نویسندگان فرضیه ذهن پس از نیمه شب، کشف کرد که اگر ساعات بیداری افراد در شبانه روز را در نظر بگیریم، از نظر آماری احتمال وقوع خودکشی در ساعات شب بیشتر است. همچنین قتل و سایر جرایم خشونت آمیز نیز در شب شایع تر بوده و خطرات ناشی از استفاده غیرقانونی یا نامناسب از موادی مانند الکل و مواد افیونی وجود دارد.

به گفته محققان، حتی انتخاب‌ های غذایی شبانه ما در شب نیز ناسالم هستند، زیرا در شب بیشتر کربوهیدرات‌ها، چربی‌ ها و غذاهای فرآوری شده را دنبال کرده و اغلب کالری بیشتری نسبت به نیاز خود مصرف می ‌کنیم.

در ادامه محققان در صدد یافتن پاسخ این سوال اساسی بودند که چرا این همه رفتارهای بد در شب ظاهر می شود؟ چند پاسخ واضح وجود دارد از جمله اینکه ارتکاب جنایت در پوشش تاریکی بسیار ساده تر است. همچنین، افراد کمتری در شب بیدار هستند تا به ما کمک کنند رفتار خود را کنترل کنیم. با این حال، احتمالاً یک مبنای بیولوژیکی نیز وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، کلرمن توضیح می دهد: تأثیر شبانه روزی بر فعالیت عصبی در مغز ما در طی ۲۴ ساعت تغییر می کند و منجر به تفاوت در نحوه پردازش و واکنش ما به جهان می شود. به عنوان مثال، عاطفه مثبت و تمایل به مشاهده مثبت اطلاعات در هنگام صبح، زمانی که تأثیرات شبانه روزی برای بیداری تنظیم می شود، در بالاترین نقطه خود قرار دارد. در نقطه مقابل، احساسات مثبت در طول شب در پایین ترین نقطه قرار می گیرد چراکه بدن برای خواب تنظیم می شود. به موازات آن، عاطفه منفی یا تمایل به مشاهده اطلاعات در یک حالت منفی یا تهدیدآمیز در شب بیشتر است.

به گفته پژوهشگران، بدن نیز به طور طبیعی در شب دوپامین بیشتری تولید می کند. این امر می تواند سیستم پاداش و انگیزه را تغییر داده و احتمال درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز را افزایش دهد. این تفسیر مغرضانه از اطلاعات سپس به بخش ‌هایی از مغز که مسئول تصمیم‌ گیری هستند فرستاده می ‌شود که معمولاً برای کنترل حواس ‌پرتی‌ های هیجانی منفی و تمرکز بر رفتار هدف ‌محور کار می ‌کنند.

با این حال، در شب، این بخش‌های مغز نیز تحت تأثیر تغییرات شبانه ‌روزی قرار می‌ گیرند که می‌ تواند تصمیم‌ گیری، عملکرد و اولویت ‌بندی را مختل کند. بر اثر این تغییرات ناگهان جهان بینی افراد محدود و منفی تر شده و شروع به تصمیم گیری های ضعیف می کنند و نقشه ذهنی که از دنیای اطراف خود ایجاد می کنند ممکن است دیگر با واقعیت مطابقت نداشته باشد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران اذعان می کنند که باید توجه داشت که موضوع ذهن پس از نیمه ‌شب هنوز یک فرضیه بوده و نیاز به اعتبارسنجی از طریق مطالعات تحقیقاتی دقیق دارد.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان